Testen

Lage prijzen, grote voordelen

Als low cost plots burgerlijk wordt, krijg je het nieuwe gamma van Dacia. De Logan en de Sandero, de twee originele producten van het merk, klimmen hogerop voor meer comfort. Aan de bodemprijs wordt echter niet geraakt. Wat wil je nog meer?

  • Piette François
  • 21 november 2012
  • Dacia
  • 401 weergaven
Voor- en nadelen
  • Belachelijke prijzen
  • Betere kwaliteit
  • Degelijke uitrusting
  • Eindelijk aantrekkelijke look
  • Geluiddemping
  • Overtuigende en zuinige motoren
  • Ruimte binnenin
  • Lawaai bij 2.000 tr/min (dci 90)
  • Smalle toegang tot de koffer (logan)
  • Voorts zie ik geen echte nadelen

Succesverhaal

Dacia is geen constructeur zoals alle andere. Onder de hoede van Renault veroverde het merk West-Europa met de Logan-sedan in 2006. Niet chic genoeg? De Logan werd gezien als een proletarische auto, maar heeft snel bewezen veel meer te zijn. Het is een functionele berline voor de prijs van een occasie. In tijden van crisis slaat dat aan, zeker aangezien het gamma alsmaar completer wordt. Van een bestelwagen tot een monovolume met daartussen een SUV, Dacia heeft het bijna allemaal.

In zes jaar tijd is de verkoop van het merk vervijftienvoudigd, een buitengewoon succesverhaal van een visionair merk dat snel een grote groep klanten wist te verleiden. Vandaag produceerde Dacia al meer dan twee miljoen voertuigen.

Knapper

Goedkoop betekent niet noodzakelijk onverzorgd. Terwijl de eerste Logan het sexappeal had van een oude kleerkast, oogt de nieuwkomer veel netter. Dacia haalde de make-up boven en presenteert een nieuwe voor- en achterkant die veel verleidelijker ogen. De bodemprijs is dus minder zichtbaar aan de buitenkant. Het radiatorrooster vooraan en de lichten achteraan dragen sterk bij tot het geheel. Ze ogen dynamisch en zelfs een beetje agressief. Wat de afmetingen betreft, groeit de Logan  6 centimeter (4,35 meter) en de Sandero 2 centimeter (4,05 meter). De Stepway is 10 centimeter hoger dan de gewone Sandero, waarvan 4 centimeter door de bodemvrijheid.    

Aangepaste basis

Het platform werd overgenomen van de vorige generatie (een grote milkshake van onderdelen uit de Renault-Dacia-groep), maar evolueerde. Vooral onder de motorkap verandert er veel. De antieke 1.4 en 1.6 MPI worden definitief in de prullenmand gegooid. Voortaan neemt Dacia de moderne TCe 90 over van de nieuwe Clio. Dat is een 900 cm³ turbobenzine met drie cilinders en een mooi vermogen van 90 pk. De 1.2 16v wordt ook nog altijd aangeboden.

Geen grote wijzigingen bij de diesels, Dacia recupereert de onvermijdelijke 1.5 dCi in de varianten met 75 en 90 pk.

Meer is beter

Vooral op het vlak van uitrusting speelt Dacia de goede Samaritaan. In een vrijgevige bui heeft Dacia zijn optiepolitiek veranderd. De Logan is niet meer de goelag uit het Sovjettijdperk. De Medianav, de interface die we al kennen uit de Lodgy met navigatie, telefoon en stereo, wordt aangeboden als optie, net als een snelheidsregelaar. Nog beter: het stuur is nu standaard bekrachtigd.

Aangezien Europa het verplicht, is ESP (of ESC in Dacia-jargon) standaard, net als de noodremhulp. Dat is nog niet alles, want de buitentemperatuur wordt nu getoond in de boordcomputer en qua functionaliteit is er nu een neerklapbare achterbank (1/3-2/3). Door hun grote kofferruimte (ondanks de beperkte opening in de Logan) zijn beide modellen erg praktisch. Ze zijn ook ruim binnenin.

Aan het stuur

Achter het stuur zijn de Sandero en de Logan nog altijd even leuk. Omdat Dacia niet meestrijdt om zo veel mogelijk uitrusting, blijft het gewicht laag: maximaal 1,1 ton. De oude recepten zijn nog altijd de beste. We verwelkomen ook een hydraulisch bekrachtigd stuur, te sterk ontdubbeld voor grote kerels zoals wij, maar met een zeer natuurlijke feedback.  

We amuseren ons!

De Logan en de Sandero zijn twee goedkope modellen, maar ze behouden het essentiële. Bovendien blijken ze leuk om te besturen. De wieltreinen zijn veilig, de reacties gezond maar soms verrassend omdat de auto door het lage gewicht de neiging heeft om te springen over oneffenheden. De ophanging doet zijn best, maar op hobbelige wegen mag je niet te brutaal rijden.

Comfort, ruimte en geluiddemping

Ok, het klimaat wordt nooit helemaal automatisch geregeld, het stuur is niet verstelbaar in de diepte, de ergonomie had beter gekund en de plastics zijn hard. Toch vraag je je af waarom je meer dan het dubbele zou betalen voor een berline met gelijkaardige afmetingen.
De interieursfeer is eindelijk deftig en beide modellen hebben nu ook een geluiddemping die naam waardig (nog te verifiëren bij een langere test). Twee uitzonderingen: de 1.5 dCi trilt en bromt bij 2.000 tr/min als een Spitfire en enkele stroomlijngeluiden verstoren het plaatje. 

Prijzen

De Dacia’s doen zich chiquer voor, maar dat zie je niet aan de prijzen. 7.990 euro is de basisprijs van de Sandero 1.2 16v. De Ambiance TCe 90 kost 9.600 euro, de Lauréate dCi 90 (topversie) 12.000 euro. De Logan wordt bijna cadeau gedaan, met een basisprijs van 6.990 euro. Op de optielijst staan metaalkleur, lichtmetalen velgen, de Medianav en manuele klimaatregeling voor democratische prijzen.  

Het ‘geval’ Stepway

Bij ons maakt de Stepway het gros van de verkoop uit. Deze avontuurlijke versie voegt dakrails, koetswerkextensies, een 4 cm hogere bodem en nog een paar zaken toe. De look is gespierder, maar daar betaal je voor. De basisversie kost 10.600 euro, weliswaar met de TCe 90 en meer uitrusting. Achter het stuur verandert er nauwelijks wat. Ik zou me echter tevredenstellen met een klassieke Sandero.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km