Testen

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Met de kleine T-Cross zet Volkswagen zijn offensief in het SUV-segment voort. Klein, inderdaad. Maar ook veelzijdig?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 maart 2019
  • Volkswagen
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Koffervolume en moduleerbaarheid
  • Krachtige turbobenzine
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Beperkt motoraanbod (lancering)
  • Harde plastics in interieur

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Is het de vraag die het aanbod stuwt of het aanbod die de vraag meetrekt? Hoe dan ook: SUV’s worden steeds populairder en talrijker. Onder de Touareg, Tiguan Allspace, Tiguan en T-Roc zet Volkswagen een kleine SUV in zijn catalogus, de T-Cross. Die is verwant met de Seat Arona en de Skoda Kamiq, die in Genève getoond werd.

Hoge Polo

Technisch is de T-Cross niet meer of minder dan de verhoogde variant van de populaire Polo. Hij heeft bijvoorbeeld dezelfde wielbasis (2,55 meter). Aan de lengte voegt hij amper 5 centimeter toe, tot 4,11 meter. Maar de T-Cross is met zijn 1,58 meter wel zowat 14 centimeter hoger dan de Polo.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Kleurboek

Om zijn ‘fun’-karakter te onderstrepen heeft de T-Cross nogal opvallende kleuren en koetswerkaccenten zoals spiegelkappen en velgen in contrastkleuren. Aan de buitenkant verbindt een zwarte strook de achterlichten.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Verschuifbare achterbank

Ondanks zijn compacte afmetingen vergeet de Volkswagen zijn praktische kant niet. Zo is een verschuifbare achterbank bijvoorbeeld standaard. Die verschuift in één stuk over 14 centimeter. Maar als je ze verschuift is er geen scheidingswandje dat voorkomt dat kleine voorwerpen vanuit de koffer onder de achterbank glijden. Maar je vergroot er wel de kofferruimte van 385 liter in één keer mee tot 455 liter.

Lange voorwerpen

Nog meer plaats nodig? Dan klap je de rugleuning van de achterbank neer in een 40/60-verhouding. Door een verstelbare laadvloer maak je de bodem daarmee helemaal vlak en laad je 1.281 liter. Dat is trouwens niet alles: de passagierszetel heeft een neerklapbare rugleuning om lange voorwerpen te vervoeren die je in Zweedse meubelwinkels koopt.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?
Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Hard

Ook het interieur van de T-Cross kun je opfleuren. Dat interieur ziet er verzorgd uit, maar gebruikt af en toe harde en weinig flatterende materialen. Handgrepen aan het plafond zijn er evenmin.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Active Info Display

Het infotainmentsysteem laat zich bedienen via een 8 duim groot touchscreen in de duurste versies. Optioneel kun je de klassieke tellers omruilen voor een digitaal scherm, maar dat kan de navigatiekaart niet op hetzelfde moment weergeven als het infotainmentscherm. Je moet dus kiezen op welk scherm je het toont. Sfeerverlichting, een inductielader voor smartphones en vier usb-poorten maken het hightechsfeertje af.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

10 centimeter hoger

De rijpositie is uiteraard hoger dan die van de Polo. Vooraan zit je 59,7 centimeter boven de grond, wat een makkelijke instap en goed zicht rondom oplevert. Achteraan zit je met 65,2 centimeter nog iets hoger, 10 centimeter hoger dan in de Polo en relatief comfortabel. De ruimte achteraan is niet royaal, maar gezien de beperkte buitenafmetingen wel prima. Schuif je de achterbank helemaal naar voren, dan maak je het je passagiers natuurlijk wel lastig.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

1.0 TSI

Bij zijn lancering is de T-Cross er maar met één benzinemotor: de 1.0 TSI-driecilinder. Die is er in een instapversie met 95 pk en een met 115 pk. De basisversie gebruikt een manuele vijfbak, de andere laat je kiezen tussen een manuele zesbak en een DSG-bak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Over enkele weken komt er een dieselmotor bij, de 1.6 TDI van 95 pk, al verwacht de Belgische importeur daar geen hoge verkoopcijfers van. Nog later dit jaar volgt de krachtigste benzine: de 1.5 TSI van 150 pk.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Onderweg

De instapversie van 95 pk maakt de T-Cross uiterst geschikt voor in de stad. De driecilinder is soepel en discreet, en kan comfortabel mee met het verkeer. Hernemingen liggen hem dan weer iets minder. De 1.0 TSI van 115 pk voelt zich meer op zijn gemak op grote wegen. Hij heeft wat meer reserve en pit, en zorgt voor meer rijplezier. De T-Cross werkt trouwens uitstekend samen met de DSG-versnellingsbak, zowel bij een ontspannen als meer dynamische rijstijl. De Duitse SUV rijdt goed gedempt, en vindt een prima balans tussen comfort en rijdynamiek. Ook de bedieningsorganen zoals het stuur zijn goed en natuurlijk afgewogen.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Drie versies

Of je nu kiest voor de versie van 95 pk of die van 115 pk: de 1.0 TSI heeft een CO2-uitstoot van 112 g/km. De DSG doet daar nog iets af: 111 g/km. De meerprijs voor de 115 pk-versie is in dezelfde uitvoering 955 euro. Tel daar nog eens 1.395 euro extra bij voor de DSG-versnellingsbak.

Verder zijn er drie uitvoeringen van de T-Cross. De basisversie, met een prijskaartje van 19.775 euro, is al degelijk uitgerust, vooral op vlak van veiligheid (met automatische noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning). Toch mist hij enkele zaken (airco, verstelbare laadvloer). De tweede versie, Life, begint vanaf 21.475 euro en doet op dat vlak beter. De topversie Style kost minstens 23.930 euro.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?
Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Besluit

Klein aan de buitenkant, relatief groot aan de binnenkant: de T-Cross zal in de smaak vallen bij gezinnen die een veelzijdige SUV zoeken en daar niet teveel voor willen betalen. Het nieuwe lid van de Volkswagen-familie zal ongetwijfeld knabbelen aan het marktaandeel van de Polo, maar ook aan dat van de grotere T-Roc. Die is amper praktischer en aanzienlijk duurder.

Getest: Volkswagen T-Cross, moet er nog meer zijn?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km