Voor Angela Merkel is de verbrandingsmotor nog niet dood

Met haar verklaring wil ze vooral de Duitse autosector verdedigen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 november 2020
  • Toekomst

De Euronormen volgen elkaar op en de jacht op de CO2-uitstoot wordt steeds draconischer. De voor 2025 aangekondigde Euro 7-norm wil duidelijk de verbrandingsmotor verbannen. De Europese Commissie meent namelijk dat de CO2-uitstoot tegen dan drastisch omlaag moet om het in 2015 ondertekende Klimaatakkoord van Parijs te kunnen halen. De Euro 6-normen zijn op dit vlak gewoon niet streng genoeg en maken het dus  niet mogelijk om de verbintenissen te halen die Europa is aangegaan.

Duitse bondskanselier op de rem

De Duitse bondskanselier geeft slechts zelden haar persoonlijke mening over de strategie rond milieuwetgeving, maar deze keer heeft ze haar discretie laten varen nu een hele tak van de Duitse industrie bedreigd is.

Tijdens een conferentie met de confederatie van Duitse werkgevers benadrukte Merkel dat het overhaaste einde van de verbrandingsmotor zware gevolgen zou kunnen hebben. Ze vertelde namelijk dat dit type motoren niet expliciet zou worden verboden, maar dat het “technisch onmogelijk” zou worden om ze nog in productie te houden als gevolg van veel te strenge uitstootnormen.

“De komende jaren zullen we uiteraard nog veel moeten rekenen op verbrandingsmotoren,” zei ze en ze voegde toe dat een werkgroep “samengesteld door de industrie en de regering de wetgevende maatregelen” zou moeten begeleiden die Europa wil invoeren, waaronder de sterk gevreesde Euro 7-norm.

Voor de autosector van onze oosterburen is de uitdaging kolossaal. Zij heeft een groot deel van haar reputatie gebouwd op deze verbrandingsmotoren. Als de Europese wetgeving over vijf jaar echt te streng wordt, zouden de Duitse autoreuzen een van hun grootste verkoopargumenten en imagomakers verliezen waardoor hun tot nog toe onverwoestbare reputatie bedreigd wordt.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km