Testen

Te veel van het goede?

Het is zover: de 125d rondt voortaan het dieselgamma van de 1-Serie af. Hij beschikt over een  tweeliter met een turbocompressor met variabele geometrie. Het vermogen van 218 pk en het koppel van 450 Nm verpulveren de 123d van de vorige generatie.

  • Wouters Bruno
  • 31 december 2012
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties
  • Uitstekende prestaties op de weg
  • Fantasieloze afwerking
  • Prijs
  • Stevige prijs
  • Weinig aantrekkelijk geluid

BMW weet hoe het een knappe motor moet bouwen, dit exemplaar ontsnapt niet aan die regel en heeft directe common-railinjectie van de laatste generatie. Dit blok, dat al het mooie weer maakt in andere modellen van het merk, legt indrukwekkende cijfers voor. Een stevig vermogen en koppel, maar ook een laag verbruik en weinig CO2-uitstoot: 4,9 l/100 km en 129 g/km. Dat daalt tot 126 g/km met de uitstekende achttrapsautomaat. We waren al onder de indruk van de prestaties van de 120d en stonden dus te popelen om van deze nog sterkere variant te proeven.   

Eerste ontgoocheling: een meerprijs van 6.500 euro. De uitrusting is rijkelijker (sportstuur, dubbele uitlaat, elektronisch bediende klimaatregeling, cruise control, mistlampen), maar dit doet toch pijn.

Onze 125d had als extra de M Sport-kit (2.450 euro) met daarbovenop een exclusieve aerodynamische kit waar we persoonlijk dol op zijn, het Comfort Pack Plus (1.300 euro), het Light Pack (1.290 euro) en het Connectivity Pack (650 euro). Hij was ook uitgerust met het navigatiesysteem Professional (1.710 euro), voorbereiding voor een gsm met Bluetooth en USB-connectie (210 euro) en enkele prullen zoals metaalkleur (670 euro), de neerklapbare achterbank (40/20/40, 265 euro) en een muziekverbinding voor smartphones (105 euro). Resultaat: een rekening van 43.150 euro.

Is het sop de kool waard?

Is het sop de kool waard? Eigenlijk niet. Natuurlijk is de 125d een schitterende auto, met een motor die altijd beschikbaar is en veel vermogen levert. BMW is momenteel ongetwijfeld een van de beste motorenbouwers van de markt. Wanneer we andere auto’s testen, betreuren we regelmatig dat er geen diesel van de Duitse constructeur onder de kap ligt.

Door het M-pakket was de testwagen uitgerust met manuele versnellingsbak. Je moet al een hyperactief linkerbeen hebben om die te verkiezen boven de sensationele automaat waarmee bijna alle modellen van het merk uitgerust kunnen worden. Zonder twijfel dé optie die je moet nemen.

Goede gezondheid

Achter het stuur van de 125d vinden we de uitstekende kwaliteiten terug van het chassis. Je kunt met de instellingen spelen dankzij de Driving Experience Controle op de centrale console, waarmee je verschillende parameters van het chassis, de stuurbekrachtiging en de reactie van het gaspedaal laat variëren. De modus Eco Pro schaadt de prestaties amper, maar bevoordeelt het brandstofverbruik.

De motor blaakt van gezondheid, reageert zodra je hem aanspreekt en maakt de 125d aangenaam sportief. Zeer spijtig dat dit plezier deels verpest wordt door een weinig geïnspireerde motorklank. Als je de zescilinder diesels van het merk hoort zingen, kun je je moeilijk tevreden stellen met de stem van deze viercilinder.

Verstandige keuze?

We zijn niet echt overtuigd van de meerwaarde van de 125d tegenover de ‘zwakkere’ 120d. Zelfs in zijn fiscaal aantrekkelijke versie met 163 pk stelt die nooit teleur. De 120d is nog zuiniger, de motor leek ons discreter (misschien omdat we minder zin hadden om hem steeds aan te porren) en het identieke chassis moet minder kilo’s meeslepen.    

De rekening is snel gemaakt: neem een 120d en met de 6.500 euro die je uitspaart kun je jezelf verwennen in de optielijst. Toch nood aan meer poeder? Dan is er nog altijd de M135 die met 320 pk onder de rechtervoet iedereen aankan.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km