We registreren minder schade, en dat is goed nieuws voor je autoverzekering

In 2017 hebben in België minder dan 6 automobilisten op 100 een schadegeval aangemeld bij hun verzekeraar. Dat is een laagterecord, zeggen verzekeraars. Op termijn zou daardoor de premie voor een autoverzekering kunnen dalen.

  • Bervoets Wim
  • 17 oktober 2018

"De schadefrequentie is voor het eerst onder de kaap van de 6 procent gedaald, een mijlpaal", zegt Hans De Cuyper, voorzitter van sectorvereniging Assuralia en topman van AG Insurance. De daling is te danken aan investeringen in verkeersveiligheid en betere verkeersinfrastructuur, en aan steeds meer en betere veiligheidssystemen in auto's.

343.000 schadegevallen

In totaal ging het om een kleine 343.000 schadegevallen op zowat 5,7 miljoen wagens. De gemiddelde verzekeringspremie burgerlijke aansprakelijkheid (BA) voor een auto is vorig jaar lichtjes afgenomen: van 323 euro naar 318 euro. De gemiddelde kost van een schadegeval bedroeg 3.513 euro, of lichtjes meer dan in de voorgaande jaren.

Meer zware ongevallen

Minder goed nieuws is er over de zware ongevallen. De verzekeraars telden vorig jaar 782 schadegevallen van meer dan 125.000 euro, waar dat er in 2016 nog 779 waren. Voor die zware schadegevallen bedroeg de gemiddelde kost voor de verzekeraars 422.657 euro. In totaal kostten ze de verzekeraars 330,5 miljoen euro. Dat betekent dat 0,23 procent van de ongevallen verantwoordelijk was voor 27,44 procent van de totale schadelast.

"Om deze schadelast te dekken zijn een miljoen verzekerden nodig", aldus De Cuyper. "Dat maakt dat er een zwaar element van solidariteit in de BA motorvoertuigen vervat zit." De Cuyper denkt dat de premies voor verzekeringen BA motorvoertuigen in de toekomst verder zouden kunnen dalen, als de zelfrijdende auto er komt en het aantal ongevallen blijft afnemen. "Maar dat we morgen in een wereld met 0 ongevallen zullen leven, dat denk ik niet. Want nieuwe vormen van mobiliteit zorgen ook voor nieuwe risico's."

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km