Testen

Echte concurrenten?

Gedaan met lachen voor de Mini, die lang de alleenheerser was in zijn segment. Na de Fiat 500, de Alfa Mito en de Citroën DS3 is het nu de beurt aan de Audi A1 om de referentie in de categorie het vuur aan de schenen te leggen.
  • Wouters Bruno
  • 08 november 2010
  • Audi
Audi A1
    Audi A1

      Presentatie

      Het succes van de door BMW geproduceerde Mini heeft de andere constructeurs op ideeën gebracht. Audi kon dit natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan, zeker niet na de flop van de A2, een echte ingenieurswagen. Voor de A1 gooide Audi het roer helemaal om. Zo mochten de ontwerpers geen totaal nieuwe richting inslaan zoals bij de A2, maar het recept van de Mini (een mengeling van nostalgie en fun) naäpen was evenzeer uit den boze.

      De lijn van de kleine Audi mocht de getrouwen van het merk met de vier ringen niet verrassen of ontgoochelen, alle gimmicks van het merk moesten erin terug te vinden zijn. Serieus en chic, maar zal de A1 ook jaren na zijn presentatie de hoofden nog doen draaien? Ondanks het gewicht van de jaren slaagt de Mini daar nog altijd moeiteloos in dankzij zijn sympathieke smoeltje.

      Ons A1-testexemplaar was maagdelijk wit, inclusief de dakbogen die je in een contrasterende kleur kunt bestellen, terwijl de Mini in zijn ‘Spicy Orange’ kleurtje door iedereen gesmaakt werd. Ook de voor Audi zo kenmerkende leds blonken uit door afwezigheid, ze werden naar de optielijst verbannen. Geen twijfel mogelijk: de Mini oogt veel sexier en verleidelijker dan de A1, ondanks zijn leeftijd. De A1 is serieuzer en dat zal de liefhebbers van het merk zeker bevallen.

      Motor

      De Audi A1 is gebaseerd op de Polo en is momenteel beschikbaar met maar één dieselmotor: de 1.6 TDI met 90 of (zoals hier) 105 pk. Onder de kap van de Mini schuilt een nieuw blok uit eigen huis met 112 pk. Die reageert krachtiger en levendiger dan zijn voorganger. De Audi-motor is discreter, zowel qua geluid als prestaties. Hij stelt zich ook tevreden met een manuele vijfbak, terwijl de Mini een beroep doet op een zesbak.

      Opnieuw wint de Mini, dankzij een karaktervolle motor die herneemt vanuit de laagste toeren. De Audi-motor weet te overtuigen door zijn werkingsstilte.

      Rijgedrag

      Ook op dit vlak lijken de rollen goed verdeeld tussen de twee aartsrivalen: fun voor de Mini en serieus en strak voor de A1. De A1 staat stevig op zijn optionele banden in maat 215/40x17. Het rijgedrag is strak dankzij een erg stabiele vooras die vrij is van parasitaire reacties. In bochten helt de A1 weinig over en ondanks de laagprofielbanden voelt hij toch behoorlijk comfortabel aan. Kortom, een efficiënte en aangename wegligging zonder verrassingen.

      Daar stelt de Mini een levendig rijgedrag tegenover dat perfect aansluit bij zijn aangename motor. Die levendigheid en precisie betaal je wel cash op het vlak van comfort. De kleinste wegoneffenheid wordt doorgegeven aan de inzittenden en alleen de goed ontworpen zetels zorgen voor wat filtering. Dat heeft hij meegekregen van zijn glorierijke grootouder.

      Terwijl we ons als gek amuseerden aan het stuur van deze Mini op 205/45x17-banden, dachten onze ruggenwervels met weemoed terug aan het comfort van de Countryman op 16-duimsvelgen, die qua comfort overigens best kan wedijveren met de A1. De Mini heeft een plezierig en gezond rijgedrag maar wordt vermoeiend tijdens lange ritten, terwijl de A1 meer gereserveerd reageert en ook tijdens langere reizen goed verteerbaar is.

      Comfort aan boord

      Streng en erg goed afgewerkt: dat vat de sfeer aan boord van de kleinste Audi samen. Alles ademt kwaliteit, maar in onze A1 Attraction die voorzien was van het Media Style Pack, het Inspiration Plus Pack en enkele andere dure opties heerste vooral saaiheid. Zwarte boordplank, zwarte deurbekleding en zwarte zetels: we werden er bepaald niet vrolijk van en zeker niet als voor dat alles 28.445,75 euro moet neergeteld worden.

      De Mini is nog duurder (29.795 euro) maar geeft meer het gevoel dat hij zijn geld waard is. Een flashy kleurtje, een origineel interieur, harmonieuze licht- en kleureninval, zorgvuldig gekozen materialen en leuk getekende lederen sportzetels met contrasterend middendeel scheppen een leuke sfeer.

      Een grote verrassing: terwijl je in de koffer van de A1 bijna het dubbele kwijt kan dan in de Mini (270 tegenover 160 liter), geldt dat niet voor de ruimte op de achterbank. Qua elleboogbreedte en beenruimte scoort de A1 beter, maar twee volwassenen comfortabel op de achterbank laten zitten lukt nooit. De hoofdruimte is te beperkt en de vorm van de achterruitjes belemmert het zicht naar buiten. Het lijkt wel een strafbank, in de Mini zit je echt veel aangenamer. Een heuse verrassing en een ontgoochelend van de Audi A1. Nog een nadeel is de de grote centrale console, hinderlijk voor het rechterbeen van de bestuurder, vooral bij lange ritten.

      Prijzen

      Duik maar eens diep in de portefeuille! De Audi A1 TDI Attraction kost 18.950 euro, een behoorlijke som. Maar om de A1 behoorlijk aan te kleden, moet je uit een ellenlange en dure optielijst kiezen. Zo was onze testwagen uitgerust met 17-duimsvelgen (1.675,85 euro), een glazen dak (1.064,80 euro) en het Inspiration Pack met gps, boordcomputer, sportstuur, mechanische airco en nog enkele kleinere zaken (2.750 euro).

      Daar kunnen we nog extra’s aan toevoegen zoals elektronische airco (356,95 euro), het Media Style Pack (1.633,50 euro) en enkele andere snuisterijen. En dan heb je nog geen xenonverlichting, led-dagverlichting, gekleurde dakbogen of een lederen interieur.

      De Mini doet het al niet veel beter met een basisprijs van 21.400 euro. Ook hij laat je graag door de optielijsten lopen. En je raadt het al: die is net zo lang en stevig geprijsd als die van de Audi. Onze testwagen was uitgerust met het uitgebreide Chili Pack (3.630 euro) aangevuld met een lederen interieur, verwarmde zetels, 17-duimsvelgen, xenonverlichting, Visual Boost radio met Bluetooth en usb en nog enkele andere leuke gadgets. Exclusiviteit heeft nu eenmaal zijn prijs.

      Conclusie

      Rest nog de vraag of beide auto’s echte concurrenten zijn. De lijn van de Audi oogt serieus en het interieur is streng en fantasieloos. Je kunt je zelfs afvragen wat de A1 behalve het prestigieuze logo met de vier ringen meer te bieden heeft dan de VW Polo of de Seat Ibiza.

      De Mini blijft zichzelf in zijn onnavolgbare stijl, zowel aan de buitenzijde als binnenin. Hij biedt veel rijplezier, maar dat betaal je cash op het gebied van comfort. Beide concurrenten kunnen oneindig ver geïndividualiseerd worden en laten zich daar ruimschoots voor vergoeden. Wie daarvoor zijn spaarvarken wil opofferen hoeft enkel nog te kiezen tussen fun en strengheid, maar in beide gevallen zul je niet ontgoocheld worden.
       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: François Piette.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km