Wolf in schaapsvacht: Mercedes 500 E, ontwikkeld door Porsche

Eind jaren 80 had Mercedes genoeg van de dominantie van BMW op de markt van sportieve berlines. Samen met Porsche ontwikkelde het merk een gemene berline die de M5 aankon en perfect voor taxi kon doorgaan.
  • Piette François
  • 24 april 2017

In 1990 onthulde Mercedes de 500 E. In de W124, de E-Klasse uit die tijd, stopte de constructeur de V8 uit de SL 500. Die vijf liter grote motor ontwikkelde maar liefst 326 pk. Meer dan het vermogen zorgde het koppel van 480 Nm voor stevige acceleraties, in combinatie met een viertrapsautomaat.

Porsche-onderstel?

Voor het chassis deed Mercedes een beroep op Porsche. Stevigere remmen, een aangepaste ophanging, tractiecontrole: de 500 E was meer dan opgewassen tegen de concurrentie. De chrono’s deden in niets vermoeden dat de 500 E 1,7 ton woog: 0-100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Deze Mercedes mocht het sportwagenrijk via de grote poort binnen.

Discretie verzekerd

Uiterlijk verschilde deze sportieve versie in weinig van de dieselaangedreven taximodellen: de wielkasten waren iets breder, de 16-duimsvelgen hadden een specifiek design en de bumpers hadden grotere luchtinlaten. Onder dit anonieme uiterlijk schuilde er een echte Autobahn-koning in deze 500 E.

Evoluties

De evoluties bleven uiteindelijk vrij beperkt: het vermogen viel in 1992 terug tot 320 pk, terwijl de auto het jaar daarop een bescheiden facelift kreeg. Die bleef vooral beperkt tot de voorkant. Tegelijk werd de 500 E omgedoopt in E 500 toen Mercedes de “E-Klasse” introduceerde. In 1995 ging de berline op pensioen, na ongeveer 10.500 geproduceerde exemplaren.

Hoeveel?

Een 500 E vinden is niet zo moeilijk. Zeker niet wanneer je in Duitsland gaat kijken. Maar kijk het exemplaar dat je hebt gevonden wel goed na, en zeker de onderhoudsgeschiedenis. Je kunt hem nog steeds bij enkele Mercedes-garages laten onderhouden, of bij onafhankelijke specialisten. Maar het prijskaartje is in beide gevallen hoog. En de V8 lust graag een stevige slok…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km