Testen

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

De Kia Ceed meet zichzelf een nieuw cross-overkleed aan dat we nog niet eerder in zijn garderobe zagen. Deze versie, de XCeed, zou beter moeten verkopen dan de Ceed, Ceed SW en ProCeed samen. Kan dat?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2019
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Geslaagde looks
  • Beperkende uitrustingspolitiek
  • Nut digitaal instrumentenbord?
  • Weinig levenslustige 1.6-turbobenzinemotor

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Kia blijft zijn Ceed-familie uitbreiden. Na de vijfdeurs berline en de breakversie Sportswagon maakten we recent kennis met de nieuwe shooting brake ProCeed. En vandaag krijgt het kroostrijke gezin er nog een vierde telg bij: de XCeed. Deze voor Europa voorbehouden versie pakt uit met een elegante cross-overstijl.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Niet enkel uiterlijk vertoon

Kia houdt het trouwens niet bij gewoon wat plastic beschermstrips en een verhoogde bodemvrijheid zoals zo vaak het geval is met dit soort ‘allewegenversies’ afgeleid van een klassieke berline – bijvoorbeeld de recente Ford Focus Active. Neen, de Kia-designers kregen carte blanche om het koetswerk van de XCeed volledig te herwerken. Met de vijfdeursberline waar hij van is afgeleid deelt de nieuwkomer daarom enkel de voordeuren. Alle andere koetswerkpanelen zijn specifiek.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Doordringende blik, ranke poep

We gaan hier niet in detail in op alle uiterlijke evoluties, maar we willen toch wijzen op de nieuwe koplampen met standaard ledtechnologie. Achteraan neigt de kont naar de wereld van de SUV-coupé dankzij een aflopende daklijn. Elkeen mag uitmaken of dat een succes is of niet. Maar in grote lijnen kunnen we niet ontkennen dat de XCeed een behoorlijk flatterende look heeft.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

+ 44 millimeter

Om zijn cross-overetiket te rechtvaardigen vergroot deze XCeed zijn bodemvrijheid met 44 millimeter tot 17,2 centimeter in vergelijking met de berline Ceed. Dat is in de instapversie met 16-duimvelgen, de andere uitrustingsniveaus met 18 duim gaan tot 18,4 centimeter, en dat is meer dan heel wat SUV’s.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Grotere koffer

Op praktisch vlak positioneert deze XCeed zich tussen de Ceed vijfdeurs en de breakversies. Zijn gerekte achteroverhang geeft hem niet alleen een toffere look, het laat de cross-over ook toe om een 31 liter grotere koffer te bieden dan de berline. Hij slikt namelijk 426 liter of zelfs 1.378 liter met de achterbank neergeklapt (rugleuning opgedeeld in verhouding 60/40, of 40/20/40 op de topversie).

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

‘Klassieke’ sfeer

De XCeed mag dan wel een specifiek kleedje hebben gekregen, zijn interieuraankleding blijft behoorlijk klassiek. Wanneer je instapt, zie je hetzelfde dashboard als in de Ceed: kwaliteitsvol maar wat somber. Je kan het geheel wel opvrolijken met het Yellow-pack, dat aansluit op de gele lanceringskleur voor het model (Quantum Yellow). Maar dat is de enige verkrijgbare binnenkleur en het is dus niet mogelijk om het interieur af te stemmen op de andere koetswerkkleuren.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Digitaal scherm

Toch mag de XCeed twee nieuwe uitrustingselementen inwijden voor de Ceed-familie. Allereerst is er het 12,3 duim grote digitale instrumentenbord, dat hier de naam Supervision krijgt en dat de traditionele tellerplaten vervangt. De personaliseringsmogelijkheden ervan zijn echter relatief beperkt en je kan er bijvoorbeeld geen navigatiekaart in laten weergeven. Daarnaast pakt de cross-over in primeur uit met het nieuwe infotainmentsysteem UVO Connect van Kia. Dankzij een geïntegreerde SIM-kaart kan die informatie doorsturen naar de smartphone van de bestuurder. Als dit systeem iets voor jou lijkt, raden we echter aan om nog even te wachten voor je een bestelbon voor een nieuwe XCeed gaat tekenen. Voor het eind van het jaar is het namelijk niet in België verkrijgbaar en de eerste exemplaren van de XCeed die naar ons land komen zullen er dus niet mee worden geleverd. Het is maar dat je het weet…

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Premiumgevoel

Wie houdt van een ‘iets hogere’ zithouding, zal de XCeed weten te smaken. Je ‘valt’ niet in je stoel bij het instappen zoals in een conventionele berline, maar je moet je er ook niet in gaan hijsen. Bij het rijden voelen de bedieningselementen natuurlijk aan en geven ze het rijgevoel van een ‘Duitser’. Hetzelfde geldt voor de geluiddemping, die nog werd versterkt voor deze XCeed, onder meer met nieuwe materialen. Zo worden omgevingsgeluiden perfect gedempt, wat deze Kia een snuifje ‘premium’ verleent.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Hydraulische aanslagpunten

Om ondanks de verhoogde ophanging een zo goed mogelijke verhouding comfort-rijdynamiek te kunnen behouden heeft de XCeed recht op een lichte voorkeursbehandeling in vergelijking met de dichter bij de grond liggende Ceeds: schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Die zijn standaard op de vooras van alle versies (maar niet op de achteras) en maken een behoorlijk comfortabel wegcontact mogelijk, zelfs met de 18-velgen op slechte wegen. De koetswerkbewegingen zijn dan weer vrij uitgesproken, maar worden bij een dynamische rijstijl toch goed afgeremd.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

115 tot 204 pk

Qua motoren vinden wie niet geheel verrassend dezelfde opties als in de rest van de Ceed-familie. Hoewel hij niet beschikbaar was tijdens deze eerste voorstelling, zouden we toch de driecilinder 1.0 T-GDI van 120 pk aanraden voor wie weinig kilometers rijdt. De 1.4 T-GDI van 140 pk die we mochten testen geeft wat meer reserve aan deze cross-over en werkt perfect samen met de 7-versnellingsbak DCT met dubbele koppeling van Kia: een aanbevelenswaardige motor-versnellingsbakcombinatie. Bij wijze van topversie biedt Kia zijn 1.6-turbo met 204 pk aan. Dat is een heel volle motor, die echter niet bijzonder levendig uit de hoek komt in het licht van zijn beloofde vermogen. Ook dieselen kan nog in de Kia XCeed: de 1.6 CRDi is er met 115 of 136 pk. Dit blok is perfect geluidgedempt en zuinig en past zo bij kilometervreters. Voor de volledigheid vullen we nog aan dat de XCeed vanaf volgend jaar verkrijgbaar zal zijn met een plug-in hybride aandrijflijn.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Vrijgevige maar ‘starre’ uitrusting

Kia biedt zijn XCeed in België aan in drie uitrustingsniveaus: Must, More en Sense. Het basisniveau is al rijkelijk uitgerust, met onder meer ledkoplampen met automatische grootlichten, een spoorassistent, snelheidsregelaar en een automatische noodrem met voetgangerherkenning. Maar om een aantal specifieke verwennerijen te kunnen genieten, ben je verplicht voor een hoger uitrustingsniveau te kiezen. De prijs van de XCeed schommelt tussen de 23.990 euro (1.0 T-GDI 120 Must) en de 34.240 euro (1.6 T-GDI 204 DCT Sense).

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Het verdict

Kia meent dat deze XCeed op zijn eentje goed zal zijn voor meer dan 50 procent van de verkoopcijfers van de Ceed-familie in Europa. Het is in elk geval zeker dat het Koreaanse merk zijn nieuwe cross-over alle mogelijke wapens heeft gegeven om zich te onderscheiden van de vele snel-snel verhoogde berlines.

Kia

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km