Testen

Test: Kia Sportage, een tik aan de concurrentie?

Voor zijn vijfde generatie gaat de Kia Sportage voor een charismatische look en een clean technologisch interieur. Zonder de elektrificatie van zijn aandrijfmogelijkheden te vergeten… en dat met behoud van zijn XXL-garantie van 7 jaar. Deelt hij daarmee een tik uit aan de concurrentie?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 februari 2022
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatische stijl
  • Beschikbare afwerking/uitrusting
  • Ruim interieur
  • Garantie (7 jaar)
  • Middelmatig dynamisch rijplezier
  • Artificieel stuurgevoel
  • Licht schokkerige T-GDI 48 V 7DCT
  • Meer elitaire prijslijst dan vroeger
  • Reëel verbruik van de T-GDI 48V 7DCT

Sinds zijn eerste generatie doet de Sportage dienst als locomotief voor Kia in Europa. Aan het model, dat cruciaal geworden is voor de Koreaanse autobouwer in onze contreien, werd dus heel wat aandacht besteed voor zijn vijfde leven. Voor het eerst in zijn lange carrière komt er daarom een versie die specifiek voor het Oude Continent ontwikkeld is. Die uit zich in een iets kortere versie dan de internationale Sportage, die gegroeid is. Met zijn lengte van 4,52 meter behoudt deze Europese Sportage afmetingen die gelijke tred houden met die van de Volkswagen Tiguan (4,51 m). 

Identieke grootte, maar

Hoewel hij grotendeels de afmetingen van zijn voorganger behoudt, wil deze 5de generatie charismatischer voor de dag komen. Net als zijn neef, de Hyundai Tucson, die op hetzelfde technische basis gebouwd wordt. In het geval van de Sportage is de styling echter minder polariserend, met minder gesculpteerde flanken dan die van de Tucson. Ook de Sportage heeft echter ‘uitstraling’, met zijn boemerang-achtige lichtsignatuur. Hij heeft ook een originele achterpartij, geïnspireerd door Kia's onlangs gelanceerde elektrische vlaggenschip, de EV6.


In het geval van de Sportage GT-line, zoals het model dat we hier testen, kan je optioneel kiezen voor een zwart dak. Dat is een primeur voor de Sportage en het benadrukt de originaliteit van zijn c-stijl.

Gebogen tablet

Ook de cockpit van de EV6 vormde een inspiratiebron voor de nieuwe Sportage. Vooral het indrukwekkende gebogen dubbele scherm (2 x 12,3 duim) springt in het oog. Onder het rechterscherm zit een aanraakpaneel waarmee je de airconditioning kan bedienen of snelkoppelingen naar het infotainmentsysteem kan maken.

Het is even wennen om te jongleren van de ene naar de andere stand, via een aanraaktoets, afhankelijk van de functie die je wilt bedienen. Maar het systeem is nog steeds intuïtief en beperkt het aantal fysieke knoppen op het dashboard. In het gebruik blijkt de draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak efficiënter dan de soms grillige knoppen die je terugvindt in de Hyundai Tucson.

Royaal ruimte

Ook al zijn de afmetingen van de nieuwe Sportage niet ingrijpende veranderd ten opzichte van zijn voorganger (4,52 m lang), hij biedt nog steeds een royale hoeveelheid binnenruimte. De beenruimte achterin is genereus en de hoofdruimte voldoende, zelfs met het optionele panoramische dak (€ 1.200). Gezien de beschikbare ruimte kan de Sportage makkelijk zonder verschuifbare achterbank. De hellingsgraad van de rugleuningen van de achterbank kan wel aangepast worden.



Het koffervolume varieert naar gelang de gekozen motorisatie. In het "slechtste" geval (micro-hybride dieselversie) is hij 526 liter groot. In het beste geval (basisbenzine) krijg je 591 liter. Maar in alle gevallen blijft het aangeboden volume competitief in het segment. En de koffer is gemakkelijk in het gebruik (regelmatige vormen, 40/20/40 rugleuningen, enz.), op een iets te hoge laaddrempel na, die niet verrassend veroorzaakt wordt door het SUV-koetswerk van de Sportage...

Premium-inspiratie

Onderweg waarderen we de Sportage voor zijn verzorgde geluidsisolatie en in het algemeen ook omwille van zijn 'premium' atmosfeer. Chique voor een niet-premium autobouwer in elk geval! De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit, de aangeboden uitrusting is bijzonder verzorgd voor het segment (matrix LED verlichting, semi-autonome rijhulpmiddelen, moderne 360° camera, Harman-Kardon geluidssysteem, enz.) en we stellen de kleine praktische details op prijs (zoals de in de zetels geïntegreerde USB aansluitingen die gemakkelijk vanop de achterbank gebruikt kunnen worden).

Efficiënt, maar niet scherp

Dynamische kwaliteiten zijn nooit een prioriteit geweest voor de Kia Sportage, in tegenstelling tot de Ford Kuga en Peugeot 3008. Deze vijfde generatie brengt daar geen verandering in. Zijn nieuwe onderstel zorgt voor een goede algemene efficiëntie en een overtuigende verhouding comfort/dynamiek. Maar de Sportage is geen scherp sturende SUV en ook geen model om het onderste mee uit de kan te halen in de bochten. Dat komt omdat de besturing wat aan de luie kant is qua feedback en de algemene rijstijl soms wat onbeholpen is.

A la carte

Op mechanisch vlak biedt de Sportage een zeer compleet palet. Zonder te gaan voor een 'volledige ' elektrificatie met een 100% elektrische versie, is deze nieuwe generatie toch beduidend meer geëlektrificeerd. Terwijl de instapversies, de 1.6 liter turbobenzinemotor (T-GDI) met 150 pk en de 1.6 liter turbodieselmotor (CRDi) met 115 pk, geen hybridekuur krijgen, kunnen deze twee motorisaties voorzien worden van een 48V micro-hybridesysteem (met een vermogen dat in de dieselversie stijgt tot 136 pk), en dat zowel bij de handgeschakelde als de DCT (7-traps) transmissie. En zowel in twee- als in vierwielaangedreven versie voor de 48V T-GDI. Kia biedt ook een hybride Sportage (1.6 l T-GDI met 230 pk) met twee- of vierwielaandrijving en een plug-in hybride Sportage (1.6 l T-GDI met 265 pk) enkel met vierwielaandrijving. Kortom, het is moeilijk om geen motor te vinden die aan je eisen voldoet...

Af en toe schokkerig

Het GT-line model dat we kregen voor deze test was uitgerust met de 150 pk sterke 1.6 T-GDI in de 48 V 7DCT micro-hybride uitvoering. Deze combinatie is homogeen in het gebruik en levert voldoende vermogen wanneer dat nodig is. De micro-hybridisatie maakt het ook mogelijk om in de Eco-modus af en toe in vrijloop te rijden. Jammer dat er soms wat schokje waar te nemen zijn, afkomstig van de versnellingsbak. Afhankelijk van het soort rit en de rijstijl kan je een gemiddeld verbruik van ongeveer 8l/100 km verwachten. Maar met een zwaardere voet kan de dorst ook snel oplopen tot boven de 10l/100 km...

Hoeveel kost hij?

De Sportage is beschikbaar vanaf 30.990 euro voor de basisversie (Pure 1.6 T-GDI 150). Maar rekening houdend met de politiek van Kia om zo goed als geen losse opties aan te bieden, kan je beter gaan voor een hoger uitrustingsniveau. Reken dus op minimum € 37.390 voor een Sportage Pace. De prijs van ons testmodel, een GT-Line 1.6 T-GDI 48 V 7DCT, start bij € 39.890. Vervolgens kan je eventueel gaan voor een DriveWise pack (€ 800) dat onder andere een aangenaam dodehoeksysteem biedt dat rechtstreeks in de digitale cockpit getoond wordt. En/of het Premium Pack (€ 1.700), met geventileerde zetels en een Harman-Kardon geluidssysteem. 

Ons verdict

De Sportage zoekt het duidelijk hogerop met deze vijfde generatie. Daarmee wil hij de concurrentie aangaan met de hippere referenties van de populaire merken… en zelfs een geloofwaardig alternatief bieden voor de premium modellen. Keerzijde van de medaille: de prijslijst van de Sportage wordt wat meer elitair dan vroeger. Hoe dan ook, deze meer charismatische/technologische Sportage blijft een uitstekend bruikbaarheid bieden en een geruststellend garantieprogramma. En een breed motorenpalet waarmee hij zich kan richten tot alle profielen (privé/professioneel). 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Kia Sportage? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Kia Sportage-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km