Volvo-baas: “Investeren in waterstof is weggegooid geld”

Volgens Volvo-CEO Hakan Samuelsson heeft waterstof te weinig toekomst. Hij waarschuwt zijn collega-autobouwers dat investeren in de technologie weggegooid geld is.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 februari 2020
  • Elektrisch

We lezen steeds meer berichten over autoconstructeurs die massaal aan het besparen zijn om de ontwikkelingskosten van (toekomstige) elektrische modellen te kunnen dragen. Toch zijn er merken die in nog geld opzij leggen voor een andere technologie: die van de waterstofaandrijving. Volvo-baas Hakan Samuelsson waarschuwt hen nu: dat is weggegooid geld in een tijd waar elke cent telt.

Waterstof biedt op het eerste gezicht nochtans enkel voordelen: net zoals EV’s is er geen plaatselijke uitstoot van giftige stoffen wanneer ze rijden, terwijl ze bovendien niet met de lange laadtijden van batterijwagens worden geconfronteerd. Alleen kampen ze met een heel groot gebrek dat vaak over het hoofd wordt gezien: hun rendement is bedroevend laag. Het kost vandaag minstens 5 keer zoveel energie om een waterstofauto even ver te laten rijden als een elektrische auto. Bovendien is de technologie in de wagens én hun de tankstations bijzonder duur. Slimme constructeurs, zo meent de Volvo-baas, laten deze technologie dus links liggen en gaan voor de stekkerauto.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km