We droegen nog nooit zo vaak onze veiligheidsgordel

Volgens Vias Institute hebben we nog nooit zo vaak onze gordel gedragen. Van de passagiers vooraan draagt 95,2 procent hem en van de inzittenden achteraan 86,3 procent. De gordel heeft opvallend minder succes bij de bestuurders van bestelwagens: slechts 85,5 procent van hen is vastgeklikt.

  • Bervoets Wim
  • 18 november 2018

Tijdens de eerste gedragsmeting van Vias Institute in 2003 was het percentage mensen dat vooraan in de wagen de gordel droeg, 56,6 procent. De stijging is dus immens op 15 jaar tijd. Zowel vooraan als achteraan dragen de vrouwen eerder hun gordel dan de mannen. Vooraan draagt 96,2 procent hem, ten opzichte van 94,4 procent bij de mannen. Achteraan is het verschil iets groter: 82,3 procent tegen 79,5 procent voor de mannen.

Hoe hoger de snelheidslimiet, hoe meer de gordel wordt gedragen. Zo draagt 96,2 procent van de inzittenden hem op de autosnelweg, tegenover 92,8 procent in de zones 30. Nochtans bestaat al bij een aanrijding tegen 20 km/u de kans om te sterven als je je gordel niet aanhebt. Het percentage passagiers dat zijn gordel draagt, is veel hoger wanneer de bestuurder vastgeklikt is (95,4 procent) dan wanneer die niet is vastgemaakt (slechts 48,1 procent van de passagiers draagt dan de gordel).

Vias Institute hoopt dat binnenkort de plannen van kracht worden om verplicht voor elke positie een gordelverklikker met een geluidssignaal te installeren. Daarnaast moeten extra inspanningen geleverd worden om de gebruikers van bestelwagens te overtuigen dat ook zij altijd hun gordel moeten dragen. "Het is nodig om de bedrijven te sensibiliseren over verkeersveiligheid en hen aan te sporen om een politiek uit te werken om hun werknemers aan te moedigen, hun gordel te dragen", aldus Vias Institute.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga / VIAS Institute.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km