Testen

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 september 2022
  • Kia
  • 11.551 weergaven
Kia Sportage
  • Charismatische stijl
  • Modern interieur
  • Evenwichtig weggedrag
  • Ophanging een tikkeltje stevig
  • Verbruik met een lege batterij
Toyota
  • Comfort
  • Zeer zuinig
  • Krachtige aandrijflijn
  • (Overdreven?) hoge prijzen
  • Zwalpende wegligging

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Kia de spijker op de kop heeft geslagen met zijn nieuwe Sportage: hij wist ons eerst te verbazen tijdens zijn eerste test, alvorens een expertenpanel te overtuigen en de favoriete gezins-SUV van vrouwen te worden in 2022! Maar de RAV4 is ook niet op zijn lauweren aan het rusten. Hij wist meer dan een miljoen mensen wereldwijd te verleiden in 2021. Daarmee was het de best verkochte auto ter wereld afgelopen jaar! Vandaag zijn het de plug-in hybride versies die tegenover elkaar staan in wat belooft een echte titanenstrijd te worden.

Afwerking, uitrusting: gelijkspel

Aan boord is er geen twijfel mogelijk dat Kia het meent met de Sportage: dubbele gebogen 12,3 inch-displays, een heel scala aan rijhulpmiddelen, zonder zijn bijna onberispelijke afwerking over het hoofd te zien. Neen, echt, we hebben quasi geen opmerkingen voor de Koreaan. We zouden kritiek kunnen hebben op zijn infotainmentsysteem, dat niet altijd even gemakkelijk te gebruiken is, of zijn ietwat verouderd uitziende GPS. Maar dat is echt muggenziften, zeker omdat de RAV4 op dit vlak niet beter scoort...



Toegegeven, onze testwagen profiteerde nog niet van het nieuwe dubbele scherm van 12,3 inch voor de bestuurder en 10,5 inch op de boordplank, waarvan de productie eind vorig jaar van start ging. Dat verandert echter niets aan zijn uitrusting, die ook hier supercompleet is, en zijn uitstekende afwerking. Dit alles in een iets ruigere sfeer. De twee zijn even goed uitgerust en afgewerkt, en onderscheiden zich dus enkel in hun stijl. En aangezien er over smaak en kleur niet te twisten valt: gelijkspel!



Comfort: Toyota in het voordeel

Qua comfort is het geen fotofinish, de Japanse SUV wint zonder twijfel! Het moet gezegd worden dat deze twee concurrenten in dezelfde klasse spelen qua binnenruimte en geluidsisolatie. Het is dus enkel het veercomfort dat ze onderscheidt. En op dit vlak zien Toyota en Kia het duidelijk anders...

Bij Toyota draait alles om gladheid. De RAV4 is een vliegend tapijt, ongestoord door het hobbelige oppervlak van het Belgische wegennet. Een hele prestatie als je weet dat hij ongeveer 2 ton weegt! De Sportage, die nochtans enkele honderden kilo’s lichter is, ligt stugger op de weg. Kia heeft de middenweg proberen kiezen tussen souplesse en dynamiek. Een keuze die hem onvermijdelijk parten speelt als het over comfort gaat.

Motor: Toyota in het voordeel

Onder de kap van de Koreaan vinden we een 1,6 liter-turbo gekoppeld aan een batterij van 13,8 kWh. Het geheel levert een royale 265 pk en 350 Nm koppel. Een vermogen waarmee hij in 8,2 seconden naar de 100 km/u snelt en een topsnelheid bereikt van 191 km/u. In zijn volledig elektrische modus kondigt Kia een autonomie aan tot 70 km. Toyota heeft echter het grote geschut ingezet om weerstand te bieden aan deze mooie technische fiche. Deze plug-in-versie van de RAV4 heeft een grote viercilinder van 2.487 cm³ gekoppeld aan een batterij van 18,1 kWh! Daarmee kan de Japanner in amper 6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Toyota geeft aan dat hij 65 km kan rijden zonder zijn verbrandingsmotor te moeten inschakelen.



In de praktijk zijn de acceleraties van de RAV4 echt een stuk sneller. Wat hun elektrische autonomie betreft, geraken ze ongeveer even ver. Maar met een platte batterij is het opnieuw de Japanse SUV die domineert. Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer, had de Sportage maar 6,2 liter benzine nodig. Een mooie prestatie. Maar de RAV4 slikte slechts 4,9 liter voor dezelfde afstand! Sneller, net zo duurzaam in zijn elektrische modus en zuiniger: het is logisch dat de Japanner een voordeel behaalt in dit hoofdstuk.



Wegligging: Kia in het voordeel

Zoals hierboven vermeld, heeft de Sportage een stijvere ophanging dan zijn concurrent. Een eigenschap die afbreuk doet aan zijn comfort, maar die hem wel doet schitteren met een meer samenhangend rijgedrag. Het is geen sportieve SUV, maar hij kleurt binnen de lijntjes in de bochten en zijn hernemingen zijn goed, ondanks een minder krachtige motor dan in de RAV4.

Net door die zachtere ophanging gaat die laatste meer overhellen in de bochten. Hij heeft zelfs een lichte neiging om te deinen bij stevig bochtenwerk, maar niet zozeer dat dit een probleem vormt. Het is enkel tegen een homogene concurrent als de Sportage dat de RAV4 niet is opgewassen.

Budget: Kia in het voordeel

In België starten de prijzen voor de Kia Sportage met deze plug-in hybride aandrijflijn vanaf 47.190 euro in de Pulse-uitvoering. Dat is niet niks... Zijn kleinere verbrandingsmotor laat hem langs de andere kant genieten van een (veel) lager belastingstarief, zowel in het noorden als in het zuiden van het land. 



De RAV4 is aanzienlijk duurder. Met een vanafprijs van 58.350 euro is hij meer dan 10.000 euro duurder dan zijn concurrent van vandaag! En dat is niet alles, want zijn verbrandingsmotor van 2,5 liter speelt hem parten qua belastingen, al is dat gelukkig voor Toyota enkel het geval in het zuiden van ons land... 



Conclusie: gelijkspel

Onze twee SUV’s komen aan het einde van deze vergelijking als gelijken uit de bus. De uitstekende RAV4 verleidt met zijn comfort en de zuinigheid van zijn aandrijflijn. Maar de Kia Sportage laat zich niet doen! Hij is wat minder comfortabel of zuinig met een lege batterij, maar hij heeft een betere wegligging en is vooral... 10.000 euro goedkoper!

Bedankt aan de Sucrerie de Wavre voor het gebruik van haar faciliteiten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km