Testen

Stilte,we rijden

Over elektrische auto’s praten we al een hele tijd. Maar wanneer begint de productie op grote schaal? Wel, het is zover: binnenkort rijden ze in het verkeer. Mitsubishi en PSA presenteren elk hun versie van een elektrisch trio dat ons al een voorsmaakje geeft van de nabije toekomst. Benieuwd wat dat op de weg oplevert.

  • Piette François
  • 27 september 2010
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Draaicirkel
  • Hernemingen
  • Niet te kloppen in de stad
  • Prijs van een 'tankbeurt'
  • Stil
  • Verrassend ruim
  • Beperkte autonomie
  • Erg hoge prijs
  • Herlaadtijd
  • Niet echt stabiel aan hoge snelheid

De markt

Net als de Peugeot iOn en de Mitsubishi iMiev is de Citroën C-Zero een stadsauto die 100 procent elektrisch rijdt. C-Zero staat voor: geen uitstoot, geen geluid en geen verbruik van fossiele brandstof. Hoewel het al een hele tijd in de lucht hing, is dit toch een kleine revolutie in de automobielwereld. Met deze nieuwe stadsautootjes moeten we immers ook onze gewoontes veranderen.

Presentatie

De C-Zero is een mini-stadsauto. Mini wat lengte betreft (3,48 m), maar niet binnenin. De afwezigheid van een plaatsrovende verbrandingsmotor laat toe de neus korter te maken en de binnenruimte te vergroten.

De C-Zero telt vier deuren en evenveel zitplaatsen. Echte zitplaatsen trouwens, want er is plaats voor vier volwassenen en meer dan genoeg hoofdruimte. Je mag wel geen schrik hebben van je medepassagiers, want door de beperkte breedte zit iedereen nogal dicht op elkaar.

eTouch

Met het eTouch-systeem onderscheidt de C-Zero zich van zijn concurrenten. Hiermee kun je met een simpele druk op de knop de hulpdiensten of een pechverhelper verwittigen, dankzij een geïntegreerde simkaart.

Dynamiet

Geen verbrandingsmotor in het vooronder, maar een elektrische motor achterin die de achterwielen aandrijft. De C-Zero is meteen de eerste achterwielaandrijver van het merk sinds de Rosalie uit de periode 1931-1934.

Denk niet dat elektrisch synoniem staat voor slap, want ondanks het bescheiden vermogen van 64 pk levert de motor een koppel dat best naast dat van een kleine turbodiesel mag staan: 180 Nm. Het grote verschil is dat dit koppel bij de C-Zero al beschikbaar is vanaf 0 tr/min. Goede hernemingen zijn dan ook gegarandeerd. Qua topsnelheid en acceleraties scoort de kleine stadsvlo dan weer in de middenmoot: 130 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u in 15,9 seconden.

Geen versnellingsbak

Een versnellingsbak moet je in de C-Zero niet zoeken. Hij heeft immers maar één versnelling nodig. Met een eenvoudige hendel kies je uit vier modi: Parking, Neutraal, R (achteruit) en D (vooruit). Vergeet de sport-, winter- of sequentiële stand.

Batterijen en autonomie

De lithium-ionbatterijen met een bruikbaar vermogen van 16 kWh vinden een plaatsje onder de vloer. Ze voorzien de motor van 330 volt en een autonomie van 150 km. Volledig opladen duurt zes uur (afhankelijk van de spanning en de stroomsterkte). In de toekomst zou de overheid snelle laadstations voorzien waarmee je de batterijen in een half uurtje voor tachtig procent weer kunt opladen.

Op de weg

Hoe rijdt zo’n elektrische auto? Wel, opmerkelijk goed. Eens je bent ingestapt, verrast de C-Zero met zijn ruimte. De afwerking en de materialen zijn uiteraard niet van het niveau van de C6 en zullen zeker geen jaloezie opwekken bij de concurrentie, maar het geheel oogt verzorgd en is goed gemonteerd. Tijdens onze test konden we de C-Zero op geen rammeltje betrappen.

Met een draai aan de sleutel wek je de motor tot leven. Behalve een kleine blip en enkele instrumenten die bewegen ,gebeurt er niets. Geen trillingen, geen geluid, niets.
Ik zet de hendel in D, laat de remmen los en rol zacht voorruit. Net als met een klassieke automaat, maar dan zonder geluid. Met een streepje gas rij ik zachtjes van de parking.

Uiteraard vind je op het dashboard geen toerenteller, maar een instrument dat je rijstijl aangeeft: met de naald in het blauwe gedeelte herlaadt de motor, in het groene deel rij je economisch en als de naald naar het witte deel wijst, vraag je maximale energie. De slag van het gaspedaal is trouwens aan dat gebruik aangepast: de eerste helft is voor de koele en economische rijstijl, de tweede voor de agressievere rijstijl.

Stilte

Helemaal stil is het in de C-Zero nu ook weer niet. Bij hogere snelheden dringt het gefluit van de motor lichtjes door tot in het interieur en ook de rolgeluiden zijn niet te vermijden.

De stuurinrichting is zacht en precies en dankzij de architectuur draai je als het ware op een zakdoek: de draaicirkel bedraagt maar 9 m. In de stad voelt de levendige en handige C-Zero zich in zijn sas, maar op grote wegen heeft hij het wat moeilijker. Door zijn smalle en hoge koetswerk is hij minder geschikt om met het gas tegen de vloer over de autosnelweg te razen.

In de stad daarentegen brengt niets of niemand hem van zijn stuk. De autonomie ligt naar onze mening eerder bij 100 km dan bij de beloofde 150 km. Maar ook dat is genoeg voor wie niet veel verder dan de stad of de directe omgeving moet. Op voorwaarde dat je de C-Zero weer aan de kabel legt als je thuiskomt.

En de portefeuille?

Dat is een pijnlijke zaak. De C-Zero behoort tot de eerste generatie elektrische auto’s en de dure technologie en de investeringen moeten nog rendabel gemaakt worden. De C-Zero kost 35.756 euro inclusief btw.
Gelukkig zijn er nog enkele premies en kortingen om de pil te verzachten. Dankzij de zero uitstoot springt de federale overheid bij met financiële steun.

Citroën heeft ook een leasingsformule uitgedokterd. Voor minder dan 500 euro per maand rij je zorgeloos rond. Autobatterijen en garantie zijn immers inbegrepen. Een meevaller is de verbruikskost van ongeveer 2 euro per laadbeurt.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km