Xiaomi SU7: zou jij een auto kopen van een smartphonemaker?

De eerste auto van de Chinese techreus Xiaomi is bekend: de SU7, een sportieve elektrische berline die we al te zien krijgen dankzij de Chinese overheid. En geef toe, hij ziet er best geslaagd uit!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 16 november 2023
  • Elektrisch

Je zal het misschien niet geloven, maar de Chinese techgigant Xiaomi bestaat nog maar sinds 2010. Intussen is het de tweede grootste fabrikant van smartphones ter wereld, maar het bedrijf maakt meer dan enkel telefoons. Elektrische steps, robotstofzuigers, televisies, zaklampen, drones, luchtzuiveraars, smartwatches, laptops, koptelefoons, smarthomeproducten, aquariums(!), ... Heeft het met elektronica te maken, dan is de kans groot dat Xiaomi een vinger in de pap heeft. En welk product wordt steeds meer bestuurd door chips en batterijen? Auto’s!

Taycan-concurrent?

Xiaomi heeft Apple namelijk verslagen en is de eerste die een eigen auto op de markt brengt, zo leren deze beelden van het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie ons, dat alle nieuwe auto’s gehomologeerd voor de Chinese markt publiceert. De Xiaomi SU7 is een sportieve berline van net geen 5 meter lang, 1,96 meter breed en 1,46 meter hoog, met een wielbasis van precies 3 meter. Niet enkel qua formaat, maar ook qua looks schurkt hij dicht aan tegen de Porsche Taycan, al heeft de SU7 duidelijk iets hogere proporties. En vermoedelijk wordt de Xiaomi ook wat goedkoper.

Tot 673 pk!

Qua aandrijflijnen zullen klanten twee opties krijgen: een SU7 RWD met 220 kW (299 pk) en een SU7 Max AWD met maar liefst 495 kW (673 pk)! Sprintcijfers kennen we nog niet, maar die laatste zou wel een topsnelheid halen van 265 km/u, wat snel is voor een EV. Nog enkele opvallende details: een actieve achterspoiler voor meer stabiliteit aan hoge snelheden, een camera op de B-stijl voor gezichtsherkenning en een Lidar bovenaan de voorruit voor (semi-)autonoom rijden. 

Binnenkort op de markt

Xiaomi zou Xiaomi niet zijn als de auto niet boordevol spitstechnologie zou zitten, maar beelden van het interieur krijgen we nog niet te zien. We weten enkel dat het infotainmentsysteem op Xiaomi’s HyperOS draait, dat ook op de nieuwste smartphones van het merk te vinden is. Zoals steeds met Chinese wagens voor de eigen markt zullen we echter niet lang meer moeten wachten om meer te weten, want de SU7 gaat al in december in productie, met de eerste leveringen gepland in februari 2024. BAIC staat in voor de productie, een merk dat ook al in België te vinden is dankzij OneAutomotive. Gezien de naamsbekendheid van Xiaomi zou het misschien geen slecht idee zijn om de SU7 ook naar Europa te brengen, maar daar is voorlopig nog geen sprake van.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km