Solid-statebatterijen: voor binnenkort of niet?

Terwijl de ene autoconstructeur denkt dat batterijen met een vaste elektrolyt niet voor morgen zijn, koesteren andere er weer grote hoop voor.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 03 maart 2021
  • Elektrisch

Solid-statebatterijen: voor binnenkort of niet?

Deze week doken twee tegenstrijdige nieuwsberichten op rond de haalbaarheid van zogenaamde solid-statebatterijen, of batterijen met een elektrolyt in een vast materiaal (keramisch of glasachtig) in plaats van een gelachtige stof. Fisker, het geesteskind van de designer Henrik Fisker, belooft al lang dat zijn auto’s op de markt zouden komen met een solid-statebatterij die goed zou zijn voor 800 kilometer rijbereik en opladen in één minuut. Deze week moest de CEO echter in een interview met The Verge bekennen dat hij de obstakels heeft onderschat: “Het is een technologie waarbij je op een bepaald moment het gevoel hebt dat je er voor 90 procent bent, en dan besef je dat de laatste 10 procent veel moeilijker zijn dan de eerste 90”. Solid-statebatterijen voor massaproductie zijn volgens Fisker “nog zeker zeven jaar of meer van ons verwijderd”.

Rivian en Toyota wel

En dan is er Toyota, dat onlangs aankondigde dat het nog dit jaar een elektrische SUV in productie wil nemen met een batterij met vaste elektrolyt. Al moet die bewering wel met een slag om de arm worden genomen, want de Japanners geven zelf aan dat het niet mikt op grote productievolumes. Bovendien haalde de CEO van het bedrijf een week na de eerdere aankondiging van het bedrijf zwaar uit naar elektrische auto’s en leek het wel alsof hij het enthousiasme al op voorhand wou temperen. Rivian, de constructeur van elektrische SUV’s en pick-ups, lijkt ook in solid-statebatterijen te geloven. Vorige week plaatste het namelijk een reeks vacatures op zijn website voor ingenieurs en teamleiders voor onderzoek naar batterijen met vaste elektrolyt.

Het voordeel?

Het lijkt er dus op dat batterijen met vaste elektrolyt nog een tijdje in mysterie gehuld zullen blijven. Nochtans is de technologie veelbelovend, want ze heft de meeste nadelen van de huidige generatie lithium-ionbatterijen op. Die laatste gebruiken namelijk een vloeibare elektrolyt die gevoelig is aan temperatuurveranderingen en die onder extreme omstandigheden brandgevaarlijk kan worden. Dat beperkt de snelheid waarmee ze kunnen opladen en de hoeveelheid energie die ze kunnen opslaan. Batterijen met vaste elektrolyt kennen die nadelen niet, maar zijn dan weer extreem lastig om op grote schaal te produceren zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.
Solid-statebatterijen: voor binnenkort of niet?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km