Testen

De genen van de 7-Reeks

BMW gaat verder in zijn zoektocht naar nieuwe niches en stelt voortdurend nieuwe modellen voor. De nieuwe 5-Reeks Gran Turismo combineert de troeven van een berline, een GT en een SAV (Sports Activity Vehicle), een niche die BMW creëerde met de X6.
  • Wouters Bruno
  • 14 november 2009
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Erg efficiënt onderstel
  • Leven aan boord
  • Prestaties
  • Lijn (maar dit is een persoonlijk oordeel)
  • Prijs opties

In de 5-Reeks Gran Turismo heb je de beenruimte van de 7-Reeks en de hoofdruimte van de X5. De vloeiende daklijn en de deuren zonder omlijstingen geven het geheel een luchtige toets. Dankzij het verhoogde koetswerk zit je lekker hoog in deze auto. De 5-Reeks Gran Turismo wordt op het platform van de 7-Reeks gebouwd. Hij neemt niet alleen zijn mechaniek over, maar ook de uitrusting en zelfs de boordplank. De hoge rijpositie houdt zowat het midden tussen de stuurpositie in een berline en die in een SUV (Sports Utility Vehicle). Instappen is erg eenvoudig. Je hoeft je niet in de auto te laten zakken of in de auto te klimmen, maar je kan gewoon naar binnen schuiven. Een makkelijke instap en ruimte zat: het is aangenaam vertoeven in de 5-Reeks.

Aan boord

Binnenin is de Gran Turismo erg helder. Onze testwagen was van het optionele ‘Dakota Elfenbeinweis’-leder voorzien en had een doorschijnend panoramisch open dak. Het interieur baadde in het licht, wat voor een zelden gezien gevoel van ruimte zorgde. Het instrumentenbord uit de 7-Reeks is schitterend. In optie kan je voor ‘Plack Panel’-technologie kiezen. Hierbij wordt het instrumentenbord op een verbluffende manier weergegeven en verdwijnen de aanduidingen op een geanimeerde manier als het contact wordt uitgezet. De Professional-navigatie is van de laatste generatie en wordt bediend met de laatste versie van de erg praktische iDrive uit de 7-Reeks. De ingenieurs ontwikkelden dankzij de Fastback-lijn een ingenieuze toegang tot de koffer. Een kleine kofferklep opent de bagageruimte zonder dat de scheidingswand opent. Hierdoor blijft de koude lucht buiten. Als de achterklep helemaal geopend wordt, komt de scheidingswand mee en kan je makkelijk grote voorwerpen laden. De achterzetels kunnen over tien centimeter verschuiven en drieëndertig graden gekanteld worden. De scheidingswand past zich automatisch aan. Hierdoor varieert de bagageruimte van 440 tot 590 liter en met de stoelen neergeklapt heb je zelfs 1.700 liter ter beschikking. Maar ook aan de buitenzijde gaat het raffinement verder. De dagverlichting met ledtechnologie en de ver over de flanken getrokken achterlichten geven de 5-Reeks Gran Turismo een eigen uitstraling.

Crème de la crème

De krachtigste motor is de achtcilinder V-motor met Twin Power Turbo en directe injectie. Uit 4,4 liter inhoud puren de ingenieurs 407 pk tussen 5.500 en 6.400 omwentelingen per minuut en een maximaal koppel van 600 Nm tussen 1.750 en 4000 omwentelingen per minuut. Het mag dan ook niet verwonderen dat de 5-Reeks GT van 0 naar 100 km/uur spurt in slechts 5,5 seconden. Voor wie het niet zo krachtig hoeft, is er een 3-liter zescilinder benzine- of dieselmotor. Alle motoren worden gekoppeld aan de schitterende automaat met acht verhoudingen uit de 760 met twaalfcilindermotor. Het chassis krijgt alle innovaties mee die onlangs op de 7-Reeks geïntroduceerd werden. Het onderstel is dan ook zowat het summum op gebied van comfort, wegligging, veiligheid en rijplezier.

Opties

De 5-Reeks Gran Turismo is standaard al erg goed uitgerust, maar onze testwagen kreeg nog heel wat opties mee. Het waren vooral de technologische hoogstandjes die de auto onweerstaanbaar maakten. Zo is er bijvoorbeeld de Integral Active Steering. Het systeem regelt de stuurbekrachtiging via de Servotronic en bepaalt via een stuureenheid de uitslag van de achterwielen en dus de stuurhoek. Bij lage snelheid zorgt het systeem voor meer beweeglijkheid en bij hogere snelheid blijft de auto stabieler. De Active Drive combineert elektronisch geregelde dempers met een actieve stabilisatorstang. Met de Dynamic Driving Control kan je de instellingen veranderen waarbij je kan kiezen tussen comfort, normal, sport en sport+. Het systeem stuurt niet alleen de adaptieve ophanging (Adaptive Drive); maar ook de acceleratie, de gasrespons, de stuurbekrachtiging, het beheer van de automaat en de toleranties van de stabiliteitscontrole.
Alle andere opties opsommen, is onbegonnen werk. Los uit het hoofd noemen we de projectie in de voorruit, de infrarood nachtcamera, het waarschuwingssysteem als je jouw rijvak dreigt te verlaten, de aanduiding van de geldende maximale snelheid, de achteruitrijcamera, camera’s op de flanken, de cruise control met Stop&Go-functie, de Professional-navigatie en nog meer van dat leuks. Helaas hangt aan deze opties ook een behoorlijk prijskaartje vast.

Rijden

Wij reden met de Gran Turismo 550i. De auto rijdt ongelooflijk comfortabel, makkelijk en levendig. De technologie doet de afmetingen van deze indrukwekkende auto gewoonweg vergeten. Met een gewicht van 2.135 kg, 5 meter lengte, 2,13 meter breedte en 1,56 meter hoogte is de 5-Reeks GT een grote auto. Toch was hij vrij handig in het stadsverkeer en voelde hij erg levendig aan op kleine weggetjes. Op de Duitse autobahn bereikte hij zonder verpinken de gelimiteerde topsnelheid van 250 km/uur. Het onderstel combineert op een zelden geziene manier comfort en efficiëntie. Zelfs de brede en erg lage banden (245/40 vooraan en 275/35 achteraan) op 20-duimsvelgen kunnen het comfort niet beïnvloeden. Tussen comfort en efficiëntie enerzijds en rijplezier anderzijds gaapt soms een onoverbrugbare kloof. BMW zet hier een knap staaltje neer en verenigt deze drie criteria onder een koepel van luxe en ruimte. Schitterend. De factuur bedraagt een stevige 77.100 euro. Met enkele opties kan het totaal aardig oplopen en onze 5-Reeks Gran Turismo moest 110.355 euro kosten. Maar zelfs aan die prijs zal je niet ontgoocheld zijn.
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km