MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Peugeot 505 is meer dan een transportmiddel in de uithoeken van Afrika. Hij kan ook zijn tanden laten zien, bijvoorbeeld tegenover de Duitse berlines uit zijn tijd.
In 1979 stuurde Peugeot de 504 eindelijk op pensioen, na een carrière van… 11 jaar. Het nieuwe model zag er behoudensgezind uit vergeleken met zijn concurrenten, met klassieke lijnen en achterwielaandrijving. Maar het merk mikte ook hogerop, waar toen al Duitse berlines domineerden. Daarvoor deed het een beroep op Porsche, dat heel wat ervaring had op vlak van drukvoeding. Het doel: een turbo.
Om het tegen de Teutoonse zescilinders op te nemen bood Porsche vanaf 1982 een Turbo-versie aan, met een 2.2 viercilinder van Chrysler-origine die hier 150 pk produceerde. Het resultaat overtuigde, maar de auto miste wat temperament. Begin jaren 80 stond alles bij Peugeot in het teken van bescheidenheid. Dat zag je ook aan de sobere stijl. Toch waren de prestaties niet bescheiden: 0-100 km/u in minder dan 9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Respectabel voor die tijd.
Doorheen de jaren kreeg het model enkele evoluties, te beginnen met een vermogensstijging naar 160 pk in 1984. In datzelfde jaar bood tuner Danielson een PTS-kit aan die het vermogen deed stijgen naar 200 pk. 0-100 km/u duurde nog maar 7,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 220 km/u. Deze zeldzame kit werd maar heel sporadisch geïnstalleerd. In juli 1985 volgde de facelift, met nieuwe koplampen en een krachtige motor van 180 pk. In die gedaante zette hij zijn carrière voort tot 1989. In de tussentijd verscheen er nog een V6-versie aan de zijde van de Turbo, met PRV-motor uit de 604, die meer gericht was op comfort. Met de inruil van de 505 voor de 605 beëindigde Peugeot zijn achterwielaangedreven hoofdstuk.
Jarenlang waren deze Peugeots bijna niets waard. Tot voor kort vond je exemplaren in perfecte staat voor € 5.000. Vandaag moet je daar bijna € 10.000 bijtellen… Een model met de Danielson-kit kost zelfs nog meer. In onderhoud zijn deze Peugeots verrassend betrouwbaar. Geen wonder dus dat je ze overal in Afrika ziet. Alleen roest kan je eventueel zorgen baren, net als de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen die Peugeot uiteraard niet meer produceert.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...