Testen

Audi TT Roadster vs BMW 2-Reeks Cabriolet: liever een roadster of een cabrio?

Het gaat net als bij zwaluwen: de zin om met de haren in de wind te rijden, keert terug met het mooie weer. Maar doe je dat liever met een roadster of met een cabriolet? We nodigen twee vertegenwoordigers uit: de Audi TT en de BMW 2-Reeks.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 mei 2016
  • BMW
BMW
  • Snelheid van het dakmechanisme
  • Wendbaar rijgedrag
Audi TT
  • Uiteindelijke prijs met opties

Bij zijn transformatie naar roadster offerde de Audi TT zijn achterbank op. Om eerlijk te zijn: die waren eigenlijk onbruikbaar voor volwassenen. Onze roadster is dus, zoals het hoort, een strikte tweezitter. De BMW 2 Reeks behoudt ook in zijn dakloze versie zijn twee achterste plaatsen. Je moet wel lenig zijn om tot die plaatsen te geraken. Maar eens je er zit, moet je vaststellen dat je er in tegenstelling tot wat je had gedacht nog redelijk ruim zit. Als je dus vaak meer dan één passagier meeneemt, is de keuze dus snel gemaakt: een roadster is niet de ideale oplossing. Maar ben je alleen of met twee, dan kan je gerust verder lezen.

Roadster-spirit

De Audi TT blijft trouw aan de roadster-spirit en slaagt er dus niet helemaal in om zijn inzittenden volledig uit de wind te zetten. De voorruit van de BMW 2-Reeks bedekt meer en beschermt zijn inzittenden dus beter. Nog meer zelfs wanneer je het windscherm installeert, maar dan heb je natuurlijk geen bruikbare achterbank meer. Dilemma! Bovendien moet je het met de hand opstellen en opklappen. Op dat vlak doet het windscherm van de TT het een stuk eenvoudiger: met een simpele druk op de knop schuift het elektrisch uit. Bovendien kan je het aanpassen aan de rijomstandigheden (veel of weinig zon, hoge of lage snelheid, veldwegen of secundaire wegen,…).

50 km/h

Hier is er geen tweestrijd tussen een stoffen en een stalen dak: beide compacte modellen gebruiken een stoffen versie om hun passagiers te beschermen. Het dak van de 2-Reeks heeft een versterkte structuur (driedubbel gelaagd) om het interieur perfect te vrijwaren van windgeluiden. Het klapt ook relatief snel weg (in 20 seconden). Toch wordt de dakwedstrijd beslecht in het voordeel van de roadster. Het compactere dak (dat ook perfect geïsoleerd is) doet er slechts 10 seconden over om weg te klappen! In elk geval twijfel je niet bij de minste opklaring: dak naar beneden. Bovendien kan in beide gevallen de volledig elektrische beweging (zonder manuele ontgrendeling) tot 50 km/h worden uitgevoerd.

Koffer?

De kap van de Audi vouwt in Z-vorm op de hoedenplank op. Zo boet je nooit aan koffervolume in: je beschikt dus steeds over 280 liter (25 liter minder dan de coupé). Als je op weekend gaat, overweeg je misschien beter soepele reistassen, omdat de hoogte onder het kofferdeksel beperkt blijft. En daar wint de BMW Cabriolet punten. Het koffervolume hangt af van het dak, aangezien dat achter de achterbank opplooit. Maar met een volume tussen 335 liter (kap gesloten) en 280 liter (kap open) is de koffer nooit kleiner dan die van de Audi. Bovendien is de koffervorm praktischer en heb je indien nodig een skiluik ter beschikking.

Stijfheid

Zowel de roadster als de cabriolet beperken hun meergewicht ten opzichte van de coupés waarvan ze zijn afgeleid (+90 kg voor de Audi en +100 kg voor de BMW). Onderweg is er geen twijfel mogelijk: de Audi is aanzienlijk stijver. Zo stijf zelfs dat het verschil met de coupé nauwelijks opvalt, zelfs op slecht wegdek. Hoewel de vooruitgang ten opzichte van de 1-Reeks Cabriolet aanzienlijk is (BMW zegt het koetswerk 20% stijver te hebben gemaakt), lijkt het niet voldoende om kleine parasietreacties in het stuur van de 2-Reeks weg te gommen wanneer het asfalt verslechtert.

Gewatteerd comfort

In zulke slechte omstandigheden laat de BMW 2-Reeks zich echter opmerken door zijn comfortabele filtering. Hoewel de keuze voor comfort het dynamische gedrag een beetje inperkt (met duidelijke koetswerkrol), nodigt hij wel uit tot cruisen. Veeleisender chauffeurs kiezen dan voor de M Sport-ophanging of de optionele gestuurde ophanging. Hoewel Audi die optie ook aanbiedt op de TT Roadster, kan je ze met een gerust hart links laten liggen, aangezien de basisophanging overtuigend genoeg is. Progressief en comfortabel bij rustig rijden, en beheerst bij sportief rijden. Daar neemt de Audi het voortouw, vooral dankzij zijn beweeglijke achteras.

Virtueel plezier

Aan boord profiteert de BMW 2-Reeks Cabriolet van ruimere afmetingen om een grotere ruimte-indruk te wekken. Vooral wanneer je op dagen met slecht weer de kap moet sluiten. Gesloten baadt de Audi TT dan weer in een bedrukkende sfeer. De afwerking is dan weer aanzienlijk beter en de presentatie veel origineler. De boordplank van de BMW 2-Reeks Cabriolet blinkt niet uit in exotisme. Met de “virtuele cockpit” uit de coupé onderscheidt de TT Roadster zich nog meer.

Besluit

Welke kiezen? Voor dezelfde prijs biedt de BMW meer auto (meer plaats, meer koffer, meer comfort, meer ruimte,…), terwijl de Audi gewoon meer plezier biedt. Het hangt er dus van af wat je zoekt. In elk geval: zodra de zon doorbreekt, is dakloos rijden in beide auto’s op zijn minst plezierig te noemen. En dat is een understatement…

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km