Testen

So british

De Range Rover Sport is een geraffineerde en elegante SUV (Sports Utility Vehicle). Met de V8-motor met compressor van de Jaguar XK-R onder de kap krijgt het modeljaar 2010 de allures van een sportwagen. Eigenlijk hebben ze bij Land Rover risico’s genomen. In de Schotse Highlands stuurden ze ons over bochtige en smalle weggetjes naar een voormalig Formule 1- circuit waar ooit Stirling Moss en Jackie Stewart nog raceten. Dat ze ons zomaar met 510 pk en 2,6 ton over de linkerkant van de weg durfden sturen. Het circuit zelf ligt wat verloren tussen de velden en heeft duidelijk betere tijden gekend. Maar speciaal voor deze gelegenheid werd een nieuw laagje asfalt gelegd en mochten wij er de Range Sport Supercharged aan de tand voelen.
  • Piette François
  • 09 september 2009
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Ergonomie
  • Prestaties
  • Remmen
  • Tractie
  • Co2-uitstoot
  • Gewicht (inertie)
  • Hoog verbruik

Vermogen genoeg

Voor de aandrijving zorgt de nieuwe Jaguar V8-motor met Twin Vortex-compressor. Dankzij een variabele distributie, een inlaat met veranderlijke lengte en directe injectie levert de motor 510 pk en een koppel van 625 Nm. Het normverbruik bedraagt 15 l/100 km. Dat is een daling van 5,7 procent tegenover zijn minder krachtige voorganger. In de realiteit mag je echter op goed 20 l/100 km rekenen. Niet echt politiek correct, maar de Range Sport Supercharged is dan ook niet voor iedereen bestemd.

Actieve ophanging

De eerste test is een acceleratie van 0 naar 120 km/uur, om dan vol in de remmen te gaan. Hoewel we al dit vermogen loslaten op een doordrenkte piste, slippen de wielen niet door. De indrukwekkende trekkracht maakt dat de Range Sport Supercharged in bijna alle omstandigheden in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/uur spurt. Maar dan is het tijd om te remmen. De schijven van 380 mm en de rembeugels met zes zuigers doen je vergeten dat de auto 2,6 ton weegt. De remmen bijten ongelooflijk sterk en binnen de kortste tijd staat de zware Range weer stil. Met dank aan remmenproducent Brembo. De tweede test is een erg strakke slalom op de piste tussen waterfonteinen. De actieve ophanging verricht wonderen. De auto rolt haast niet en huppelt als een ballerina tussen de hindernissen door. Indrukwekkend.

Discrete facelift

De 2010-jaargang van de Range Sport werd licht opgefrist. De neus is wat lager en krijgt een nieuw radiatorrooster met twee dwarsbalken en een grotere luchtinlaat. Lichten met ledtechnologie en in elkaar overlopende spiegels zorgen voor een moderne toets. De voorvleugels veranderden licht van vorm. In het interieur zien we een nieuw instrumentenbord en een betere afwerking. De stoelen zijn dieper en geven meer steun. Zachte witte led’s in het interieur zorgen voor een aparte sfeer. De Range Sport Supercharged kost 84.000 euro, zonder opties.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km