Testen

Genieten van de laatste zonnestralen

De zomer loopt op zijn laatste benen, maar Peugeot stelt ons toch nog de nieuwe 308 CC voor. Die ziet er minder conventioneel uit dan zijn voorganger, de 307 CC. De dreigende blik, de achterbumper met diffuser en stoelen die rechtstreeks uit Star Trek lijken te komen, maken hem tot een opvallende verschijning. Het lijkt wel of de designers het conservatieve ideeëngoed van het merk uit Sochaux overboord gegooid hebben.
  • Piette François
  • 31 augustus 2009
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Complete uitrusting
  • Hoog comfortniveau
  • Soepele motor
  • Wegligging
  • Weinig turbulenties
  • Gewicht
  • Instap achterin
  • Volume en toegang koffer met samengeklapt dak
  • Weinig praktisch

Een ding is zeker: de 308 CC ziet er heel verleidelijk uit. De lijn mag er hier en daar wat gekunsteld uitzien, maar het plaatje klopt. De agressieve lijn van de laatste modellen is bij de 308 CC nog sterker uitgewerkt. Wel moet hij het opnemen tegen geduchte concurrenten. De Volkswagen Eos, Ford Focus CC, Opel Astra Twintop en de toekomstige Renault Mégane CC zijn niet van plan om zich zomaar gewonnen te geven. Allemaal hebben ze een hard, samenvouwbaar dak. Blijkbaar geniet zo’n dak de voorkeur in dit segment Zo wordt vandalisme (een stukgesneden dak bijvoorbeeld) vermeden en is de geluidsdemping is veel beter. Bovendien zien deze auto’s met gesloten dak eruit als een coupé. Keerzijde van de medaille is dat het gewicht behoorlijk toeneemt en dat de kofferruimte (met het dak erin) erg klein wordt. Bij sommige modellen verknoeit de kofferlijn ook nog eens de homogeniteit van het design.

Motor

Onder de motorkap vinden we niets nieuws. De onverwoestbare 2.0 HDI-motor van 136 pk en 320 Nm koppel zorgt voor de aandrijving. Maar met een gewicht van 1.674 kg moet je geen wonderen verwachten. Toch kondigt Peugeot een topsnelheid aan van 208 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden. Tijdens het rijden herneemt de motor soepel en vlot, maar het is meteen duidelijk dat hij niet genoeg power heeft om de zware 308 CC dynamisch voort te stuwen. Je moet dan ook geregeld naar een lagere versnelling schakelen. Peugeot voorziet een manuele of een automatische zesbak. Wij reden met de manuele bak en de verhoudingen zijn goed gespreid terwijl de bediening typisch Peugeot is. Een beetje hoekig, maar niet onoverkomelijk.

Wegligging

Naar goede Peugeot-gewoonte stuurt de vooras erg scherp. Je voelt het gewicht van de dieselmotor op de voorwielen maar het wordt nooit hinderlijk. Het onderstel is dynamisch en relatief levendig. Dankzij de uitstekende koetswerkstijfheid blijven het comfort en de rijprecisie zelfs op een slechte ondergrond bewaard. Het standaard gemonteerde ESP (stabiliteitscontrole) kan alleen uitgeschakeld worden bij een snelheid die lager ligt dan 50 km/uur.

Comfort

Wat comfort betreft, heeft Peugeot een stevige reputatie opgebouwd. Ook de 308 CC scoort op dit vlak. Het onderstel filtert de oneffenheden voorbeeldig weg en de excellente geluidsdemping en de afwezigheid van luchtwervelingen maken dat het in de 308 CC heel aangenaam toeven is. De voorruit is erg ver over de passagiersruimte getrokken. Dat komt het comfort ten goede. Maar de tijd dat je met de haren in de wind kon rijden, is blijkbaar voorbij. Anderzijds kan je nu zelfs in de winter met de kap open rijden. Om koukleumen niet af te schrikken, is er nekverwarming voorzien. Peugeot is erg fier op deze uitrusting, die we eerder bij de Mercedes SL en SLK zagen. Tijdens onze testrit hoorden we niet het minste gepiep of gekraak. Op kwaliteitsvlak heeft Peugeot de lat duidelijk hoger gelegd.
Zowel voor- als achteraan zijn de zitplaatsen ruim genoeg. Vooraan instappen is geen probleem. Maar met het dak dicht is het erg moeilijk om bij de achterste zitjes te geraken. De deuren zijn groot en in parkings is het oppassen geblazen. Dan is zelfs instappen voorin moeilijk. De koffer is behoorlijk groot. Maar met het dak opgeplooid blijft er maar weinig ruimte over. Bovendien is de toegang dan erg beperkt. Daarbij komt nog dat het interieur maar erg weinig bergvakken bevat.

Prijzen en uitrusting

Er is al een 308 CC voor minder dan 25.000 euro. Die is uitgerust met een erg nipte 1.6-liter benzinemotor van 120 pk. Het beste compromis is de 2.0 HDI-motor. Die moet 30.070 euro kosten. Elektrische spiegels en een elektrochrome binnenspiegel zijn standaard voorzien, net als regen- en lichtsensoren, aluminium pedalen, een partikelfilter, radio/mp3-speler met bediening aan het stuur en dual zone airco. Erg compleet. De optielijst is eerder beperkt en, in tegenstelling tot de Duitse concurrentie, vrij goedkoop.
Het verbruik is erg redelijk. Ondanks het hoge gewicht verbruikt de 308 CC slechts 6,7 l/100 km. In stadsverkeer kan het verbruik fors stijgen. Dat komt door zijn hoge gewicht.

Conclusie

Peugeot heeft een uitstekende opvolger gebouwd voor de 307 CC. De 308 CC verbaast met zijn look en is aangenaam in het gebruik. Zijn gewicht verhindert dat hij spectaculaire prestaties neerzet. Maar dat is ook niet de bedoeling van een dergelijke auto. Zijn troeven zijn de volledige uitrusting, het comfort en het beperkte brandstofverbruik.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km