Testen

Authentiek !

Een roadster heeft volgens BMW een lange motorkap, liefst een 6-cilinder, twee zitplaatsen dicht bij de grond en de achterwielen en een dak dat van bij de eerste zonneschijn weggeklapt kan worden. Een niet meer zo jong maar erg efficiënt recept dat ons menig leuk ritje heeft bezorgd !
  • Piette François
  • 01 april 2009
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Fantastische motor
  • Geniale versnellingsbak
  • Hightech uitrusting
  • Optimaal comfort
  • Schitterend rijcomfort
  • euuh
  • Idrive verbeterd maar nog niet echt...

Vrouwelijk …

De Z4 is de eerste sportwagen die door een vrouw ontworpen werd en misschien is het daarom wel dat hij geen moeite moet doen om knap te zijn. Zijn sportieve en vloeiende vormen maken hem minder macho als het vorige model maar toch oogt hij nog steeds enigszins agressief. Hij is laag en gespierd en de lijnen suggereren duidelijk een atleet die gespannen in de startblokken staat. Mooi …

SLK-attitude
 

Om een breder publiek te kunnen aanspreken bouwde BMW een auto die dagdagelijks kan ingezet worden en liet het de harde ophanging van zijn voorganger opzij liggen. Niet alleen is de ophanging nu meer op comfort gericht maar de Z4 werd ook praktischer. De bagageruimte groeide tot 310 liter en als je van het mooie weer wil genieten blijven er nog 180 liter over. En hier maakt de Z4 nog maar eens het verschil met zijn voorganger. Dit is immers de eerste BMW-roadster met een hard wegklapbaar dak. Toch bleef dat dak erg licht. BMW wou de uitstekende gewichtsverdeling niet te sterk verstoren en gebruikte aluminium voor de constructie van het dak. Van toe naar open gaan er slechts 20 seconden voorbij maar door dit harde dak heeft BMW zijn plannen voor een Z4 coupé voorgoed opgeborgen.

Drie ophangingen voor dezelfde prijs
 

BMW kreeg regelmatig kritische opmerkingen over de harde ophanging van zijn Z4 en monteert nu een zachtere variant. In optie zorgt de Adaptieve M Suspension voor een afstelling op maat. Met een druk op de knopkan je tussen Normal, Sport en Sport+ kiezen. Hierbij worden stuurinrichting, ophanging, versnellingsbak (automaat tenminste) en elektronische rijhulpen aangepast. En de verschillen tussen de instellingen zijn duidelijk voelbaar. De Normal-mode selecteer je voor rustige en ontspannen ritjes door de stad of voor lange trajecten. In Sport-mode kan je bochtige wegjes aan en beweegt de auto wat dynamischer terwijl de Sport+ voor echt sportief rijgenoegen gereserveerd blijft. De gangwissels van de gerobotiseerde bak verlopen bliksemsnel en het antislipsysteem gaat naar “OFF” terwijl de stabiliteitscontrole ingeschakeld blijft maar pas veel later ingrijpt.

Regel van 6
 

De Beierse ingenieurs zijn beroemd voor hun zescilinders in lijn en wouden voor de aandrijving van hun roadster nog eens hun beste beentje voorzetten. En het blijft bij 6-cilinders … Volgens de verantwoordelijken van het merk is er geen sprak van een M-versie en komt er ook geen diesel. Dromen van een versie met de V8 van de M3 in het vooronder is dus overbodig …
Het gamma start met een 2,5 liter van 204 pk die voor allerhande obscure redenen sDrive 23i genoemd wordt. Vervolgens komt de atmosferische 3 liter van 258 pk die het ideale compromis lijkt te worden, waarna de 3 liter bi-turbo van 306 pk en 400 Nm de rij afsluit. Alle modellen krijgen standaard een manuele 6-bak mee maar de krachtigste versie kan ook met de fabuleuze 7-bak met dubbele koppeling uit de M3 besteld worden. Anderzijds kunnen de overige versie van een meer traditionele automaat met 6 verhoudingen voorzien worden.
Uiteraard vinden we ook hier het Efficient Dynamics terug dat uitstekende prestaties aan een beperkt verbruik en minder uitstoot koppelt. Nu waren de BMW-motoren al niet van de gulzigste en het verbaast dan ook niet dat BMW een verbruik van 8,2 tot 9,4 per honderd naar gelang de versie aankondigt. Opvallend is dat de automaten zuiniger zijn als de manuele versies.

Evenwicht, grip, koppel en… muziek !
 

BMW had het leuke idee om ons de nieuwe Z4 in Alicante voor te stellen, maar de zon liet zich jammer genoeg niet zien en onze eerste meters werden zelfs in een heuse onweersbui verreden. Een bruin kleurtje zal dus voor een andere keer zijn maar zo leerden we de Z4 ook in moeilijkere omstandigheden kennen. De enige versie die we konden rijden was de Z4 sDrive 35i ( de 3-liter turbo) met automaat. De motor slaat met een diepe en suggestieve brom aan en met de bak in D rijden we soepel en zacht weg. Ook aan een wat vlotter tempo blijven de ruggenwervels van harde schokken gespaard terwijl de motor een fenomenale soepelheid tentoon spreidt en de automaat perfect op de motor afgestemd werd. Op de kringelende wegjes van het Spaanse platteland voelen we de Sport-modus aan de tand en weer verbaast de Z4 door zijn enorme potentieel. De auto heeft erg veel grip en zijn natuurlijke evenwicht zorgt ervoor dat je volop van het geboden rijplezier kan genieten. De voortrein stuurt haarscherp en dankzij de precieze en communicatieve stuurinrichting plaats je de auto waar je wil. Voeg daar nog een schitterend lineaire motor aan toe en je begrijpt dat we constant met een brede smile onderweg waren. De automaat schakelt erg intelligent en levendig en stilaan begeven we ons naar de zevende autohemel ! Met de kap open wordt alle sensaties nog wat sterker en genieten we volop van de erg muzikale 6-cilinder … OK, we stelden toch enkele minpuntjes vast. De iDrive is sterk verbeterd maar kan nog niet volledig overtuigen. Als we alles uit de kast halen blijkt dat de erg lineaire motor het wat moeilijk heeft om er de laatste toeren uit te persen terwijl zijn atmosferische kompaan daar helemaal geen punt van maakt. En misschien vereist de bediening van de schakellepels achter het stuur wat meer aandacht. Maar uiteindelijk zijn dit toch maar kleine akkefietjes, lets roll…
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Video ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km