Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Het model is misschien een beetje in de vergetelheid geraakt, maar de eerste exemplaren van de Opel Frontera kunnen nu als oldtimer ingeschreven worden! Een model dat weleens gewild zou kunnen worden. We leggen uit waarom.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 september 2023
  • Divers

In 1991 was de automarkt heel anders dan die van nu. Er was nog geen sprake van SUV's, en hoewel er al enkele hoge modellen werden gebouwd door de specialisten van het genre (zoals Land Rover en Jeep), was hun aanwezigheid op onze wegen vrij anekdotisch. Met dit in het achterhoofd verraste Opel vriend en vijand door de Frontera voor te stellen op het autosalon van Genève. Deze "vrijetijdswagen met vierwielaandrijving" werd samen ontwikkeld met Isuzu en gebouwd in Engeland en introduceerde niet alleen een nieuwe niche in de automarkt, maar domineerde ook dit ontluikende segment. In 1993 en 1994 was de Frontera zelfs de best verkochte terreinwagen van Europa, met Duitsland als belangrijkste markt.

Technische en stilistische evoluties

De Frontera werd vanaf het begin aangeboden in twee versies: een korte versie met 3 deuren (Frontera Sport) en een langer model met 5 deuren. Deze eerste generatie, die in 1991 werd gelanceerd, kreeg vrij grote benzine- en dieselmotoren met 100 tot 125 pk. In die tijd was er natuurlijk nog geen sprake van verschillende rijmodi en verregaande automatisatie. De Frontera liet zich op de ouderwetse manier besturen, met een manuele versnellingsbak, een tussenbak en zelfs een korte overbrenging om je rechterhand bezig te houden onderweg! Ook het onderstel was ouderwets, met een koetswerk dat op een ladderchassis werd geplaatst.

In 1998 kwam de tweede generatie op de markt, met verbeteringen op vlak van comfort, rijdynamiek (met onder meer een meerarmige achteras) en veiligheid. Naast zijn iets rondere koetswerkvorm kreeg deze generatie ook modernere motoren, zoals een 2,2 liter-diesel van 115 pk, een viercilinder benzine met 16 kleppen en 136 pk, en exclusief voor de Frontera Limited een 3,2 liter-V6 met 205 pk!

Hoeveel kost de Frontera vandaag?

De Frontera werd nog tot eind 2003 geproduceerd in Luton, terwijl de laatste stockmodellen nog in 2004 werden ingeschreven, en is een zeldzaamheid bij de zoekertjes. De eerste modellen, die eind 1991 werden geleverd, kunnen nu ook als oldtimer worden ingeschreven. Maar een model vinden in een zeer goede en originele staat met een correcte onderhoudshistorie is een hele opgave: het merendeel van het aanbod heeft een al erg hoge kilometerstand... De V6'en en de eerste exemplaren zijn het meest gezocht. De motoren zijn over het algemeen vrij betrouwbaar, maar de elektronica kan haperen. Reken op 2.000 tot 6.000 euro, afhankelijk van de staat.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oltdimerzoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km