Testen

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

De BMW M2 is er voortaan allleen nog als M2 Competition, en dat ligt aan de nieuwe uitstootnormen. Maken deze wettelijke verplichtingen hem explosiever?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 02 januari 2019
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Algemene doeltreffendheid
  • Explosieve motor
  • Prestaties
  • Prettig rijgedrag
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Totaalprijs

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

De BMW 2-Reeks kreeg een tijdje geleden al een facelift, dus het werd hoog tijd dat de M-versie ook werd bijgepoederd. Vergeleken met het uitgaande model kreeg de voorbumper hertekende luchtinlaten, terwijl de klassieke BMW-nieren groter werden. Ze zijn voortaan ook zwart, net als de zijdelingse luchtinlaten op de voorvleugels en de vier uitlaatpijpen. De kleine M krijgt trouwens ook twee nieuwe koetswerkkleuren (Orange Sunset en Hockenheimsilber) en nieuwe 19-duimsvelgen.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Startknop

Ook binnenin merk je enkele subtiele aanpassingen. Zo is de startknop voortaan rood, zijn er ‘black panel’-tellers en werd het infotainmentsysteem geüpdatet. Voor de afstelling van het stuur, de motorrespons en de stabiliteitscontrole zijn er voortaan aparte knoppen, en verdwijnt de algemene schakelaar. Zo moet je de M2 optimaal kunnen afstellen. De M1- en M2-knoppen op het stuur roepen snel je favoriete parameters op.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Harttransplantatie

Maar de grootste aanpassing vind je onder de motorkap van deze M2 Competition. Door de nieuwe, strengere uitstootnormen wilden de Duitse ingenieurs niet ‘zomaar’ het vermogen van de vorige zes-in-lijn terugschroeven door een partikelfilter. Ze monteerden de motor van de grotere M3 en M4 onder de kap van de M2. De zes-in-lijn in deze 2-Reeks is dus nog steeds drie liter groot, maar hij ruilt zijn enkele turbo in voor een dubbele. Ook de smering en koeling werden geoptimaliseerd.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Tussensprint

Daardoor stijgt het vermogen in deze nieuwe BMW M2 Competition van 370 naar 410 pk, en bedraagt het koppel 550 Nm. Daardoor wint hij 0,1 seconde op de klassieke oefening naar 100 km/u (4,4 seconden met de manuele zesbak, 4,2 seconden met de versnellingsbak met dubbele koppeling), maar de motor wint aan karakter, explosiviteit en longinhoud. Heb je vrije baan, dan trek je tussensprints tot het maximumtoerental dat voortaan hoger ligt, op 7.600 tpm. En dat is niet alles: de M2 Competition krijgt ook verstevigingen uit met koolstofvezel versterkt plastic rond de motor, ook uit de M3 en M4.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Preciezer…

Daardoor werd de stuurafstelling in deze M2 Competition opnieuw gekalibreerd, en dat maakt zijn vooras preciezer en meer naturel dan die van de uitgaande M2. Voor de rest werd er aan niets geraakt: de ophanging blijft ongewijzigd. Dat betekent dat het rijcomfort stevig is (maar niet oncomfortabel), maar de koetswerkbewegingen optimaal worden opgevangen. De M-ingenieurs sleutelden nog wel aan de afstelling van de stabiliteitscontrole en van het sperdifferentieel.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

… en efficiënter

En dat werpt duidelijk zijn vruchten af. De BMW M2 Competition is minder brutaal en progressiever in zijn reacties op de limiet dan zijn voorganger. Daardoor wordt hij efficiënter, maar gelukkig boet hij niet (teveel) aan karakter in. Ten slotte zijn er voor de meest veeleisende chauffeurs optioneel nog stevigere remmen. De nieuwe M Sport-remmen krijgen schijven met een grotere diameter, zes (in plaats van vier) zuigers vooraan en vier (in plaats van twee) zuigers achteraan. Daardoor moet je nog langer van het ongefilterde rijplezier kunnen profiteren. Dit moet dus wel een van de laatste radicale compacte auto’s op de markt zijn.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Besluit

De M2 was al geen koopje, en de M2 Competition doet niet beter: zijn prijs flirt nu met de kaap van € 65.000. Met de versnellingsbak met dubbele koppeling gaat hij daar zelfs ruim over. Maar de nieuwe motor en gewijzigde afstelling zijn de meerprijs tegenover de vorige M2 wel waard. En vergeet niet: daarmee blijf je nog zowat € 20.000 onder de prijs van een BMW M4…

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

BMW

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km