Testen

Peugeot 2008 vs Renault Captur : Graantje meepikken

De boom van de compacte SUV’s mag niet gemist worden: Peugeot en Renault offeren een slecht verkopend model op om zich te storten op dit segment in volle ontwikkeling. De Captur of de 2008, welke kiezen? We trokken naar de stad en het platteland.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 december 2013
  • Renault
Renault Captur
  • Lage kofferdrempel
Peugeot 2008
  • Kofferinhoud
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Hogere prijs
  • Teleurstellende kwaliteitsindruk

Er was geen nood om een beroep te doen op een andere constructeur en snel een SUV in elkaar te knutselen zoals de Koleos (gebaseerd op een Koreaans Samsung-platform) of de 4007/4008 (gebaseerd op Mitsubishi-modellen). Renault en Peugeot anticipeerden beter op de kleinere SUV’s van het B-segment en baseerden zich respectievelijk op het platform van de recente Clio en 208.

In beide gevallen vervangt de nieuwe SUV een bestaande koetswerkvariant van de vorige generatie: een break (SW) bij Peugeot en een compacte monovolume (Modus) bij Renault.

Geest van een break …

Om ook de voormalige klanten van de SW te verleiden, verzorgt de 2008 zijn kofferruimte. De toegang is lager dan bij de Captur en omdat er geen drempel is, kun je gemakkelijk zware lasten laden. Je beschikt meteen over 360 liter voor de boodschappen. Volstaat dat niet, dan kun je zoals in een break de rugleuningen neerklappen, het zitkussen zakt automatisch enkele centimeters om over een grote laadvloer te beschikken.

… of monovolume?

De vervanger van de Modus erft een leuke troef van de compacte monovolume: een verschuifbare achterbank. Die schuift in één stuk bijna zestien centimeter naar voor of achter. Zo maak je plaats vrij voor de achterste passagiers of moduleer je het koffervolume naar wens.

Qua koffervolume krijgt de Captur het kroontje met zijn beschikbare ruimte van 377 tot 450 liter naargelang de positie van de achterbank. Wil je de bagage niet te hoog optillen of heb je een vlakke laadvloer nodig als je de bank neerlegt, dan volstaat het om de dubbel bodem op het hoogste niveau te plaatsen, wat het volume wel aanzienlijk vermindert.    

Avontuurlijk

Het kleurenpallet van de Captur bestaat uit flashy tinten en het dak kan besteld worden in contrasterende kleuren (zwart, oranje of ivoor) of zelfs bestickerd worden. Je moet ervan houden … De 2008 heeft een rustiger voorkomen. Enkele details zoals de dakrails of de knik in het dak boven de achterdeuren stralen extra avontuur uit.

Plastic interieur

Op de plaatsen voorin zit je in de Captur vrij hoog (+10 cm tegenover een Clio). We waarderen ook de mooie presentatie van de boordplank en de aanwezigheid van enkele leuke snufjes zoals het handschoenkastje met schuif, de zetelbekleding met ritssluiting en het personaliseerbare stuurwiel. Jammer echter van de kwaliteit van de materialen: alle kunststoffen lijken hol en licht en soms hoor je gepiep door de assemblage.    

Binnenin de 2008 heerst een lichtere sfeer. Tenminste als je kiest voor het gigantische panoramische dak (niet beschikbaar op de Captur). Wat nog het meest verrast, is de combinatie van het kleine stuurwiel en de hooggeplaatste tellers overgenomen uit de 208 berline. Goede punten zijn er ook voor de prestatie (vrij sober) en het gebruik van meer flatterende materialen. 

Werkingscomfort

Onze twee SUV’s zijn praktisch in de stad dankzij de bescheiden afmetingen (4,12 meter voor de Captur, 4,16 meter voor de 2008) en voldoende zicht rondom. Ze komen het best tot hun recht op kleine wegen. De 2008 verleidt met zijn uitstekende compromis tussen werkingscomfort en dynamisme. Niet alleen is het chassis heel doeltreffend (typisch voor Peugeot), de snedige voortrein wordt bediend via een besturing met natuurlijke feedback. Zeer geslaagd.

Vertrekkend van de technische basis van de Clio zijn de ingenieurs van Renault erin geslaagd om een goed compromis te vinden voor de schokdemping van de Captur. De dynamiek blijft aanwezig ondanks het hogere zwaartepunt en het comfort. Op slecht wegdek gaan de wielen soms stoten en blijkt de filtering minder goed. De stuurbekrachtiging mist ook wat gevoel om helemaal perfect te zijn.

Drastisch regime

De 1.6 e-HDI met 92 pk (16.787 euro) van Peugeot voldoet dankzij zijn soepelheid ruimschoots om de lichte 2008 aan te drijven (1.160 kg tegenover 1.245 kg voor de Captur). De versie met 115 pk is voor de meer gestresseerde bestuurders, die wel een beter geleide zesversnellingsbak krijgen tegenover een vijfbak met 92 pk. Bij Renault is er geen keuze: de 1.5 dCi (19.400 euro) wordt alleen aangeboden met 90 pk. In dagelijks gebruik zijn de prestaties ruim voldoende.   

Op avontuur

Buiten de gebaande wegen profiteert de Captur van zijn hogere bodemvrijheid (20 cm) om zonder moeite oneffenheden op landwegen te slikken. Hoewel de SUV van Peugeot iets minder hoog boven de weg ligt (16,5 cm), houdt hij nog een troef achter de hand: Grip Control. Een goedkope optie (300 euro met 16-duimsvelgen, 650 euro met 17-duimsvelgen) die de tractiecontrole regelt in vijf standen via een draaiknop (standaard, sneeuw, alle wegen, zand en ESP off).   

Gekoppeld aan M+S-banden (modder en sneeuw), laat dit systeem toe om doeltreffend over wegen met beperkte grip te rijden. Verbluffend. En niet te verwaarlozen voordeel: ook in de winter voelen deze banden zich op hun gemak.   

Conclusie

De lichte 2008 met perfecte ophanging profileert zich als de aangenaamste om mee te rijden. De ruime Captur met verschuifbare achterbank is de meest praktische in gebruik. Maar zijn hogere prijs en lichte afwerking doen de balans overhellen in de richting van Peugeot.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-Francois Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km