Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Saab 900, gebouwd tussen 1978 en 1993, werd lang beschouwd als de laatste échte Saab. Hoewel hij vandaag aanbeden wordt door de liefhebbers van het merk, blijft hij toch heel betaalbaar!
Zoals het een goed Scandinavisch product betaamt, werd de Saab 900 ontwikkeld om de zwaarst mogelijke winters te trotseren! En dat begint al bij… zijn design, dat getekend werd om ervoor te zorgen dat hij makkelijk sneeuwvrij gemaakt kon worden. En daar stopt het niet: de voorruit krijgt een aerodynamische vorm om water zo snel mogelijk af te voeren, de koplampen hebben ruitenwissers, de bedieningselementen op het dashboard kunnen gebruikt worden met handschoenen aan en, kers op de taart, de roestbescherming is zeer degelijk!
Onder de motorkap zit een blok van bij Triumph dat zwaar herwerkt wordt door de ingenieurs van Saab. Hij wordt een pak steviger en er komen verschillende uitvoeringen: atmosferisch of met turbo (met hoge of lage druk), carburator of injectie, 8 of 16 kleppen… Op technisch vlak krijgt de Saab 900 een zelfdragend koetswerk met voorwielaandrijving en vier schijfremmen. In zijn krachtigste versie (Turbo S) brengt de 900 zijn voortrein snel aan het blozen. Je moet niet op zoek naar deze ultieme uitvoering, de atmosferische versies zijn aangenaam om mee te rijden, vooral in deze repressieve tijden!
De moeilijkste opdracht wordt om een gezond exemplaar te vinden dat niet afgeleefd is en correct onderhouden. Mooie Saab’s 900 zijn immers zeldzaam (ondanks een productie van meer dan 900.000 exemplaren), zijn goedkoop (je vindt er voor minder dan 6.000 euro!), maar kosten veel wanneer je ze moet restaureren. Hoewel het onderhoud eerder eenvoudig is voor de basisversies, kan het toch duur worden, aangezien sommige onderdelen redelijk duur zijn. Wat de koetswerkvorm betreft, is de cabrio uiteraard de meest gezochte. Veel zoekplezier!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.