Wolf in schaapsvacht: Renault 8 Gordini, de eerste GTI?

Volgens sommige specialisten is dit de spirituele voorloper van de moderne kleine GTI. De Renault 8 Gordini is een legende die zijn volkse roots van zich afgeschud heeft.

  • Piette François
  • 19 september 2017

In 1962 was de Dauphine aan zijn pensioen toe. Renault besliste zijn fetisjmodel te vervangen door een moderner exemplaar met scherpere lijnen. Zo scherp zelfs dat de Renault 8 “schoendoos” gedoopt werd door kwatongen die moeite hadden met de stilistische evolutie.

Een krachtige versie

Technisch was de opstelling nog steeds vergelijkbaar met die van de Dauphine: een vierdeursberline met motor achterin. Toch was de Renault 8 een modernere auto, met vier schijfremmen en nieuwe Sierra-motor met krukas en vijf lagers. Renault wilde ook jongere klanten aanspreken die op zoek waren naar prestaties. De Dauphine Gordini kende wel een bescheiden succes, maar had een gebrek aan ambitie. Die kritiek mocht niet opgaan voor het nieuwe model.

Parijs 1964

In 1964 presenteerde Renault op het salon van Parijs zijn gepeperde R8. De brave familieauto werd toevertrouwd aan Gordini, die er een echte sportwagen van maakte. De 1.1 werd gereviseerd, kreeg twee dubbele Solex-carburators, een aangepaste uitlaat en volledig herziene assen. Met 78 pk haalde het model een topsnelheid van 170 km/u. Zijn weggedrag was bijzonder overstuurd. Maar het was vooral zijn verschijning die indruk maakte, met grote koplampen vooraan en zijn koetswerkkleur in French Racing Blue met twee witte strepen.

Volwassen in 1966

Twee jaar later begon het model aan zijn tweede jeugd. De cilinderinhoud werd verhoogd tot 1.255 cc, en het vermogen steeg tot 88 pk. Vandaag lijkt dat weinig, maar toen was dat ongezien. Renault was trots op de topsnelheid van 175 km/u. Deze R8 Gordini kreeg daarnaast heel wat aanpassingen, zoals een radiatorrooster met vier koplampen, een nieuw stuur, grote brandstoftank en een vijfversnellingsbak.

Sportief succes

Maar vooral in de racerij vestigde dit model een stevige reputatie, en hij kreeg ook een kampioenschap naar zich genoemd. Talenten als Darniche, Jabouille, Ragnotti en Thérier kwamen zo bovendrijven. Naast het kampioenschap werd de R8 Gordini ook ingezet in rally’s en op circuit.

Vandaag

De R8 Gordini werd geproduceerd tot 1970 en kende dus een mooie, lange carrière. Vooral in zijn 1300-versie: bijna 9.000 van de 11.607 geproduceerde exemplaren hadden de grotere motor. Destijds was hij al duur, en dat is er nu niet beter op geworden. Reken op minstens € 45.000 voor een exemplaar in perfecte staat. Goed om weten: de 1100-variant is bijzonder zeldzaam en vooral historisch interessant.

De grootste uitdaging is niet om er een te vinden, maar om een origineel exemplaar te vinden. Heel wat R8 Major- en R8 S-modellen werden omgebouwd om op Gordini’s te lijken. Neem een specialist mee en kijk alles na om te zien of je exemplaar authentiek is. De Gordini geraakte wat uit de gratie en kreeg in de jaren 80 zelfs een fout imago, en veel exemplaren werden zelfs omgebouwd tot circuitexemplaren: een rolkooi, aangepaste uitlaat, Gotti-velgen, verbrede vleugels, motor uitgeboord tot 1,5 liter,… Aan jou om te bepalen wat je wilt. Maar onthoud dat de exemplaren uit de Coupe Gordini en de volledig originele exemplaren het meeste waard zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km