Vergeten model: Jalpa, de Lamborghini die niemand moest hebben…

De Huracan mag vandaag dan wel een commercieel succes zijn, toch heeft Lamborghini lang een moeilijke verhouding gehad met zijn ‘instapmodellen’. Deze Jalpa liet bijvoorbeeld nauwelijks sporen na in de geschiedenis van het merk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 maart 2020
  • Divers

Een halve eeuw geleden, in 1973, lanceerde Lamborghini zijn eerste ‘instapmodel’, de Urraco. Onder de krachtige GT Jarama met zijn 350 pk sterke V12 was de Urraco een soort betaalbaar alternatief, met een centraal geplaatste V8 van 217 pk. Helaas waren zijn hoge prijs, de oliecrisis en de concurrentie van de Dino 308 GT4 zo belemmerend dat hij nooit succes heeft gekend.

Vergeten model: Jalpa, de Lamborghini die niemand moest hebben…

Tegen alle verwachting in bleef Lamborghini echter geloven in zijn meer betaalbare modellen, ondanks het falen van de Urraco. Na die laatste kwam in 1976 de Silhouette, een van de grootste flops van het merk. Het was een tweezitter met targadak en een tot 260 pk opgevoerde motor. Op drie jaar tijd zijn er slechts 55 exemplaren van verkocht. Je zou dus verwachten dat Ferruccio Lamborghini geen hoop meer zou vestigen in een instapmodel.

Vergeten model: Jalpa, de Lamborghini die niemand moest hebben…

Toch wel. Op het salon van Genève van 1981 onthulde het merk met de stier de Jalpa, een evolutie van de Silhouette. Hij was beduidend minder duur dan de Countach, had een targadak en werd aangedreven door een 3.5-V8 van 260 pk, waarmee hij presteerde op het niveau van zijn rivalen. De afwerking was echter beneden alle peil. Hij bleef 7 jaar in het aanbod tot 1988, toen hij door Chrysler, de nieuwe aandeelhouder van het merk, de nek werd omgewrongen na 420 gebouwde exemplaren. Als kleine en nochtans oneindig veel meer bruikbare broer van de Countach slaagde hij er nooit in om uit diens schaduw te treden. Ook vandaag is hij ondanks zijn zeldzaamheid weinig gegeerd, met een waarde van zo’n 100.000 euro.

Vergeten model: Jalpa, de Lamborghini die niemand moest hebben…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km