Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De eerste auto van de Chinese techreus Xiaomi is bekend: de SU7, een sportieve elektrische berline die we al te zien krijgen dankzij de Chinese overheid. En geef toe, hij ziet er best geslaagd uit!
Je zal het misschien niet geloven, maar de Chinese techgigant Xiaomi bestaat nog maar sinds 2010. Intussen is het de tweede grootste fabrikant van smartphones ter wereld, maar het bedrijf maakt meer dan enkel telefoons. Elektrische steps, robotstofzuigers, televisies, zaklampen, drones, luchtzuiveraars, smartwatches, laptops, koptelefoons, smarthomeproducten, aquariums(!), ... Heeft het met elektronica te maken, dan is de kans groot dat Xiaomi een vinger in de pap heeft. En welk product wordt steeds meer bestuurd door chips en batterijen? Auto’s!
Xiaomi heeft Apple namelijk verslagen en is de eerste die een eigen auto op de markt brengt, zo leren deze beelden van het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie ons, dat alle nieuwe auto’s gehomologeerd voor de Chinese markt publiceert. De Xiaomi SU7 is een sportieve berline van net geen 5 meter lang, 1,96 meter breed en 1,46 meter hoog, met een wielbasis van precies 3 meter. Niet enkel qua formaat, maar ook qua looks schurkt hij dicht aan tegen de Porsche Taycan, al heeft de SU7 duidelijk iets hogere proporties. En vermoedelijk wordt de Xiaomi ook wat goedkoper.
Qua aandrijflijnen zullen klanten twee opties krijgen: een SU7 RWD met 220 kW (299 pk) en een SU7 Max AWD met maar liefst 495 kW (673 pk)! Sprintcijfers kennen we nog niet, maar die laatste zou wel een topsnelheid halen van 265 km/u, wat snel is voor een EV. Nog enkele opvallende details: een actieve achterspoiler voor meer stabiliteit aan hoge snelheden, een camera op de B-stijl voor gezichtsherkenning en een Lidar bovenaan de voorruit voor (semi-)autonoom rijden.
Xiaomi zou Xiaomi niet zijn als de auto niet boordevol spitstechnologie zou zitten, maar beelden van het interieur krijgen we nog niet te zien. We weten enkel dat het infotainmentsysteem op Xiaomi’s HyperOS draait, dat ook op de nieuwste smartphones van het merk te vinden is. Zoals steeds met Chinese wagens voor de eigen markt zullen we echter niet lang meer moeten wachten om meer te weten, want de SU7 gaat al in december in productie, met de eerste leveringen gepland in februari 2024. BAIC staat in voor de productie, een merk dat ook al in België te vinden is dankzij OneAutomotive. Gezien de naamsbekendheid van Xiaomi zou het misschien geen slecht idee zijn om de SU7 ook naar Europa te brengen, maar daar is voorlopig nog geen sprake van.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.