Testen

Exclusiviteit in zakformaat

De Evoque werd afgeleid van de concept car LRX en is de kleinste Range die ooit gebouwd werd. Hij is ook het meest van alle Range Rovers afgestemd op de gewone weg, met zelfs een versie die alleen de voorwielen aandrijft. Heeft het merk zijn avontuurlijke geest verloren?
  • Piette François
  • 15 augustus 2011
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Comfortabele demping
  • Dynamisch weggedrag
  • Fantastische look
  • Veelzijdig in gebruik
  • Lompe zijspiegels
  • Tarieven
  • Zichtbaarheid achteraan

Het is helemaal donker en de vochtigheidsgraad grenst aan 100 procent. Het water dat langs de oude muren van de tunnel naar beneden stroomt, heeft grote plassen gevormd waarvan de diepte moeilijk in te schatten is. “Maak je niet druk”, zegt de instructeur die het konvooi op zijn quad begeleidt. We bevinden ons in de buurt van Liverpool aan boord van de nieuwe Range Rover Evoque.

De Britten hebben ons hier uitgenodigd om hun nieuwste model te testen. Een echt kunstwerk op wielen, rechtstreeks afgeleid van de concept car LRX. Met een lengte van 4,35 meter is hij 42 cm korter (en 18 cm lager) dan een Range Rover Sport. Het is dan ook veruit de kleinste auto die het merk ooit heeft gebouwd. De meest op het asfalt afgestemde auto ook, aangezien Land Rover voorwielaandrijving aanbiedt, een revolutie voor het merk.

Maar in de oude, verlaten tunnel hebben we het stuur vast van een 4x4-versie. Een terreinwagen voor de stad: de boodschap van het merk is duidelijk. De Evoque is een stadsauto of een auto voor op de gewone weg, die wel in staat is om met zijn wielen door de modder te ploeteren. Of misschien zelfs een beetje verder kan gaan, want het parcours dat de organisatoren hadden uitgestippeld bevatte nog enkele verrassingen.

Yellow submarine

Nadat we zonder kleerscheuren door de tunnel zijn geraakt, schotelen de Britten ons een andere uitdaging voor. Deze keer mogen we door een kanaal rijden! Je leest het goed. Niet helemaal tot op de bodem natuurlijk, zelfs in de stad van de Beatles wordt de Evoque geen duikboot. De experten van Land Rover Experience, die deze soort oefeningen gewoon zijn, hadden onder water een brug geïnstalleerd, net diep genoeg opdat de Evoque niet zou verdrinken.

Vanuit het comfortabele interieur observeren we wat er onder water gebeurd dankzij camera’s in de bumper. Toeschouwers kunnen zich tijdens deze attractie vergapen aan het verbluffende design van de Evoque. We kunnen er niet naast kijken: nog voor we de eigenschappen op en naast de weg ontdekken, valt de baby-Range op door zijn look. Tegenwoordig zijn zo veel auto’s inwisselbaar dat we alleen kunnen applaudisseren voor de durf van de ontwerpers van de Evoque.

Een SUV?

De Evoque is beschikbaar met drie of vijf deuren en heeft niet de typische eigenschappen van een SUV. De vloeiende lijn is duidelijk geïnspireerd op een coupé (vooral de driedeurs) en de schouderlijn is heel hoog. Die indruk wordt nog versterkt door de versies met een zwart dak. De Evoque is chic en trendy en biedt tal van mogelijkheden om te personaliseren, zowel aan de buiten- als de binnenkant.

Gezien de vrijheid die de ontwerpers kregen en de compacte afmetingen, mag je verwachten dat de ruimte beperkt is. Dat is ook het geval in de driedeurs, maar de vijfdeurs trekt goed zijn slag. Zelfs met mijn lengte van 1,92 meter kon ik de bestuurderszetel instellen en achter ‘mezelf’ gaan zitten. De koffer slikt 575 liter (550 bij de coupé), wat niet uitzonderlijk is maar wel volstaat voor gezinsgebruik.

Altijd plezierig

We verlaten de gymnastiekoefeningen en de stad Liverpool voor een lange rit door de meesterlijke landschappen van Wales, een afwisseling tussen groen weiden en rotsen. Onze testwagen is rijkelijk uitgerust en beschikt over alles om op en naast de weg te behagen.

Laten we naast de weg beginnen. De Evoque is geen pure terreinwagen en geen enkele klant zal hem aan dezelfde proeven onderwerpen als wij. Maar hij heeft echt wel off-roadcapaciteiten. Met het systeem Terrain Response volstaat het om de gewenste modus te selecteren: normaal, gras/grind/sneeuw, modder/sporen of zand. Een duizelingwekkende afdaling? De auto houdt automatisch de gekozen snelheid aan. Vertrekken op een modderige helling? Het Haldex-systeem verdeelt het koppel ideaal tussen de wielen. Gemakkelijk, doeltreffend en comfortabel.

Magnetisch

Op de weg levert de MagneRide-ophanging met variabele schokdemping voortreffelijk werk. Je kunt met dat type ophanging ook een Dynamic-stand selecteren in het Terrain Response-systeem om de doeltreffendheid op de weg te verbeteren. Het instrumentenbord licht dan rood op.

Met het stuur rechts en op wegen waar links gereden wordt, konden we de Evoque nog niet ten volle uitproberen. Maar de eerste indruk belooft veel. Het wegcontact is uitstekend, de bewegingen van de koets worden goed onder controle gehouden en de voortrein is scherp. De Evoque geeft geen zware indruk, ondanks een gewicht van 1.670 kg. De 2.2 dieselmotor (beschikbaar met 150 en 190 pk) doet zijn werk naar behoren en stelt zich dankzij de start-stopfunctie tevreden met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. Rest nog het probleem van de prijzen: tussen 33.800 en 48.700 euro. De Evoque laat zijn exclusiviteit duur betalen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km