Testen

Optimale motoriek

Voorwielaangedreven auto's hebben nog steeds een probleem om het vermogen doeltreffend over te zetten op de weg, vooral bij nat weer. Alfa Romeo komt opzetten met een oplossing dat electronica combineert met een welbekend autoblokkerend differentieel.
  • Piette François
  • 21 november 2006
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Afgestelde esp
  • Beheerst ondersturen
  • Geen koppelreactie aan het stuur
  • Opgedreven doeltreffendheid
  • Tractie
  • Esp niet uitschakelbaar
  • Wazige bediening van de versnellingsbak
Eerst moeten we wat kwijt over de toekomst van het merk. De verantwoordelijken, die we tijdens ons bezoek aan het testcentrum in Balocco tegen het lijf gelopen zijn, hebben ons enkele vertrouwelijke mededelingen bekend gemaakt, dus waarom zouden we die niet met U delen. Na de 8C Competizione (die slecht in 500 exemplaren zal gebouwd worden, en die allemaal verkocht zijn), zullen we moeten wachten tot 2008 om iets nieuw te zien te krijgen bij Alfa. Dat wordt een “mini Alfa” bestemd voor de jonge bestuurder. 2009 wordt het jaar waarin de 147 en de 166 vervangen zullen worden (de 166 krijgt dan het nummer 169 mee, en zou Alfa moeten toelaten op terug een plaatsje te veroveren op de Amerikaanse markt), 2010, tot slot, wordt het jaar waarin we de eerste “cross-over” van het merk zouden moeten zien. Maar voor wat vandaag betreft gaat het hem om de 147 en de GT Q2. Q2 staat voor het autoblokkerende differentieel op de vooras, met als doel de motoriek te optimaliseren. Momenteel is dit systeem enkel beschikbaar op de 1.9 JTDM versies met 150 pk, wat logisch lijkt gezien het koppel waarover die auto’s beschikken. Voor een meerprijs gaan de van 800 tot 1.200 € zal de koper niet allen over een betere motoriek beschikken, maar ook bijkomende uitrustingen. Specifieke 17 duim velgen, rood/zwart interieur met stof of leder, radiatorrooster en achteruitkijkspiegels in aluminiumkleur en sportpedalen maken deel uit van de standaarduitrustingen van de Q2 reeks. Vermogen overbrengen Wat de mechanica betreft, zijn de Q2’s uitgerust met mechanisch differentieel van het Torsen type. Dat zorgt voor een dynamische herverdeling van het koppel op basis van de rijomstandigheden en de staat van het wegdek. Een systeem dat vroeger ook terug te vinden was op de Ford Focus en nu op de Mazda 3 MPS. Het grote probleem voor voorwiel aangedreven auto’s is het overbrengen van het vermogen op de weg. Het feit dat de voorwielen instaan voor de aandrijving en het aangeven van de rijrichting zorgt niet enkel voor ondersturing, maar ook het doorslippen en invloed van het koppel op het stuurwiel. Om dat tegen te werken hebben heel wat constructeurs, tot nu toe, beroep gedaan op elektronica. Het probleem met antislipsystemen (ontkoppelbaar op de Alfa Q2’s) is dat het vermogen ingehouden wordt, wat een zwakke interactie met het voertuig als gevolg heeft. Zo krijg je soms het gevoel stil te staan bij het uitrijden van een bocht. Grote stap vooruit Met de auto’s, die we op de piste van Balocco hebben kunnen testen, is daar niets van aan. Zelf op een doorweekt wegdek. Niets op te merken aan het stuurwiel, veel minder neiging om te gaan ondersturen, een opmerkelijke motoriek en een grotere precisie. Bij het nemen van een bocht, wanneer het binnenwiel wat begint door te slippen, wordt het vermogen op het buitenwiel overgeschakeld. De doeltreffendheid van deze Alfa’s 147 en GT, die niet echt met hun voortrein kunnen pronken, doen hiermee een grote stap vooruit. Vooral nu dat de ESP werd bijgesteld om minder indringend te zijn. Gelukkig maar, want die ESP, in tegenstelling tot het antislipsysteem, kan niet uitgeschakeld worden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km