Testen

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

De Kia Ceed meet zichzelf een nieuw cross-overkleed aan dat we nog niet eerder in zijn garderobe zagen. Deze versie, de XCeed, zou beter moeten verkopen dan de Ceed, Ceed SW en ProCeed samen. Kan dat?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2019
  • Kia
  • 1.317 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Geslaagde looks
  • Beperkende uitrustingspolitiek
  • Nut digitaal instrumentenbord?
  • Weinig levenslustige 1.6-turbobenzinemotor

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Kia blijft zijn Ceed-familie uitbreiden. Na de vijfdeurs berline en de breakversie Sportswagon maakten we recent kennis met de nieuwe shooting brake ProCeed. En vandaag krijgt het kroostrijke gezin er nog een vierde telg bij: de XCeed. Deze voor Europa voorbehouden versie pakt uit met een elegante cross-overstijl.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Niet enkel uiterlijk vertoon

Kia houdt het trouwens niet bij gewoon wat plastic beschermstrips en een verhoogde bodemvrijheid zoals zo vaak het geval is met dit soort ‘allewegenversies’ afgeleid van een klassieke berline – bijvoorbeeld de recente Ford Focus Active. Neen, de Kia-designers kregen carte blanche om het koetswerk van de XCeed volledig te herwerken. Met de vijfdeursberline waar hij van is afgeleid deelt de nieuwkomer daarom enkel de voordeuren. Alle andere koetswerkpanelen zijn specifiek.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Doordringende blik, ranke poep

We gaan hier niet in detail in op alle uiterlijke evoluties, maar we willen toch wijzen op de nieuwe koplampen met standaard ledtechnologie. Achteraan neigt de kont naar de wereld van de SUV-coupé dankzij een aflopende daklijn. Elkeen mag uitmaken of dat een succes is of niet. Maar in grote lijnen kunnen we niet ontkennen dat de XCeed een behoorlijk flatterende look heeft.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

+ 44 millimeter

Om zijn cross-overetiket te rechtvaardigen vergroot deze XCeed zijn bodemvrijheid met 44 millimeter tot 17,2 centimeter in vergelijking met de berline Ceed. Dat is in de instapversie met 16-duimvelgen, de andere uitrustingsniveaus met 18 duim gaan tot 18,4 centimeter, en dat is meer dan heel wat SUV’s.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Grotere koffer

Op praktisch vlak positioneert deze XCeed zich tussen de Ceed vijfdeurs en de breakversies. Zijn gerekte achteroverhang geeft hem niet alleen een toffere look, het laat de cross-over ook toe om een 31 liter grotere koffer te bieden dan de berline. Hij slikt namelijk 426 liter of zelfs 1.378 liter met de achterbank neergeklapt (rugleuning opgedeeld in verhouding 60/40, of 40/20/40 op de topversie).

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

‘Klassieke’ sfeer

De XCeed mag dan wel een specifiek kleedje hebben gekregen, zijn interieuraankleding blijft behoorlijk klassiek. Wanneer je instapt, zie je hetzelfde dashboard als in de Ceed: kwaliteitsvol maar wat somber. Je kan het geheel wel opvrolijken met het Yellow-pack, dat aansluit op de gele lanceringskleur voor het model (Quantum Yellow). Maar dat is de enige verkrijgbare binnenkleur en het is dus niet mogelijk om het interieur af te stemmen op de andere koetswerkkleuren.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Digitaal scherm

Toch mag de XCeed twee nieuwe uitrustingselementen inwijden voor de Ceed-familie. Allereerst is er het 12,3 duim grote digitale instrumentenbord, dat hier de naam Supervision krijgt en dat de traditionele tellerplaten vervangt. De personaliseringsmogelijkheden ervan zijn echter relatief beperkt en je kan er bijvoorbeeld geen navigatiekaart in laten weergeven. Daarnaast pakt de cross-over in primeur uit met het nieuwe infotainmentsysteem UVO Connect van Kia. Dankzij een geïntegreerde SIM-kaart kan die informatie doorsturen naar de smartphone van de bestuurder. Als dit systeem iets voor jou lijkt, raden we echter aan om nog even te wachten voor je een bestelbon voor een nieuwe XCeed gaat tekenen. Voor het eind van het jaar is het namelijk niet in België verkrijgbaar en de eerste exemplaren van de XCeed die naar ons land komen zullen er dus niet mee worden geleverd. Het is maar dat je het weet…

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Premiumgevoel

Wie houdt van een ‘iets hogere’ zithouding, zal de XCeed weten te smaken. Je ‘valt’ niet in je stoel bij het instappen zoals in een conventionele berline, maar je moet je er ook niet in gaan hijsen. Bij het rijden voelen de bedieningselementen natuurlijk aan en geven ze het rijgevoel van een ‘Duitser’. Hetzelfde geldt voor de geluiddemping, die nog werd versterkt voor deze XCeed, onder meer met nieuwe materialen. Zo worden omgevingsgeluiden perfect gedempt, wat deze Kia een snuifje ‘premium’ verleent.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet
Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Hydraulische aanslagpunten

Om ondanks de verhoogde ophanging een zo goed mogelijke verhouding comfort-rijdynamiek te kunnen behouden heeft de XCeed recht op een lichte voorkeursbehandeling in vergelijking met de dichter bij de grond liggende Ceeds: schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Die zijn standaard op de vooras van alle versies (maar niet op de achteras) en maken een behoorlijk comfortabel wegcontact mogelijk, zelfs met de 18-velgen op slechte wegen. De koetswerkbewegingen zijn dan weer vrij uitgesproken, maar worden bij een dynamische rijstijl toch goed afgeremd.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

115 tot 204 pk

Qua motoren vinden wie niet geheel verrassend dezelfde opties als in de rest van de Ceed-familie. Hoewel hij niet beschikbaar was tijdens deze eerste voorstelling, zouden we toch de driecilinder 1.0 T-GDI van 120 pk aanraden voor wie weinig kilometers rijdt. De 1.4 T-GDI van 140 pk die we mochten testen geeft wat meer reserve aan deze cross-over en werkt perfect samen met de 7-versnellingsbak DCT met dubbele koppeling van Kia: een aanbevelenswaardige motor-versnellingsbakcombinatie. Bij wijze van topversie biedt Kia zijn 1.6-turbo met 204 pk aan. Dat is een heel volle motor, die echter niet bijzonder levendig uit de hoek komt in het licht van zijn beloofde vermogen. Ook dieselen kan nog in de Kia XCeed: de 1.6 CRDi is er met 115 of 136 pk. Dit blok is perfect geluidgedempt en zuinig en past zo bij kilometervreters. Voor de volledigheid vullen we nog aan dat de XCeed vanaf volgend jaar verkrijgbaar zal zijn met een plug-in hybride aandrijflijn.

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Vrijgevige maar ‘starre’ uitrusting

Kia biedt zijn XCeed in België aan in drie uitrustingsniveaus: Must, More en Sense. Het basisniveau is al rijkelijk uitgerust, met onder meer ledkoplampen met automatische grootlichten, een spoorassistent, snelheidsregelaar en een automatische noodrem met voetgangerherkenning. Maar om een aantal specifieke verwennerijen te kunnen genieten, ben je verplicht voor een hoger uitrustingsniveau te kiezen. De prijs van de XCeed schommelt tussen de 23.990 euro (1.0 T-GDI 120 Must) en de 34.240 euro (1.6 T-GDI 204 DCT Sense).

Getest: Kia XCeed, met successilhouet

Het verdict

Kia meent dat deze XCeed op zijn eentje goed zal zijn voor meer dan 50 procent van de verkoopcijfers van de Ceed-familie in Europa. Het is in elk geval zeker dat het Koreaanse merk zijn nieuwe cross-over alle mogelijke wapens heeft gegeven om zich te onderscheiden van de vele snel-snel verhoogde berlines.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

De Ferrari 365 P Berlinetta Speciale is zonder twijfel één van de meest sensationele auto’s van de jaren ‘60. En toch zijn er weinigen, met uitzondering van een handvol échte kenners, die van het bestaan van dit model afweten...

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km