Testen

Een goede investering?!

Bij de presentatie van de vijfde versie van hun admiraalsschip in Dresden waren de Beierse ingenieurs niet een beetje fier. Van de in 2001 verschenen vorige versie werden er niet minder dan 344.000 exemplaren geproduceerd. Een record in de premium-categorie.
  • Wouters Bruno
  • 18 oktober 2008
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Afwerking en uitrusting
  • Motoren die prestaties aan zuinigheid koppelen
  • Rijkwaliteiten
  • Enkele rolgeluiden
  • Prijs
  • Talrijke opties

De vorige versie werd echter al gauw het doelwit van een heuse polemiek waarbij de lijn van de wagen en op een bepaald moment werd zelfs het zitje van designer Chris Bangle ter discussie werden gesteld. De nieuwe 7 weet deze klip echter mooi te omzeilen. De controversiële stijl van de vierde generatie werd overboord gegooid en in plaats van een massieve, erg limousineachtige wagen zien we nu een echte BMW staan. Hij ziet er dynamisch uit en leunt meer bij de 5 aan, zonder echter zijn statuut van ‘Top van het gamma” te veronachtzamen.  

Twee wielbasissen

De koets kan in twee verschillende wielbasissen geleverd worden. In beide gevallen zijn de proporties steeds goed in evenwicht. De lange versie ontsnapt met brio aan het lange-deur-syndroom en je moet al een geoefend oog hebben om de korte en de lange versie uit elkaar te houden. Mooi werk dus van designer Karim Antoine Habib die met zwierige hand de 7 een eigen identiteit wist te geven.

Het interieur concentreert het beste wat je kan vinden wat betreft afwerking en raffinement. De gekozen materialen en de geboden uitrusting vormen werkelijk het summum van de markt. 

Uitrusting

De BMW 7 wil blijkbaar het visitekaartje zijn voor het merk wat betreft competentie en ambities. Sommige uitrusting vinden we ook op andere producten terug terwijl andere voor de 7 voorbehouden blijven. Heel wat details werden verbeterd. De bediening van de automaat staat weer op de centrale console, de bediening van de stoelen vinden we weer op de klassieke plaats op de zijflank van de stoel terwijl de geheugenknoppen op de armsteun in de deur terecht komen. De iDrive werd volledig herzien, want meer dan één BMW-bezitter had er een beetje genoeg van. Rond de selector vinden we enkele knoppen die als shortcut dienen terwijl de overige bedieningen nu intuïtiever en sneller kunnen uitgevoerd worden. Het schitterende scherm van 1280x480 pixels is een erg goede hulp trouwens. Bovendien zorgt de bijkomende technologie voor een echte plus. Een camera herkent borden die een snelheidsbeperking aangeven en vergelijkt die dan met de snelheid van de wagen en projecteert beide waardes op het scherm. Een bijkomende troef.

Overal camera’s !

Een thermische camera herkent voetgangers en obstakels die dan op het grote scherm geprojecteerd worden. Uiteraard kon BMW niet voorbijgaan aan de talloze rijhulpen die de laatste tijd op de markt verschenen zijn. Zo trilt het stuur als je van je baan dreigt te geraken en toont een verklikkerlichtje in de zijspiegel aan dat er een voertuig in de dode hoek zit. Of wat dacht je van twee camera’s die vooraan op de zijflanken uitkijken voor voetgangers als je bvb een garage uitrijdt of een blinde hoek omdraait. En een klassieker is de achterruitrijcamera die ingeschakeld wordt als je de achteruit inlegt.

Vermageren

Ondanks al die technologie wordt de BMW 7 slecht 55 kg zwaarder. Zowel het dak, de deuren, de motorkap, laterale panelen en de ophanging worden uit aluminium gemaakt wat een serieuze gewichtsbesparing oplevert. Onder de motorkap heb je de keuze uit 3 motoren. De 750i krijgt een V8 TwinTurbo van 407 pk en 600 Nm koppel tussen de voorwielen. De 740i houdt het wat bescheidener met een drieliter zescilinder in lijn TwinTurbo van 326 pk en 450 Nm. De braafste versie is de 730d die uit zijn zescilinder turbodiesel 245 pk en 540 Nm weet te puren. Alle motorisaties worden van het Efficient Dynamics voorzien en dat voel je aan de pomp. Zo zagen we dat onze 730d tijdens een rit op de bochtige wegjes rond Dresden, met daarin een stuk plankgas op de autosnelweg, op de boordcomputer slechts 8 liter verbruik aangaf. Voor een dergelijk grote wagen en dergelijke prestaties is dit helemaal niet slecht.

Verleidelijk

De 730d heeft ons echtovertuigd…en verleid. Zoals we hier boven al vermeldden is de afwerking en de uitrusting “top”. De typische BMW-lijn zal de liefhebbers van het merk zeker aanspreken en zal menig potentiële koper bevallen. Het weggedrag voldoet aan de hoogste vereisten. Uiteraard moet je hier geen levendige rallywagen verwachten maar toch hebben de ingenieurs een aangenaam rijdende ophanging uitgetekend die bij elk ritme voor het nodige plezier zorgt. De dynamische chassis controle kent de klassieke Comfort-Normaal en Sport-standen maar voegt er nog een Sport+ aan toe. Buiten de controle van de demping en de dynamische stabiliteitscontrole beïnvloedt deze regeling ook nog de bediening van de automaat, het gaspedaal en de stuurinrichting. De Sport+  zorgde er voor dat we zelfs de 750iL met plezier over de kronkelende wegjes stuurden. De grootste 7 gaf ons zelfs het gevoel met een sportwagen onderweg te zijn, zo levendig reageerde hij. En ook de V8 weerspiegelt de kwaliteiten van het chassis. Waar de 730d al aan alle vragen kan voldoen duwt de kracht van de TwinTurbo je werkelijk achteruit in de zetels terwijl hij het geheel ook nog van een prachtige klank voorziet. Onze testwagen was van de actieve sturing voorzien waarbij de achterwielen meesturen. Bij lage snelheid draaien de wielen in de tegenovergestelde richting en bij hogere snelheid sturen ze in de zelfde richting. De wagen reageert erg precies op de stuurinput terwijl de hij ongelooflijk stabiel en soeverein op de baan ligt. En zelfs in de lange versie vertoont hij een prettige levendigheid.

Minpuntje

Het is dan ook te betreuren dat een lichte windruis aan de A-stijl en rolgeluiden het mooie beeld wat komt verstoren. Maar daar zaten de brede “Runflats” en het ruwe Duitse beton zeker voor iets tussen. Bovendien heb je wat tijd nodig om de rijkelijke uitrusting te doorgronden. En het is maar te hopen dat de economische crisis genoeg eurootjes overgelaten heeft om de cheque te dekken die van 76.900 voor de 730d tot 105.500 voor de 750iL kan klimmen. En dan hebben we nog geen rekening gehouden met de haast verplichte passage langs de uitgebreide en dure optielijst. Gelukkig biedt BMW vijf jaar of 100.000 km onderhoud en herstellingen aan…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km