Voor Angela Merkel is de verbrandingsmotor nog niet dood

Met haar verklaring wil ze vooral de Duitse autosector verdedigen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 november 2020
  • Toekomst
  • 181 weergaven

De Euronormen volgen elkaar op en de jacht op de CO2-uitstoot wordt steeds draconischer. De voor 2025 aangekondigde Euro 7-norm wil duidelijk de verbrandingsmotor verbannen. De Europese Commissie meent namelijk dat de CO2-uitstoot tegen dan drastisch omlaag moet om het in 2015 ondertekende Klimaatakkoord van Parijs te kunnen halen. De Euro 6-normen zijn op dit vlak gewoon niet streng genoeg en maken het dus  niet mogelijk om de verbintenissen te halen die Europa is aangegaan.

Duitse bondskanselier op de rem

De Duitse bondskanselier geeft slechts zelden haar persoonlijke mening over de strategie rond milieuwetgeving, maar deze keer heeft ze haar discretie laten varen nu een hele tak van de Duitse industrie bedreigd is.

Tijdens een conferentie met de confederatie van Duitse werkgevers benadrukte Merkel dat het overhaaste einde van de verbrandingsmotor zware gevolgen zou kunnen hebben. Ze vertelde namelijk dat dit type motoren niet expliciet zou worden verboden, maar dat het “technisch onmogelijk” zou worden om ze nog in productie te houden als gevolg van veel te strenge uitstootnormen.

“De komende jaren zullen we uiteraard nog veel moeten rekenen op verbrandingsmotoren,” zei ze en ze voegde toe dat een werkgroep “samengesteld door de industrie en de regering de wetgevende maatregelen” zou moeten begeleiden die Europa wil invoeren, waaronder de sterk gevreesde Euro 7-norm.

Voor de autosector van onze oosterburen is de uitdaging kolossaal. Zij heeft een groot deel van haar reputatie gebouwd op deze verbrandingsmotoren. Als de Europese wetgeving over vijf jaar echt te streng wordt, zouden de Duitse autoreuzen een van hun grootste verkoopargumenten en imagomakers verliezen waardoor hun tot nog toe onverwoestbare reputatie bedreigd wordt.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 4.400
2010
143.567 km

Diesel, Manueel

€ 20.995
2015
128.149 km

Diesel, Manueel

€ 2.500
2008
131.665 km

Diesel, Manueel

€ 13.995
2014
95.505 km