Testen

Dynamische revolutie

Terwijl de vorige versie vooral met zijn binneninruimte en zijn talrijke praktische kantjes verleidde, geeft de volledig nieuwe Mazda 2 voorrang aan rijplezier en aan dynamisme. Twee begrippen die vaak samengaan, maar slechts zelden in een model uit het segment van de kleine stadswagentjes worden bijeengebracht .
  • Piette François
  • 09 oktober 2007
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Beperkt gewicht
  • Beschikbare uitrusting
  • Binnenruimte
  • Geslaagde lijn
  • Verbazend weggedrag
  • Geen koetswerkbescherming
  • Holle motor (86 en 105 pk)
  • Te zwakke 1.3 l van 75 pk

Voorstelling

De revolutie in de filosofie achter de wagen, zie je eerst en vooral in de stijl. Mazda zegt voorgoed vaarwel aan de zielloze kubieke vormen van de voorgaande versie. De nieuwe is esthetisch erg geslaagd. Zijn stijl wordt door scherpe en nerveuze lijnen gevormd, terwijl anderzijds atletische maar harmonieuze lijnen hem een dynamische uitstraling geven. De Mazda 2 straalt, zelfs stilstaand, duidelijk levendigheid uit.

De huidige tendens is, zelfs op dit niveau, om massievere producten te bouwen. Toch gaat Mazda met de nieuwe 2 de andere richting uit , en ontwierp hem kleiner, lager en maar vooral lichter dan de vorige. Welke motor je ook kiest (momenteel zijn enkel benzineversies beschikbaar), het gewicht ligt steeds lager dan 1 ton. We moeten toegeven dat dit een evolutie is waar wij graag achterstaan, en hopen dat die zelfs door het volledige segment wordt overgenomen. Hierdoor wordt je verzekerd van een verlaagd verbruik (en dus ook lagere uitstoot) terwijl de prestaties goed blijven. Het fijngeslepen en verlaagde profiel draagt uiteraard ook zijn steentje bij tot vooruitgang op dit gebied.

Qua motorisaties zijn er momenteel enkel drie benzinemotoren beschikbaar. De eerste, met een cilinderinhoud van 1.3 l, ontwikkelt 76 of 85 pk. De tweede, met 1.5 liter inhoud, levert 105 pk aan de voorwielen. Alle motoren worden aan een mechanische 5-bak gekoppeld. Tegen de eerste helft van 2008 wordt nog een diesel voorzien. Het gaat hier over de welbekende 1.4 HDi met 69 pk.

Prijzen

De tarieven starten aan 11.900 € voor de Challenge-versie met de 1.3 van 75 pk onder de kap. Er zijn drie afwerkingsniveau's beschikbaar: de Challenge, de Active en de Sport. Terwijl de eerste al ABS-EBD-BAS biedt alsook een radio met MP3, de bedieningen aan het stuur en elektrische ruiten en spiegels vooraan, doet de Active daar nog zijdelingse gordijnairbags vooraan, twee bijkomende luidsprekers (met een totaal van 4) en een manuele airconditioning bij. Op de Sport versie sieren 16-duimse lichtmetalen velgen het geheel, terwijl in het interieur goodies als een boordcomputer, een lederen stuur en versnellingspook, 4 elektrische ruiten, 6 luidsprekers, een automatische airco, een regensensor, mistlichten, enz... worden toegevoegd
Een erg volledige basisuitrusting betekent dus ook een beperkte optielijst: enkel metaalkleur (325 €), de manuele airco voor de Challenge en een sport pack worden voorgesteld. Eigenaardig is dat de 1.3 l 86 pk enkel met de hoogste, de Sport-afwerking beschikbaar is met een prijskaartje van 14.490 €. De 1.5 van 105 pk start aan 13.990 € voor de Active en klimt tot 15.490 € voor de Sport versie. De diesels die tegen de eerste helft van 2008 bij de concessiehouders moeten binnenkomen, starten bij 13.290 € voor de Challenge.

Uiteindelijk is er nog een leuke, speciale « Extran » serie (enkel op de 1.3 l 75 pk), die voor ongeveer 725 € naast metalen velgen en een opvallende groene metaalkleur, ook nog een bonuspakket aanbiedt met een sporttas, een T-shirt, twee handdoeken en 24 flessen van het stimulerende drankje « Extran » !

Rijindruk

Op de kronkelige banen van de Toscane streek heeft de Mazda 2 ons aangenaam verrast. Zijn chassis lijkt wel voor deze wegen gebouwd. Hij stuurt erg veilig en doeltreffend en zo laat bvb de neus zich dankzij de lichte maar krachtige en precieze stuurinrichting, bij het remmen perfect plaatsen. De remmen, met schijven vooraan en trommels achteraan, zijn krachtig en uithoudend. Enkel de motoren hebben ons wat ontgoocheld. Alhoewel hij ronder is dan zijn collega's heeft de basismotor met zijn 75 pk, ronduit moeite om vlot vooruit te komen. Toch zijn de andere motoren te puntig en vragen ze een intensief gebruik van de versnellingspook. Indien de afstelling van de bak nog wat kan verbeteren (met een gat tussen de tweede en de derde), is de bediening zeer aangenaam.

Praktische gezien toont de nieuwe Mazda 2 zich zowel vooraan als achteraan zeer ruim, ook al zullen de eigenaars van de vorige versie op dit gebied toch een kleine achteruitgang merken. Het koffervolume verminderde eveneens, maar blijft niettemin voldoende groot. Uiteindelijk waarderen we de talrijke beschikbare bergruimtes en de goede afwerking. Het interieur is het niet echt vrolijk, maar de middenconsole met zijn ronde vormen geeft het geheel toch een origineel tintje.

Toch een laatste opmerking: voor een wagen met vooral stadsverkeer voor de boeg, betreurt je het tekort aan koetswerkbeschermingen.

Besluit

De Mazda 2 is een erg leuke verassing Hij verbreekt volledige de link met de vorige versie en speelt resoluut de kaart van het dynamisme, wat hem héél goed past. Zijn lijn, weggedrag en afwerking zijn in dit segment sterke troeven. Enkel de motoren ontgoochelenen een beetje, door een tekort aan koppel. Nu is het enkel nog wachten op de dieselversie, die uitgerust zal worden met de uitstekende 1.4 HDI met 69 pk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km