Testen

Over-uitgeruste reële Crossover

Rechtstreeks ingevoerd vanuit de States, werd de Murano hier toch bewerkt om beter te voldoen aan de veeleisende Europese klanten, die namelijk vlugger rijden dan onze onkel uit Amerika. Nissan heeft dus 1600 wijzigingen aangebracht aan zijn Crossover om hem aan onze markt voor te bereiden.
  • Piette François
  • 17 december 2005
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Continu versnelling
  • Polyvalent
  • Priis
  • Uitrusting
  • Uniek
  • All-road
  • Sportief rijgedrag
  • Stuurinrichting
  • Verbruik in stad
Het eerste wat ons opvalt wanneer men binnenstapt in de Murano is het gezamelijke instrumentenbord met een speciale look, alsook de enorme ruimte van het dashbord. Men voelt onmiddellijk dat men zich in een speciale wagen bevindt. Maar dat wist men al van buitenuit. Deze wagen is groot, maar minder dan een SUV. Hij is ook lichter, maar is toch niet echt hanteerbaar in stad door zijn imposant geheel. Maar dat is het lot van alle wagens van meer dan 4,5 m. Aan boord, denkt men zelfs dat men in een monospace zit. Veelvoudige regelingen Voor men met een nieuwe wagen rijdt, moet men het stuur en de zetels regelen. Op de Murano kan men trouwens ook de pedalen regelen. Inderdaad, de pedaalhouder schuift elektrisch voor en achteruit om tot de perfecte rijhouding te komen. Prettig! Polyvalent Ook achteraan is het gemakkelijk om zijn comfort te vinden door de zetels die zich op 24° buigen. Daarentegen, zijn de centrale armleuning te laag. Moeilijk om onze ellebogen gemakkelijk te plaatsen. De benen daarentegen hebben plaats, men moet zeggen met een wielbasis van 2825 mm voor een wagen die 4770 mm meet... De opbergruimtes zijn talrijk. Daarbij, het is héél gemakkelijk om de achterbank neer te klappen : één enkel hand om de hendel te drijven vanuit de achterklep. Geen echte all-road De hoogte van 180 mm maakt er geen onmogelijke berg van. Maar dit belemmert toch onze Nissan op kleine banen, daar het onderstel wrijft in grote holtes. Onnodig te zeggen dat dit geen overtochtwagen is, omdat men er zelfs geen vertrager bij heeft. Men kan juist de transmissie blokkeren, de 4x4 op automaat laten of hem in eerste of tweede in manueel laten zitten. Bovenop beschikt de bak niet over een echte motorrem. CVT versnellingsbak Nissan heeft altijd voor de continu variatie verkozen, en de Murano maakt deel uit van deze CVT lijn. Deze oplossing biedt aan de Japanse auto versnellingen zonder schokken en biedt bij groen licht een geweldige start. Deze 6-versnelllings automaat kan eveneens manueel bestuurd worden, maar deze blijft doeltreffend. En al duwt men hem iets te ver, toch hoort men de motor niet schreeuwen noch minder onderdrukt bij sportief rijgedrag. Inderdaad, de motor van de Nissan Murano is diskreet maar toch blijft hij meer op zijn gemak bij “cool” rijden. 350 Z motor De bak werd goed verbonden met de motor die onder de kap zit. De V6 van 3,5 liters is bijna identiek als deze van de 350 Z. Hier ontwikkelt hij 234 pk en een koppel van 318 Nm. De 6 cilinders zijn uitgerust met een variabele inlaat en met de continu regeling van de kleppen. Gekoppeld aan een verbazende & doeltreffende CVT, slaagt de Murano erin om de 0 tot 100 km/u in 8,9 seconden te verwerken en om tot 200 km/u rijden. Harder Het onderstel geniet van de Europese verbeteringen. De Murano werd vervaardigd in een zelfdragend koetswerk met de veringen geplaatst in het onder-chassis. De ophanging werd verhard om beter te voldoen aan de Europese rijstijl. Het evenwicht op rechte banen en met hoge snelheid werd goed ontworpen, maar door zijn formaat biedt hij toch zwenkingen als secondaire effecten. Het servostuur met tandheugel verstevigd zich met de snelheid, maar blijft toch iets te licht. Veiligheid De remmen steunen op geventileerde schijven vooraan en de prestaties werden verbeterd ten opzichte van de US-versie aangezien de toegelaten snelheden bij ons. Men vindt er eveneens de elektronische verdeler en bijstand bij het noodremmen. De Murano is ook een 4x4 All-Mode door de elektronische transmissie. Dit laat toe om de wagen te switchen van 4x4 tot vooraandrijving. Om toch zo het hoofd koel te houden. Over-uitgerust Volledig in leer bekleed, geniet de binnenruimte van een volledig uitrustingsniveau, wat van deze Nissan een goede prijs/kwaliteitsverhouding maakt. Moeilijk dus om hier de niet-opties op te sommen...men laat u raden. Maar bijvoorbeeld vindt men hier in ieder geval een parking distance control, een Bose-autoradio installatie, een gps... Persoonlijk vonden wij dat Nissan iets beter de kleuren en afwerkingen mocht kiezen, maar ja, kleuren en geuren zijn onbespreekbaar. Een berline dus? Deze wagen werd in het algemeen goed bedacht. Men vindt er het comfort van een berline in terug, alsook een polyvalente rijhouding zoals deze van een monovolume en de avontuurlijke kant van een SUV. Enkel in 3,5 liters benzine beschikbaar, heeft de Murano toch verleidingskrachten. Het gemengde verbruik werd aangekondigd op 12,3 liters met extreme pieken tussen 9,5 en 17,2 liters. Dit blijft dus een wagen voor een wel bepaalde cliënteel die een uitzonderlijke wagen wenst in alle omstandigheden : op de sneeuw, in de modder, op het gras maar ook op asfalt & betonwegen. © Olivier Duquesne & Lionel Hermans Foto’s : © Lionel Hermans | Vroom.be & Nissan

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km