Testen

De Aristo-kat wordt High-Tech !

Een aantal jaren geleden zag het er slecht uit voor de prestigieuze Britten. Lang voor ze, samen met Land Rover, door Tata werden overgenomen, zaten ze in de schoot van de grote Ford-groep. De financiën zaten diep in het rood en de productiviteit was bedroevend laag. Een reactie moest er komen en met de XF arriveerde een moderne en waardige opvolger.
  • Piette François
  • 23 juni 2008
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Elegante lijn
  • Fantastische automaat
  • Standaarduitrusting
  • Ultra-performante v8
  • Verbluffend comfort
  • Wegligging
  • Hoofdruimte achteraan
  • Prestaties van de 2.7 d
  • Toegang en vorm van koffer
  • Verbruik (sv8)

Presentatie

De gestrekte coupé-berlinelijn staat de XF erg goed. Iedereen is het erover eens dat hij er erg knap uitziet. Maar toch is er een stukje van die Britse flair verdwenen en kan je de XF niet dadelijk als Jaguar identificeren. Het beroemde notenhout van het interieur heeft plaats gemaakt voor een high-techinterieur dat bol staat van de gadgets. Als je de auto start bijvoorbeeld, treden er dadelijk een heleboel kleine elektromotoren in werking om de versnellingsselector omhoog te duwen of om de verluchtingsopeningen vrij te maken.


Motor


Voor onze test krijgen we twee motoren ter beschikking. Enerzijds is er 2.7 D, met de V6 bi-turbo van PSA onder de kap en anderzijds staat de weldadige SV8 met zijn geblazen V8 en 416 pk’s, uit eigen huis voor ons klaar.

Noblesse oblige en dus beginnen we maar dadelijk, en graag, met de SV8. Met 416 pk’s en 560 NM koppel, ondervindt de V8 geen enkele moeite om de elegante koets dynamisch vooruit te stuwen. Het begint al met de startknop, die met een op het ritme van de hartslag knipperend rood licht omringd wordt. De V8 ontwaakt met diepe, veelbelovende grol. We draaien de versnellingsselector op D en vertrekken. Je hoeft het gaspedaal maar lichtjes te beroeren opdat de V8 de 1,8ton zware koets vooruit katapulteert. De klank van de V8 bezorgt je kippenvel, terwijl het gezang van de compressor het orkest begeleidt in zijn flitsende acceleratie. Met de bak in manuele stand is het plezier nog groter en de versnelling passeren snel en toch zacht de revue. Uiteraard zijn de cijfers om van te snoepen. De sprint van 0 tot 100 worden in slechts 5,4 sec afgelegd en de top wordt op elektronisch op 250 kmh beperkt. Je begrijpt het al,dit gaat verbazend goed vooruit! Zo goed zelfs, dat je je soms wel eens afvraagt of dit allemaal wel nodig is en of in het huidige verkeer een atmosferische V8 van 300 pk niet voldoende zou zijn.

Met de V6 diesel komen we in een andere wereld. En van achtergrondgeluid. We zitten hier mijlenver van die prachtige 8 cilinderroffel verwijderd, maar toch klinkt of beter gezegd, fluistert de V6 erg aangenaam. Met 207 pk en een koppel van 435 Nm bij 1900 toeren zijn de prestaties erg behoorlijk. 0 tot 100 in 8,2 sec en een top van 229 kmh mogen gerust gezien worden. Maar toch hadden we graag nog enkele paardjes extra gehad. Hij is mooi rond, aangenaam in gebruik…en toch had je graag nog iets meer van dat gehad. De TDV8 die op dezelfde motor gebaseerd is en we al uit de Range kennen, zou perfect onder de mooie kap passen. De versnellingsbak is een juweeltje. Hij reageert prompt, zacht en levert , net als bij de SV8, in elke mode een perfect resultaat.

Wegligging

De XF heeft een uitstekend weggedrag. Uiteraard zorgt het hoge gewicht ervoor dat de auto niet echt handig is, maar de stabiliteit is gewoon superieur. Ook de motriciteit is verbazingwekkend hoog, zelfs als de krachtige V8 al zijn beheerste krachten ontbindt. De stuurinrichting op haar beurt, is uiteraard erg precies en aangenaam stevig.

Comfort


Met de gestuurde ophanging rij je in deze Jaguar als op een wolkje. Opvallend is dus dat zonder deze optie, kleine onregelmatigheden van het wegdek niet helemaal worden weggevaagd. De rijpositie en de afwerking staan boven alle kritiek, maar toch hadden we graag meer zijdelingse steun gehad. Ook de multimedia-interface scheert met zijn erg intuïtieve bediening hoge toppen. De geluiddemping is nagenoeg perfect en laat, net genoeg, enkel wat mechanische geluiden door. Vooraan heb je ruimte zat, maar achteraan is door de afvallende daklijn, de hoofdruimte wat beperkt. En door de dikke C-zuil is de zichtbaarheid ¾ naar achteraan eerder beperkt.

De kofferruimte is met 540 liter behoorlijk groot, maar de toegang en de onregelmatig vorm maken dat je hem niet volledig kan benutten. Ach ja, je golftas kan er zonder problemen is.

Prijzen en uitrusting
 De basisprijs voor de dieselversie is 49.300 €. Dat is 4.800 euro meer als een 525dA van BMW en meer als 7.500 € boven de prijs die Audi voor zijn A6 2.7 TDI Multitronic verlangt. Maar toch is dat nog 4.000 € minder als wat de Mercedes E280 CDI moet kosten. Maar is de Jag nu duur of niet? Eigenlijk niet, want de uitrusting is overcompleet. Klaar voor een lijstje? Automatische airco, lederen interieur, perimetrisch en volumetrisch alarm, regen- en lichtsensor, snelheidsregelaar, elektrisch bediende stoelen, Bleutooth, bediening van de bak aan het stuur, bijkomende verwarming, prachtige lichtmetaalvelgen, een multimedia-interface met 7” touchsreen, enz, enz


Met de SV8 komen we in een andere wereld van prijszetting en uitrusting terecht. 83.400 € zijn niet direct een cadeau! Buiten hetgeen we al voor de diesel opnoemden, krijg je hier nog de adaptieve CATS-ophanging als surplus. De instelling van de zetels, stuurkolom en spiegels kunnen in een geheugen opgeslagen worden, terwijl de navigatie met DVD, bi-xenonverlichting, geperforeerd leder, verwarmde en geventileerde zetels, audio met 320 Watt, 6 CD-lader, MP-3 lezer en 8 luidsprekers met subwoofer het leven aan boord wat veraangenamen…. Zonder de krachtcentrale met 420 pk in het vooronder te vergeten.

Blijft nog het verbruik en de uitstoot. De dieselversie zet met gemiddeld 8,3 liter een erg correct verbruik neer, terwijl de V8 met 15 liter heel wat meer nodig heeft. Dat gemiddelde kan snel stijgen als je meer in de stad rondtoert…of graag de paardjes aanspreekt.

Voor de diesel werd de uitstoot werd op 199 gr CO2 per kilometer gemeten en de benzine…299 gr/km de lucht induwt.

Conclusie

De XF is mooi, goed uitgerust en vormt in de dieselversie zeker en vast een stevige concurrent voor de Duits armada. In de SV8-versie komt de stoute kant van de Jag naar boven en wordt je op ware dragsterprestaties getrakteerd. Hij is ongelooflijk krachtig, levert uitstekende prestaties, maar toch rij je nog steeds als op fluweel en behoudt de XF zijn natuurlijke klasse. Toch lijkt het ons dat met een atmosferische V8 onder de kap, de auto net zo heerlijk om rijden zou zijn… maar toch iets redelijker.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Jaguar.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km