Testen

Edele diesel

De Megane is zeker niet meer van de jongste, een reden waarvoor het merk hem een parel van een motor schonken om hem een nieuw leven in te blazen : een 2.0 dCi van 150 pk voor de GT versie. En in afwachting op de RS versie, die met dezelfde motor voorzien werd maar dan met 175 pk, hebben wij hier een brave variant getest, maar al met al niet onaangenaam. En wat aan deze Megane een nieuw karakter geeft !
  • Piette François
  • 27 juli 2007
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Geluiddemping
  • Passieve veiligheid
  • Wegligging
  • Te hoge prijs
  • Te verbeteren stuurinrichting
  • Verouderd binnenin
Stijl De Megane is er uiteindelijk in geslaagd om zich een plaats te maken in het automobiellandschap. Bij zijn lancering was dat niet gewonnen want de « auto-ontwerpers » had hem getekend met bijzondere vormen, vooral op de achterzijde op te merken. Maar men wordt alles gewoon en deze GT versie wordt gepronkt met allerlei decoraties om zijn sportieve look te benadrukken : voor en achter schilden, dubbele uitlaat, de neiging gaat naar sport ! Motor Het is dus een 2.0 dCi, van 150 pk en 340 Nm aan 2.000 rpm, die zich onder de motorkap bevindt. Renault kondigt een topsnelheid aan van 210 km/u, een 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden en een start-stop kilometer in 30 secondes. Zeer goede waarden, die dagelijks terug te vinden zijn door een werkelijk aangenaam gebruik. Deze motor is zonder twijfel één van de betere in zijn categorie... Dit is gezegd ! Deze turbo diesel van de laatste generatie is ongelofelijk zacht (gezien deze normaal nogal geneigd zijn om hol aan te voelen onder de 2.000 rpm), en hij klimt zonder aarzelen in de toerenteller, en dit, zonder daarvoor een ruwe klank uit te geven binnenin de wagen. Hij is zelfs ongelofelijk stil. Men zou denken dat het een benzine auto is ! Een parel die alles kan doen, maar die zijn portie diesel vereist : Renault mag tevergeefs een gemiddelde van 5,5 liters aankondigen, het is héél moeilijk om onder de 6 liters te dalen. Rekenen op een 7 liters per honderd ziet dit er redelijker uit, maar dan ook met een kleine stadswandeling. De manuele 6-doos is gemakkelijk te gebruiken, maar vertoont geen uitzonderlijk plezier. Jammer dat Renault geen automatische doos biedt, wat de vooruitgang in de bebouwde kom zou vergemakkelijken. Wegligging Als goede Française, is de Megane heel veilig en doeltreffend op de baan. De vering werd goed afgestemd, hij pompt noch springt. Men moet er aan toevoegen dat de GT op dit niveau herzien werd, met onder andere een verminderde wagenhoogte van 10mm. Gemakkelijk, precies en voorkomend, is de Megane heel handzaam. Enkel de stuurinrichting is niet op de hoogte tegenover het geheel : indien de stijging in kracht goed verloopt, hij geeft maar weinig informatie door aan de bestuurder, wat maakt dat er een tekort aan omkeerbaar is. Het remmen is krachtig, maar men moet een tactvolle teen bezitten om de passagiers niet in de voorruit te zien terechtkomen ! Comfort De Megane GT is goed geveerd, maar werd toch standaard voorzien van 17 duimse metalen velgen, die de nauwkeurigheid verhogen maar ook de hardheid van het comfort van de ophanging. De ergonomie is zeer goed en de zetels ondersteunen perfect. Daarentegen is er wel één domein waar men de leeftijd van de Megane ondervindt, en dat is de binneninrichting. De plastieken zijn middelmatig, de afwerking niet zo goed verzorgd en het geheel heeft een groot tekort aan originaliteit of zelfs frisheid. Bovendien is de ergonomie niet altijd zo gemakkelijk, onder andere voor wat betreft de bediening van de snelheidsregelaar. De leefbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan, is correct en de toegang tot de achterplaatsen zal geen problemen geven. Uiteindelijk is de rijhouding goed, al zal de bestuurder toch wat tijd nodig hebben om de regelingen te vinden die hem passen. Zoals reeds gezegd, is de Megane gepast voor lange ritten dankzij zijn voorbeeldige geluiddemping en zijn bewaard comfort. Tarieven en uitrustingen Verkocht aan 24.450 € (5 deuren), is het spijtig dat men een bijkomende kost moet betalen voor de automatische airconditioning (600 €) en voor de snelheidsregelaar (500 €). De metaalkleur wordt voorgesteld aan 420 €. In dit segment zijn de concurrenten talrijk, maar beschikken niet allen over evenveel pk’s als deze Megane : men denkt hier aan de Golf 2.0 TDI Sportline (140 pk) aan 22.986 €, de Opel Astra 1.9 CDTI 150 Sport aan 23.799 € en de Fiat Bravo 1.9 Multijet 150 Sport aan 23.690 €. En zoals men het hier mag opmerken, is de Megane aanzienlijk duurder dan zijn directe rivalen. Besluit Indien de Megane niet volkomen zijn leeftijd kan verbergen omwille van een zeker voorkomen, geeft deze motor hem een tweede jeugd dankzij zijn kracht en zijn genoegen. Hier gaat het vast en zeker over één van de beste 2 liters die momenteel bestaan. GT genoemd, deze versie bedriegt zijn roeping niet : lange zwerftochten zijn pure formaliteit en zijn polyvalentie is nog altijd actueel. Een goede Renault, waarop de klant bovendien kan rekenen qua passieve veiligheid die zeer goed ontwikkeld werd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km