Wie profiteert van de dieselstorm in Europa?

De liefde tussen Europese chauffeurs en de diesel is bekoeld. Op het Oude Continent daalt het aantal inschrijvingen van zelfontbranders. Maar wie profiteert daarvan? Benzinemotoren of alternatieve brandstoffen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 mei 2018

Volgens cijfers van de Europese autoconstructeursvereniging ACEA zette de daling van de inschrijvingscijfers van dieselwagens zich in het eerste kwartaal van 2018 voort. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ging het aantal inschrijvingen met 17 procent naar beneden. De diesel vertegenwoordigt nog maar 37,9 procent van de nieuwe inschrijvingen in Europa. Vorig jaar was dat nog 46 procent.

Benzine in vorm

Geen verrassing: vooral benzinemotoren profiteren van de terugval van de diesel. In de eerste drie maanden van 2018 gingen benzinemotoren er met 14,6 procent op vooruit tegenover 2017. Zij vertegenwoordigen 55,5 procent van de nieuwe inschrijvingen, tegenover 48,8 procent in het eerste kwartaal van 2017.

Gestage stijging

Ze profiteren nog niet volop van de dieselterugval, maar alternatieve brandstoffen zijn ook aan een gestage opgang bezig in Europa. Een stevige zelfs: inschrijvingen van volledig elektrische voertuigen en hybrides stegen met respectievelijk 34,3 procent en 60,2 procent. Toch vertegenwoordigen ze nog maar een klein deel van de nieuwe inschrijvingen in Europa: 1,7 procent zijn elektrische auto’s, 3,4 procent hybrides. In 2017 was dat 1,2 en 2,7 procent.

En in België?

Volgens de ACEA-cijfers begint België ook over te stappen op elektrisch rijden. In het eerste kwartaal van 2018 werden er bij ons 3.981 elektrische auto’s ingeschreven, tegenover 3.141 een jaar voordien. Voor hybrides gaat het om 4.493 inschrijvingen tegenover 4.246 inschrijvingen in 2017.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km