Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Deze week doken twee tegenstrijdige nieuwsberichten op rond de haalbaarheid van zogenaamde solid-statebatterijen, of batterijen met een elektrolyt in een vast materiaal (keramisch of glasachtig) in plaats van een gelachtige stof. Fisker, het geesteskind van de designer Henrik Fisker, belooft al lang dat zijn auto’s op de markt zouden komen met een solid-statebatterij die goed zou zijn voor 800 kilometer rijbereik en opladen in één minuut. Deze week moest de CEO echter in een interview met The Verge bekennen dat hij de obstakels heeft onderschat: “Het is een technologie waarbij je op een bepaald moment het gevoel hebt dat je er voor 90 procent bent, en dan besef je dat de laatste 10 procent veel moeilijker zijn dan de eerste 90”. Solid-statebatterijen voor massaproductie zijn volgens Fisker “nog zeker zeven jaar of meer van ons verwijderd”.
En dan is er Toyota, dat onlangs aankondigde dat het nog dit jaar een elektrische SUV in productie wil nemen met een batterij met vaste elektrolyt. Al moet die bewering wel met een slag om de arm worden genomen, want de Japanners geven zelf aan dat het niet mikt op grote productievolumes. Bovendien haalde de CEO van het bedrijf een week na de eerdere aankondiging van het bedrijf zwaar uit naar elektrische auto’s en leek het wel alsof hij het enthousiasme al op voorhand wou temperen. Rivian, de constructeur van elektrische SUV’s en pick-ups, lijkt ook in solid-statebatterijen te geloven. Vorige week plaatste het namelijk een reeks vacatures op zijn website voor ingenieurs en teamleiders voor onderzoek naar batterijen met vaste elektrolyt.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.