Zet de aluminiumbatterij de EV-sector op zijn kop?

Een batterij die 60 keer sneller oplaadt dan de huidige lithium-ionbatterijen, die goedkoper is en die al in 2024 klaar zou zijn voor auto’s.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 19 mei 2021
  • Elektrisch

Het Australische Graphene Manufacturing Group (GMG) zou volgens zakenwebsite Forbes zo goed als klaar zijn met de ontwikkeling van een nieuw type herlaadbare batterij met aluminiumionen. De batterij zou tot 60 keer sneller opladen dan de huidige alomtegenwoordige lithium-ionbatterij zonder te kampen met hitte-ontwikkeling. Bovendien bevatten de cellen geen kostbare of zeldzame aardmetalen, waardoor de productie een pak goedkoper is en de recycleerbaarheid sterk toeneemt. Tot slot is de energiedichtheid drie keer groter dan die van een traditionele lithiumbatterij.

2024

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat een revolutionaire batterij wordt aangekondigd. De wereld wacht al jarenlang met ingehouden adem op solid state-batterijen (ook gekend als vastestofbatterij of batterij met vaste elektrolyt). Niemand wil zich echter op een exacte lanceringsdatum vastpinnen. GMG is daarentegen heel zelfverzekerd: nog eind dit jaar of begin 2022 zien we de eerste toepassingen in kleine elektronische toestellen en tegen 2024 mogen we cellen voor elektrische auto’s verwachten.

Grafeen en aluminiumionen

De batterij wordt gemaakt met nanotechnologie. In plaats van lithiumionen die tussen de anode en de cathode worden verplaatst, worden hier aluminiumionen in microscopisch kleine openingen in grafeenplaten opgenomen die als cathode dienst doen. Bij de bewegingen van de ionen zou geen warmte-ontwikkeling ontstaan. “Sommige lithium-ioncellen kunnen niet meer dan 1,5 à 2 ampère aan voor de batterij ontploft, maar onze technologie heeft geen theoretische beperking”, zo beweert GMG. Daardoor kunnen deze batterijen bliksemsnel opladen: “De batterij van een iPhone zouden we in 10 seconden kunnen opladen”, zo beweert GMG. Voor de accu’s van elektrische auto’s maakt het bedrijf nog geen prognoses, maar in theorie zou een oplaadbeurt zo niet langer mogen duren dan een tankbeurt – op voorwaarde dat je een laadpunt vindt dat voldoende vermogen kan ontwikkelen, uiteraard. We zijn benieuwd of GMG zijn beloften zal kunnen nakomen…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Forbes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km