Testen

Europa krijgt zijn zin

Dat Amerikanen en Europeanen er een heel andere autosmaak op nahouden, is al langer geweten. Terwijl de Cruze sedan in de Verenigde Staten strijdt om de positie van best verkochte auto van het land, moet hij net als zijn directe concurrenten in Europa genoegen nemen met wat kruimels. De nieuwe Cruze met vijf deuren heeft ongetwijfeld meer slaagkansen.
  • Van den Bogaert Robin
  • 22 augustus 2011
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Ruime koffer
  • Uitstekende verhouding prijs/uitrusting
  • Verzorgde look
  • Vlotte dieselmotor
  • Bediening navigatiesysteem
  • Kleurloos weggedrag
  • Minder comfortabele zitpositie achterin (grote personen)
  • Stroeve versnellingsbak

Van het lijstje automodellen dat in de Verenigde Staten vlot over de toonbank gaat, word je niet bepaald vrolijk. John Doe en company rijden nog altijd graag rond in grote SUV’s en… lekker saaie sedans. Afgelopen maand waren de Toyota Camry, Chevrolet Cruze, Nissan Altima, Hyundai Sonata en Chevrolet Malibu de populairste vierwielers in de States. Die ken je niet? Begrijpelijk, want behalve de Cruze is geen enkele van die modellen momenteel te koop in Europa.

Wij, Europeanen, zijn meer liefhebbers van de vijfdeursberline met achterklep, de Golfjes, Astra’s en Focussen van deze wereld. Zij domineren de compacte middenklasse. In 2010 was in België bijna de helft van de auto’s in dit segment een hatchback, dertig procent een monovolume en achttien procent een break. Voor types met vier deuren, coupés of cabriolets blijven maar enkele procentjes over.

Nieuwe versies

Logisch dus dat Chevrolet uitpakt met nieuwe koetswerkversies van de Cruze, om te beginnen deze vijfdeurs. Vooral voor Europa natuurlijk, maar er wacht hem ook een Amerikaanse carrière. Later staat bovendien een Cruze break op het programma. En om het feestje helemaal compleet te maken, komt er vanaf februari 2012 een kleine dieselmotor. Het is allemaal vrij laat, maar laten we vooral blij zijn dat moederhuis General Motors deze inspanningen alsnog levert want de Cruze is zeker een meerwaarde voor het segment.

Verleider

De vijfdeurs heeft dezelfde sympathieke look als de sedan, maar dan met een kofferklep en nieuwe achterlichten. Ook de wielbasis is identiek, het plaatsaanbod in het interieur blijft dus hetzelfde. Voorin zit je prima, achterin hadden onze lange benen iets meer steun mogen krijgen van het zitkussen. De kofferruimte is dan weer voorbeeldig: 413 liter. Alleen de langere Skoda Octavia (585 liter) scoort in deze klasse nog beter.

Cruisen met de Cruze

We konden kennismaken met de Cruze vijfdeurs in combinatie met 2.0 dieselmotor en een manuele zesversnellingsbak, die in optie vervangen wordt door een zestrapsautomaat. De diesel is opvallend sterk: 163 pk vermogen en een koppel van 360 Nm. De Cruze is een meer dan vlotte auto, maar het is jammer dat de schakelbewegingen relatief lang duren en een sportieve rijstijl in de weg staan. De gevoelloze besturing helpt ook niet, terwijl de ophanging naar onze smaak iets te veel schokken doorgeeft. Maar het blijft allemaal aanvaardbaar, de Cruze heeft een gezond en veilig weggedrag.

Op de autosnelweg ontpopt hij zich zelfs tot een heel aangenaam vervoermiddel. Airco op, een leuk deuntje op de radio of gewoon genieten van de uitstekende geluiddemping en cruisen maar! De zesversnellingsbak is op zulke trajecten zeker een vooruitgang tegenover de vijfbak die Chevrolet tot voor kort aanbood in de Cruze sedan 2.0 diesel met 125 pk en 150 pk.

Die versie maakt geen deel meer uit van het gamma. Zowel de Cruze sedan als vijfdeurs zijn beschikbaar met een 1.6 benzine (124 pk), een 1.8 benzine (141 pk) en een 2.0 diesel met 163 pk. Op het autosalon van Brussel in januari presenteert Chevrolet de 1.7 diesel met 131 pk.

Koopje

Nu wordt het interessant! Een Cruze vijfdeurs met 2.0 diesel (163 pk) heb je al voor 19.499 euro. De 1.6 benzine (124 pk) kost 16.399 euro. Daar kan zelfs een Skoda Octavia met gelijkwaardig vermogen niet aan tippen. Het mooie is dat de uitrusting al vanaf de basisversie zaken als stabiliteitscontrole, een radio of elektrische ruiten omvat, maar helaas geen diepteverstelling van het stuurwiel. Met een dieselverbruik van 5,6 l/100 km (in de praktijk wellicht een dikke liter meer) is de Cruze ook betaalbaar bij dagelijks gebruik.

Conclusie

Deze in Zuid-Korea gebouwde middenklasser heeft geen wereldschokkende innovaties aan boord, maar stelt ook op geen enkel vlak echt teleur. Hij vervult met brio de rol van eenvoudige en betaalbare gezinswagen. Het is alleen nog even wachten op de 1.7 dieselversie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 143.950
2021
45 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.990
2020
45.856 km

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km