Hyundai i30 N: de pijlen op de Golf GTI gericht

Hot hatch. Betaalbaar. 275 pk. Nürburgring. Stop! Ziehier in “Slimste Mens”-stijl de kernwoorden waarmee Hyundai zijn gloednieuwe i30 N in de markt wil zetten. Benieuwd wat het verdict is na enkele rondjes op het circuit van Zolder? Stap dan maar in!

  • Bervoets Wim
  • 06 november 2017
  • HYUNDAI
  • 436 weergaven
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gewicht bedieningsorganen
  • Soepele en krachtige motor
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Vlekkeloos rijgedrag
  • Efficiënt maar niet echt speels
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Imago tegenover concurrenten?
  • Soms te stugge demping

Even recapituleren: Hyundai brandt van ambitie. Dit jaar pakt het niet alleen uit met de i30 Wagon, een i30 Fastback en een nieuwe SUV, de Kona, maar voor het eerst in zijn geschiedenis waagt het Koreaanse merk zich aan een hot hatch. Een echte hot hatch, met niemand minder dan ex-BMW M-opperhoofd Albert Biermann die deze i30 N aftekende.

Nürburgring

Geen snelle behandeling voor deze i30 N dus, met alleen maar opvallende stickers, een verlagingskit en sportievere velgen. Nee, deze hot hatch is het eerste model van de Koreaanse N-afdeling: sportieve modellen die bedacht zijn in het Koreaanse Namyang en gefinetuned worden op de Duitse Nürburgring. Twee keer N.

Twee versies

Die N-behandeling begint onder de motorkap. Daar huist de drukgevoede 2.0 T-GDI viercilinder, die in de i30 N in twee vermogensversies beschikbaar is: met 250 pk en 275 pk, telkens vrijgegeven bij 6.000 tpm. Beide versies produceren exact evenveel koppel: 353 Nm om precies te zijn (en zelfs 378 Nm in overboost), van 1.450 tot 4.000 tpm voor de 250 pk-versie, en tot 4.700 tpm voor de versie met 275 pk. Cijfers? 0-100 km/u in respectievelijk 6,4 seconden en 6,1 seconden, en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Performance Pack

Het pk-geweld gaat via een manuele zesversnellingsbak richting de voorwielen. In de 275 pk-versie helpt een elektronisch gestuurd sperdifferentieel het vermogen efficiënter aan de grond te krijgen. Die 275 pk-versie doopt Hyundai trouwens “Performance Pack”, krijgt grotere velgen (19 duim tegenover 18 duim) op breder rubber voor meer snedigheid en grip op het scherpst van de snee, en een knetterende sportuitlaat voor meer sensaties.

Prestatiegericht

De ophanging van de 250 pk-versie brengt het koetswerk 4 millimeter dichter tegen het asfalt, die van de 275 pk-versie 8 millimeter. Dat koetswerk probeerden de N-ingenieurs trouwens stevig onder controle te houden: het koetswerk werd op heel wat punten steviger en stijver gemaakt, en het Performance Pack krijgt nog een extra verstevigingsbalk in de koffer. Een elektronisch gestuurde schokdemping en stevigere, gekoelde remmen maken het chassisplaatje af.

Op zoek naar de grens

Hyundai reserveerde voor onze eerste test het circuit van Zolder, zodat we de i30 N in een veilige omgeving tot het uiterste konden drijven. Het eerste wat opvalt: de bedieningsorganen hebben eindelijk het gewicht gekregen dat ze verdienen. De N-ingenieurs kregen de vaagheid uit het stuur dat de gewone i30 wat plaagt, en in ruil zorgden ze voor precisie en gewicht. Ook de versnellingsbak werd verstevigd en ruilt zijn lange slagen in voor kortere en forsere schakelwegen, wat samen met het zwaardere koppelingspedaal een sportievere sfeer creëert.

Dat zorgt ervoor dat je de i30 N precies kunt sturen, dat de voorwielen scherp insturen en dat de achterkant netjes volgt. Het sperdifferentieel trekt de neus dichter naar de apex, en laat je in de bocht heerlijk vroeg op het gas gaan. Rem je fors aan, dan blijft de Hyundai stabiel. Geen lichtere, nerveuze achterkant, maar een gecontroleerd koetswerk. Gripverlies gebeurt trouwens ook gecontroleerd, al valt de i30 N natuurlijk ook te provoceren. De testrondes op de Nürburgring hebben hun vruchten afgeworpen…

Openbare weg

Voor de openbare weg voorziet Hyundai vijf verschillende rijmodi, gaande van Eco over Normal en Sport tot de N-modus en een volledig personaliseerbare N Custom-modus. Ze hebben allemaal een invloed op gasrespons, demping, stuurgewicht en het ESP. Bij de versie met Performance Pack beïnvloeden de rijmodi ook nog het sperdifferentieel en de sportuitlaat. Goed om weten: er is een aparte “rev”-knop op het stuur, die voor automatisch tussengas zorgt bij het terugschakelen. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd voluit te gaan: in “Eco” en “Normal” laat de i30 N zich even gedwee mennen als een gewone i30, al had de demping in die standen wel soepeler gemogen.

Herkenbaar

Binnenin oogt de i30 N trouwens bijzonder herkenbaar voor eigenaars van de gewone i30. De verschillen blijven in grote lijnen beperkt tot een vleziger, sportiever stuur met twee opvallende knoppen voor de rijmodi, een stevigere schakelpook en prima sportzetels. Als je niet voor een opvallende koetswerkkleur kiest, blijft deze N aan de buitenkant trouwens ook relatief bescheiden: een rood biesje in de spoilerlip vooraan en diffusor achteraan, een dakspoiler met driehoeking remlicht en dubbele uitlaat en enkele N-logo’s zijn de opvallendste weggevers. Op de specifieke velgen en rode remklauwen na natuurlijk…

Prijzen

Hyundai zette zijn i30 N eerder al in de markt als “betaalbaarste hot hatch van 250 pk en meer”. De 250 pk-versie kost namelijk € 29.999 en is bijzonder volledig uitgerust, met onder meer een infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, achteruitrijcamera, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning standaard. De 275 pk-versie betaal je € 33.999 en voegt er naast de vermogensupgrade en het sperdifferentieel onder meer nog een verwarmd stuur en verwarmde stoelen en een lederen interieur aan toe.

Ter vergelijking: de Volkswagen Golf GTI (230 pk) begint vanaf € 31.800, de Seat Leon Cupra (300 pk) vanaf € 36.050. De Ford Focus ST (250 pk) heeft een competitievere prijs: € 31.150. De Peugeot 308 GTi (270 pk) tot slot? € 33.833.

Besluit?

Met de i30 N levert Hyundai anno 2017 een visitekaartje af om u tegen te zeggen Deze hot hatch is geen concurrent voor hyperhatches genre Audi RS3 of Mercedes-AMG A45, maar kruist liever de degens met de VW Golf GTI en Peugeot 308 GTi. Een klassieke GTI dus, met heel wat troeven die in zijn voordeel pleiten. Maar of die troeven zwaar genoeg doorwegen om merktrouwe GTI-fans uit hun hot hatch te halen? Dat moet de toekomst uitwijzen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is Mate Rimac, de nieuwe man aan het hoofd van de beroemde Franse autobouwer, die zelf het nieuws bekendmaakte. Maar deze toekomstige Bugatti ontsnapt niet aan een hybridekuur.

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

De Nash Healey moest de vaandeldrager worden van een merk dat zich klaarmaakte om de Amerikaanse markt, die happig was op Britse cabrio’s, te verleiden. Helaas werd de carrière van de Nash Healey Snel afgebroken...

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford lanceert in de VS een imposante Raptor-versie van zijn Bronco. Net als de standaard Bronco komt die niet naar Europa… maar hij geeft misschien wel een idee over de volgende Ranger Raptor.

BMW werkt aan een revolutionair stuur

BMW werkt aan een revolutionair stuur

Dat zou in de toekomstige modellen van het merk kunnen zitten

Aanbevolen tests voor jou

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km