Testen

Test: Mercedes EQS, de elektrische S-Klasse?

De Mercedes S-Klasse is dé referentie binnen het segment van de luxeberlines. Om deze positie veilig te houden, heeft Mercedes een nieuw elektrisch vlaggenschip gebouwd: de EQS. Kan die de limousine met verbrandingsmotor evenaren – of zelfs verslaan?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 31 augustus 2023
  • Mercedes-Benz
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Royaal comfort
  • Afwerkingskwaliteit en materialen
  • Nieuwste technologie
  • Rijbereik
  • Elitaire prijs
  • Veel en dure opties
  • Minder ‘luxe’ dan een S-Klasse

Op het eerste gezicht lijkt de Mercedes EQS totaal niet op een S-Klasse met een elektrische in plaats van een thermische aandrijflijn. En dat heeft zijn reden, want de EQS staat op een volledig ander platform en is speciaal ontworpen om als de beste door de lucht te klieven dankzij zijn indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.2! Met zijn lengte van 5,22 m, zijn breedte van 1,93 m en zijn hoogte van 1,51 heeft de elektrische luxeberline echter bijna exact hetzelfde formaat als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.



Hyperscreen van Mercedes

Eenmaal aan boord is de link tussen beide modellen ook niet meteen duidelijk. De EQS kan namelijk worden uitgerust met het immense Hyperscreen, met een diagonaal van 56 inch en een breedte van 141 cm! In feite zijn het drie displays, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, een groot centraal aanraakscherm van 17,7 inch en een derde scherm voor de passagier van 12,3 inch. Het infotainmentsysteem kan draadloos verbinden met Apple- en Android-smartphones. Maar dat is niet per se nodig, want het MBUX-systeem van Mercedes is gemakkelijk en efficiënt in gebruik. Een indrukwekkende optie die ook opvalt. Zonder dit Hyperscreen lijkt de presentatie meer op die van de S-Klasse, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een verticaal centraal aanraakscherm van 12,8 inch. De functionaliteit van het MBUX-systeem is in beide gevallen echter identiek.

Naast al deze schermen is alles wat je aanraakt het merk met de ster waardig. De afwerkingskwaliteit en de materialen zijn simpelweg onberispelijk. De EQS is een luxeproduct, en dat voel je.

Paleis op wielen

De grootste der elektrische berlines van Mercedes heeft een wielbasis van maar liefst 3,21 m. Om maar te zeggen dat de binnenruimte simpelweg royaal is. Achteraan kan je ontspannen en zelfs bijna je benen strekken zonder de rugleuningen van de voorzetels te raken. Helaas is de EQS, in tegenstelling tot de S-Klasse, niet te bestellen met individuele en kantelbare luxezetels. Maar dat maakt hij goed met een grotere koffer dan zijn evenknie met verbrandingsmotor: van 620 tot 1.700 liter met de achterzetels neergeklapt. Een forse laadruimte die gemakkelijk toegankelijk is dankzij de grote achterklep.



Tot 761 pk en 740 km rijbereik

Mercedes biedt 4 ‘gewone’ versies van de EQS aan: de 450 (265 kW/360 pk en 800 Nm), de 450+ (265 kW/360 pk en 568 Nm), de 500 (330 kW/449 pk en 828 Nm) en de 580 (400 kW/544 pk en 858 Nm). Alle motorisaties zijn uitgerust met vierwielaandrijving, behalve de 450+. Dat is echter wel de versie met het grootste rijbereik dankzij zijn enkele elektromotor op de achteras. Met een volle batterij zegt Mercedes dat hij tot 740 km kan rijden! In de praktijk heb je echter de ideale omstandigheden nodig om een dergelijke afstand te halen, zoals we al konden testen. Maar tijdens onze vorige test beschikte het model nog niet over een warmtepomp, die nu wel standaard meegeleverd wordt.

De EQS heeft ook een sportieve AMG 53-versie. Zijn twee elektromotoren leveren samen tot wel 560 kW (761 pk) en 1.020 Nm aan koppel dankzij het Pack AMG Dynamic Plus. Met deze optie kan het Duitse vlaggenschip in amper 3,4 seconden naar 100 km/u accelereren, met een topsnelheid van 250 km/u! En dat terwijl er toch een meer dan respectabele autonomie van 564 km per laadbeurt overblijft.



Alle varianten van de EQS hebben dezelfde batterij van 108,4 kWh. Een pakket dat van 10 tot 80% kan bijgeladen worden in amper een halfuur dankzij een maximaal snellaadvermogen van 200 kW aan een compatibele DC-laadpaal. De boordlader op wisselstroom aanvaardt standaard tot 11 kW, of 22 kW als optie.

Vliegend tapijt, maar ook niet slap

Net als de S-Klasse is de EQS eerder op comfort gericht dan op sportiviteit. En toch is het geen slak in een rechte lijn, met een sprint van 0-100 km/u in maximaal 6,1 seconden voor de 450+, of amper 3,4 seconden voor de AMG 53. In de bochten blijft hij stabiel en helt hij niet te veel over, ook dankzij zijn meesturende achterwielen. Die kunnen optioneel tot 10 graden meesturen, standaard krijg je 4,5 graden. Hierdoor wordt de Duitse luxeberline wendbaarder en kan hij zijn gewicht van 2,5 ton goed verbergen (2,63 ton voor de versies met vierwielaandrijving, of zelfs 2,7 ton voor de AMG).

Maar waar de EQS het meeste indruk maakt, is natuurlijk op vlak van comfort. Eerst en vooral dankzij zijn elektrische aandrijflijn, die geen enkel geluid maakt en ook volledig trillingvrij blijft. Ook de geluidsisolatie aan boord is indrukwekkend, waardoor inzittenden nooit gestoord worden door het lawaai van de buitenwereld. Dat geldt trouwens ook voor de imperfecties van het asfalt, die de absolute rust aan boord nooit echt verstoren. De luchtvering van de EQS absorbeert zonder enige moeite de putten, bulten en andere oneffenheden van de weg, hoe groot ze ook zijn. Een echt vliegend tapijt! Net als de andere elektrische EQ-modellen van het Mercedes-gamma, kan je in de EQS niet volledig met één pedaal rijden, maar wel bijna. Je kan namelijk het regeneratief remmen instellen via de flippers aan het stuur. Als je dat wil, hoef je dus het rempedaal niet te gebruiken om tot stilstand te komen.

Hoeveel kost de Mercedes EQS?

Een luxeberline met een royaal comfort, een paleis op wielen, een grote batterij... Allemaal ingrediënten die voor een gepeperde prijs zorgen. En inderdaad, met een vanafprijs die varieert van 107.690 euro voor de 450+ tot wel 179.140 euro voor de AMG 53, is de EQS verre van goedkoop. Bovendien zijn er heel wat opties, die ook nog eens heel duur kunnen zijn, zoals het Hyperscreen met een prijskaartje van bijna 9.000 euro! Niet iedereen zal deze EQS dus kunnen betalen, zoals verwacht. Maar het is ook een van slechts twee elektrische echte luxeberlines in Europa, samen met de BMW i7, en die is niet per se goedkoper.



Ons verdict

Is de Mercedes EQS het elektrische equivalent van de S-Klasse? Niet helemaal... Ten eerste omdat ze totaal niet op elkaar lijken, maar ook omdat de EQS niet beschikbaar is met een lange wielbasis, met 4 individuele comfortzetels, en ook niet als Maybach. Kortom: hij gaat niet zo ver qua luxe als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. Maar qua materialen en afwerkingskwaliteit, technologie, ophangingscomfort en geluidsisolatie, moet de EQS niet onder doen voor de S-Klasse. En dat geldt helaas ook voor de elitaire prijsstelling...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km