Testen

Test: Kia Sportage, een tik aan de concurrentie?

Voor zijn vijfde generatie gaat de Kia Sportage voor een charismatische look en een clean technologisch interieur. Zonder de elektrificatie van zijn aandrijfmogelijkheden te vergeten… en dat met behoud van zijn XXL-garantie van 7 jaar. Deelt hij daarmee een tik uit aan de concurrentie?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 februari 2022
  • Kia
  • 22.887 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatische stijl
  • Beschikbare afwerking/uitrusting
  • Ruim interieur
  • Garantie (7 jaar)
  • Middelmatig dynamisch rijplezier
  • Artificieel stuurgevoel
  • Licht schokkerige T-GDI 48 V 7DCT
  • Meer elitaire prijslijst dan vroeger
  • Reëel verbruik van de T-GDI 48V 7DCT

Sinds zijn eerste generatie doet de Sportage dienst als locomotief voor Kia in Europa. Aan het model, dat cruciaal geworden is voor de Koreaanse autobouwer in onze contreien, werd dus heel wat aandacht besteed voor zijn vijfde leven. Voor het eerst in zijn lange carrière komt er daarom een versie die specifiek voor het Oude Continent ontwikkeld is. Die uit zich in een iets kortere versie dan de internationale Sportage, die gegroeid is. Met zijn lengte van 4,52 meter behoudt deze Europese Sportage afmetingen die gelijke tred houden met die van de Volkswagen Tiguan (4,51 m). 

Identieke grootte, maar

Hoewel hij grotendeels de afmetingen van zijn voorganger behoudt, wil deze 5de generatie charismatischer voor de dag komen. Net als zijn neef, de Hyundai Tucson, die op hetzelfde technische basis gebouwd wordt. In het geval van de Sportage is de styling echter minder polariserend, met minder gesculpteerde flanken dan die van de Tucson. Ook de Sportage heeft echter ‘uitstraling’, met zijn boemerang-achtige lichtsignatuur. Hij heeft ook een originele achterpartij, geïnspireerd door Kia's onlangs gelanceerde elektrische vlaggenschip, de EV6.


In het geval van de Sportage GT-line, zoals het model dat we hier testen, kan je optioneel kiezen voor een zwart dak. Dat is een primeur voor de Sportage en het benadrukt de originaliteit van zijn c-stijl.

Gebogen tablet

Ook de cockpit van de EV6 vormde een inspiratiebron voor de nieuwe Sportage. Vooral het indrukwekkende gebogen dubbele scherm (2 x 12,3 duim) springt in het oog. Onder het rechterscherm zit een aanraakpaneel waarmee je de airconditioning kan bedienen of snelkoppelingen naar het infotainmentsysteem kan maken.

Het is even wennen om te jongleren van de ene naar de andere stand, via een aanraaktoets, afhankelijk van de functie die je wilt bedienen. Maar het systeem is nog steeds intuïtief en beperkt het aantal fysieke knoppen op het dashboard. In het gebruik blijkt de draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak efficiënter dan de soms grillige knoppen die je terugvindt in de Hyundai Tucson.

Royaal ruimte

Ook al zijn de afmetingen van de nieuwe Sportage niet ingrijpende veranderd ten opzichte van zijn voorganger (4,52 m lang), hij biedt nog steeds een royale hoeveelheid binnenruimte. De beenruimte achterin is genereus en de hoofdruimte voldoende, zelfs met het optionele panoramische dak (€ 1.200). Gezien de beschikbare ruimte kan de Sportage makkelijk zonder verschuifbare achterbank. De hellingsgraad van de rugleuningen van de achterbank kan wel aangepast worden.



Het koffervolume varieert naar gelang de gekozen motorisatie. In het "slechtste" geval (micro-hybride dieselversie) is hij 526 liter groot. In het beste geval (basisbenzine) krijg je 591 liter. Maar in alle gevallen blijft het aangeboden volume competitief in het segment. En de koffer is gemakkelijk in het gebruik (regelmatige vormen, 40/20/40 rugleuningen, enz.), op een iets te hoge laaddrempel na, die niet verrassend veroorzaakt wordt door het SUV-koetswerk van de Sportage...

Premium-inspiratie

Onderweg waarderen we de Sportage voor zijn verzorgde geluidsisolatie en in het algemeen ook omwille van zijn 'premium' atmosfeer. Chique voor een niet-premium autobouwer in elk geval! De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit, de aangeboden uitrusting is bijzonder verzorgd voor het segment (matrix LED verlichting, semi-autonome rijhulpmiddelen, moderne 360° camera, Harman-Kardon geluidssysteem, enz.) en we stellen de kleine praktische details op prijs (zoals de in de zetels geïntegreerde USB aansluitingen die gemakkelijk vanop de achterbank gebruikt kunnen worden).

Efficiënt, maar niet scherp

Dynamische kwaliteiten zijn nooit een prioriteit geweest voor de Kia Sportage, in tegenstelling tot de Ford Kuga en Peugeot 3008. Deze vijfde generatie brengt daar geen verandering in. Zijn nieuwe onderstel zorgt voor een goede algemene efficiëntie en een overtuigende verhouding comfort/dynamiek. Maar de Sportage is geen scherp sturende SUV en ook geen model om het onderste mee uit de kan te halen in de bochten. Dat komt omdat de besturing wat aan de luie kant is qua feedback en de algemene rijstijl soms wat onbeholpen is.

A la carte

Op mechanisch vlak biedt de Sportage een zeer compleet palet. Zonder te gaan voor een 'volledige ' elektrificatie met een 100% elektrische versie, is deze nieuwe generatie toch beduidend meer geëlektrificeerd. Terwijl de instapversies, de 1.6 liter turbobenzinemotor (T-GDI) met 150 pk en de 1.6 liter turbodieselmotor (CRDi) met 115 pk, geen hybridekuur krijgen, kunnen deze twee motorisaties voorzien worden van een 48V micro-hybridesysteem (met een vermogen dat in de dieselversie stijgt tot 136 pk), en dat zowel bij de handgeschakelde als de DCT (7-traps) transmissie. En zowel in twee- als in vierwielaangedreven versie voor de 48V T-GDI. Kia biedt ook een hybride Sportage (1.6 l T-GDI met 230 pk) met twee- of vierwielaandrijving en een plug-in hybride Sportage (1.6 l T-GDI met 265 pk) enkel met vierwielaandrijving. Kortom, het is moeilijk om geen motor te vinden die aan je eisen voldoet...

Af en toe schokkerig

Het GT-line model dat we kregen voor deze test was uitgerust met de 150 pk sterke 1.6 T-GDI in de 48 V 7DCT micro-hybride uitvoering. Deze combinatie is homogeen in het gebruik en levert voldoende vermogen wanneer dat nodig is. De micro-hybridisatie maakt het ook mogelijk om in de Eco-modus af en toe in vrijloop te rijden. Jammer dat er soms wat schokje waar te nemen zijn, afkomstig van de versnellingsbak. Afhankelijk van het soort rit en de rijstijl kan je een gemiddeld verbruik van ongeveer 8l/100 km verwachten. Maar met een zwaardere voet kan de dorst ook snel oplopen tot boven de 10l/100 km...

Hoeveel kost hij?

De Sportage is beschikbaar vanaf 30.990 euro voor de basisversie (Pure 1.6 T-GDI 150). Maar rekening houdend met de politiek van Kia om zo goed als geen losse opties aan te bieden, kan je beter gaan voor een hoger uitrustingsniveau. Reken dus op minimum € 37.390 voor een Sportage Pace. De prijs van ons testmodel, een GT-Line 1.6 T-GDI 48 V 7DCT, start bij € 39.890. Vervolgens kan je eventueel gaan voor een DriveWise pack (€ 800) dat onder andere een aangenaam dodehoeksysteem biedt dat rechtstreeks in de digitale cockpit getoond wordt. En/of het Premium Pack (€ 1.700), met geventileerde zetels en een Harman-Kardon geluidssysteem. 

Ons verdict

De Sportage zoekt het duidelijk hogerop met deze vijfde generatie. Daarmee wil hij de concurrentie aangaan met de hippere referenties van de populaire merken… en zelfs een geloofwaardig alternatief bieden voor de premium modellen. Keerzijde van de medaille: de prijslijst van de Sportage wordt wat meer elitair dan vroeger. Hoe dan ook, deze meer charismatische/technologische Sportage blijft een uitstekend bruikbaarheid bieden en een geruststellend garantieprogramma. En een breed motorenpalet waarmee hij zich kan richten tot alle profielen (privé/professioneel). 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Kia Sportage? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Kia Sportage-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km