Testen

De tweede serie

Omdat veel modellen alsmaar hogerop klimmen, ontstaat in het gamma ruimte voor nieuwe instapmodellen. BMW heeft dat goed begrepen en lanceerde in 2004 de 1-Serie, waarvan tot vandaag 1.042.875 stuks geproduceerd werden in de vijfdeursuitvoering, die nu als eerste vernieuwd wordt. Het is een belangrijke lancering voor het merk met de propeller in zijn logo, aangezien BMW met de nieuwe 1-Serie 70 procent nieuwe klanten wil aantrekken. Van de Volkswagen-groep, maar ook van de Franse en de Italiaanse merken. Nadat ze van het premiumsegment en het prestige van het Duitse geproefd hebben, hoopt BMW dat deze klanten trouw blijven aan BMW. De nieuwe 1-Serie is van kapitaal belang om het succes van BMW te bestendigen.
  • Wouters Bruno
  • 21 juli 2011
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk alternatief voor auto's uit hoger segment
  • Afwerkingskwaliteit
  • Onderstel
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Hoge prijzen voor deze categorie
  • Opties onvermijdelijk

De opdracht was duidelijk: de nieuwe 1-Serie moest jong, sympathiek, sportief en apart zijn, maar ook onmiddellijk herkenbaar als een 1-Serie. Een grote uitdaging voor de ontwerpers, die geslaagd zijn in hun taak. Dat dit een 1-Serie is, zie je bij de eerste blik. De karakteristieke, unieke lijn van deze compacte auto bestaat uit een lange motorkap, een lange wielbasis en een ver naar achteren geplaatste cabine, wat hem de allures van een shooting break geeft.

Terwijl de hoogte hetzelfde bleef, werd de auto 8 cm langer, won de wielbasis 3 cm en werd hij bijna 2 cm breder. De bredere sporen (5 cm vooraan en 7 cm achteraan) versterken het sportieve en gespierde karakter van deze schoonheid. De voorkant wordt gedomineerd door de lichtjes naar voren hellende BMW-nieren en de scherpe koplampen met verlichte ringen, typisch voor het merk.

Continuïteit en verandering

Door zijn ontwerp is de voorbumper visueel mooi geïntegreerd in de neus, wat de sportiviteit in profiel versterkt. De achterkant benadrukt de wielkasten en dus ook de aandrijving op de achterwielen, uniek in dit segment en een garantie voor een speels en sportief weggedrag. Knap werk van de ontwerpers, discreet en doeltreffend.

Het interieur genoot dezelfde behandeling. Geen revolutie, maar een modern ontwerp met bijvoorbeeld een vlak multifunctioneel scherm. De keuze van de materialen en de oppervlakken werd uiterst verzorgd. We bevinden ons in het compacte segment, maar dit is meer dan ooit van een premiumniveau.

De 1-Serie heeft als doel om klanten van andere merken te blijven wegkapen, maar er zijn ook argumenten voor de huidige eigenaars om een nieuwe 1-Serie te kopen. Zo is hij ruimer: 2 cm meer voor de benen van de passagiers achterin en 30 liter extra in de koffer. Hij kan ook eigenaars van een grotere BMW verleiden om een stapje terug te zetten, want zowel de fabricagekwaliteit als de beschikbare uitrusting staat op het niveau van zijn soortgenoten.

Steeds meer EfficientDynamics

Na een blik op de uitrustingsfiche en de zeer lange optielijst, overheerst het gevoel dat deze 1-Serie alles van een grote heeft. De technologie maakt de ambities van BMW duidelijk. Het onderstel is gesofisticeerd, de wieltreinen laten zich op alle manieren instellen met een aantal opties (adaptieve ophanging, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, …).

Onder de motorkap liggen alleen Twin Power-krachtbronnen met vier cilinders, zowel benzines als diesels. De 1.6 benzineblokken ontwikkelen 136 of 170 pk (hopelijk 163 pk in België), terwijl de 2.0 diesels 116, 136 of 143 en 163 of 184 pk leveren. In optie beschikt de 1-Serie over een uitstekende automaat met acht versnellingen die al beschikbaar is op andere modellen.

BMW schonk veel aandacht aan het rendement. De motoren zijn tegelijk krachtiger en zuiniger. De 118d stoot 115 g CO2 uit per kilometer, de 120d met 119 g nauwelijks meer. Later volgt nog de 116d EfficientDynamics met 116 pk, een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Het volledige gamma beschikt over een ECO PRO-modus die het motorbeheer, de verwarming en de airco aanpast om minder energie te verbruiken.

Voor ieder wat wils

BMW biedt al geruime tijd tal van opties aan om te personaliseren en die mogelijkheden worden alsmaar uitgebreider. De nieuwe 1-Serie bestaat in 6.500 combinaties! In die optiek kun je ook kiezen tussen twee specifieke pakketten, de Sport Line en de Urban Line, als alternatief voor de standaarduitvoering. Deze twee lines onderscheiden zich door de uitrusting en de harmonie van de kleuren en de materialen aan de binnen- en buitenkant. Zo krijgt de Sport Line zwarte inzetstukken vanbinnen en vanbuiten, rode stiksels op het stuur en specifieke zetels en velgen. De Urban Line legt het accent op wit, zowel op de velgen, het radiatorrooster, de zijspiegels als enkele andere details. Wees zorgvuldig en maak je keuze in functie van de koetswerkkleur om minder geslaagde combinaties te vermijden.

Achter het stuur

De eerste kilometers rijden we in een 118i Sport Line met manuele versnellingsbak. De 1-Serie weet ons onmiddellijk te verleiden met zijn prestaties. De voorbeeldige afwerking, de dynamische kwaliteiten van het onderstel en de prestaties van de motoren dragen eerder het predicaat premium dan compact.

De 120d Urban Line in combinatie met een uitstekende achttrapsautomaat legt de lat nog hoger. De dieselmotor is krachtiger en koppelrijker en rijdt aangenamer dan zijn benzinebroer. Door te spelen met de rijmodi Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+ past de 1-Serie bij alle smaken en rijstijlen. De Sport+-stand geniet onze voorkeur op bochtige wegen door de preciezere stuurbekrachtiging en snellere motorrespons. De Eco Pro-modus is nooit frustrerend, zelfs wanneer je snel een voorligger wilt inhalen. De 118i Sport Line testwagen was uitgerust met een sportophanging en 18-duimsvelgen, wat het ergste deed vrezen voor het comfort.

Toptechnologie

Die vrees was gelukkig onterecht, zeker bij lage snelheden en ongeacht de gekozen modus (comfortabel of sportief). Alleen op een heel slecht stuk wegdek beklaagden we ons de configuratie van de testwagen. We namen ook het stuur van een 118i met adaptieve M Sport-ophanging, zowel op circuit als op de eerder genoemde slechte weg. Het resultaat is ongezien: zelfs in de Sport+-positie toont hij zich comfortabeler dan de sportophanging in Comfort-modus. Deze optie van 1.120 euro is verduiveld efficiënt. Het verbruik konden we niet meten, maar onze eerdere ervaringen met het merk doen vermoeden dat eigenaars van de nieuwe 1-Serie niet vaak aan de pomp zullen staan.

Instapper of topmodel?

De nieuwste telg van de Beierse autoconstructeur bevestigt het: BMW weet hoe het een goede auto moet bouwen. Deze 1-Serie is het kleinste model in het gamma, maar heeft helemaal niets weg van een instapmodel. Zijn bouwkwaliteit, weggedrag, prestaties van de aandrijflijn en ecologische troeven zijn ongeëvenaard in het segment van de compacte middenklassers.

Daar moet je wel een prijs voor betalen: tussen 24.400 en 28.000 euro zonder de onvermijdelijke, aantrekkelijke opties die de rekening snel doen oplopen. Zo zou het jammer zijn de automaat (2.190 euro) of de adaptieve ophanging achterwege te laten, om maar die twee te noemen. Je moet de 1-Serie zien als een luxewagen, maar dan met kleine afmetingen. Door de talrijke opties heeft de 1-Serie alles van zijn grotere broers. Deze downsizing is zeker geen straf.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km