MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Met een kleine rugzak over onze schouder is Vroom naar Japan vertrokken voor een reportage over de Tokyo Motor Show, in het hart van de actie. De persdag vindt plaats op woensdag 30 november, maar in afwachting deden we al enkele eerste indrukken op tijdens een wandeling door de stad.
Diesel kennen ze in Tokio niet. De vettige brandstof is voorbehouden aan voertuigen die er al even vettig uitzien, zoals vrachtwagens of autobussen. Resultaat: bijna het volledige wagenpark van particulieren rijdt op benzine. En gelukkig maar. Voor een Europeaan die het dieselgegrom gewoon is, lijkt Tokio een verrassend rustige plek, ondanks de ongelooflijke activiteit die er heerst. De auto's verplaatsen zich heel ordentelijk. Geen lawaai of 'landbouwachtige' geluiden aan het stoplicht, maar auto's die zijdezacht voorbij zoemen.
Nog een voordeel: we kunnen ademen! Nu ja, één inwoner van Tokio op vijf draagt een masker om zich te beschermen tegen de luchtvervuiling. Toch lijkt het alsof we beter kunnen ademen dan in Brussel. Er hangen weinig of geen roet of fijne stofdeeltjes in de lucht die door onze stadswagens met dieselmotor uitgestoten werden en onze longen vervuilen.
Japan is de bakermat van de hybride auto, heel wat auto's verplaatsen zich dan ook in totale stilte met hun elektromotor. Geen geluid, geen plaatselijke vervuiling. Bij ons zou dat toch enige gewenning vragen voor de voetgangers, die verrast kunnen worden door deze "spookauto's". Maar hier heerst discipline: de auto's stoppen om voetgangers te laten oversteken en niemand negeert het rode licht. Noch voetgangers, noch autobestuurders. Daar kunnen we nog veel van leren.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...