Testen

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

BMW breidt zijn 8-Reeks-familie in sneltempo uit. Na de 8-Reeks Coupé kwam er al snel een 8-Reeks Cabrio, en ook de 8-Reeks Gran Coupé heeft zich intussen al prijsgegeven. Wij reden de cabrioletversie in zijn krachtigste variant: als M850i.

  • Bervoets Wim
  • 06 augustus 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënt weggedrag
  • Krachtige en explosieve motor
  • Hoog gewicht
  • Kleine koffer (gezien de afmetingen)
  • Vorm en toegang achterbank

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De originele BMW 8-Reeks uit de jaren 90 was een echt nichemodel. De luxueuze grand tourer bestond alleen als coupé, en moest het zonder M-model doen – al probeerde de 850 CSi die rol wel deels over te nemen. Niets van dat alles vandaag: de 8-Reeks krijgt een volwaardig gamma, met coupé, cabriolet, vierdeurscoupé en heuse M-afgeleiden.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De tekentafel

De verwantschap met de gesloten versie steekt deze 8-Reeks Cabrio niet onder stoelen of banken: hij houdt er een gelijke lengte op na (4,84 meter) en hanteert dezelfde designtaal: het brede niervormige radiatorrooster, de breed uitlopende koplampen en de hoge achtersteven met nauwe achterlichten. Het M-sportpakket is natuurlijk standaard op deze M850i, en accentueert de bumpers en luchtgeleiders nog meer.

Geen stalen wegklapdak voor deze 8-Reeks Cabrio – dat gebeurt bij dit kaliber van auto’s trouwens zelden – maar een stoffen kap die in 15 seconden opent en sluit. Dat kun je al rijdend tot 50 km/u. BMW heeft er een erezaak van gemaakt om het extra gewicht om de mindere stijfheid te compenseren te beperken, al neemt dat niet weg dat de M850i Cabrio nog vlot twee ton in de schaal werpt.

Het interieur komt linea recta uit de Coupé, en maakt dus gebruik van hetzelfde hightech barokke dashboard en instrumentenpaneel. De kwaliteitsindruk, afwerkingskwaliteit en materialen zijn prima, maar staan eerder op hetzelfde (hoge) niveau als de 5-Reeks en X5 dan op het niveau van een echt vlaggenschip. De plaatsen vooraan zijn royaal, die achteraan vooral qua beenruimte te krap bemeten en dan nog eens lastig toegankelijk met traag schuivende stoelen. Je gebruikt de achterbank dus beter als extra bagageruimte, temeer omdat er in de koffer 70 liter minder bagage past dan in de Coupé: 350 liter in plaats van 420 liter.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De testbank

Wie bruut geweld onder de motorkap verwacht, krijgt dat ook. De 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s produceert maar liefst 530 pk en 750 Nm. En dan hebben we het nog niet over de M8, met 600 pk (en zelfs 625 pk als M8 Competition)… In combinatie met de achttrapsautomaat en de xDrive-vierwielaandrijving sprint deze BMW M850i Cabrio vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden. Sneller dan goed voor je is, dus. Aan de soundtrack mag dan wel gewerkt zijn, die is de moeite, zeker met de kap naar beneden.

De M850i krijgt de nodige chassistovenarij. De xDrive-vierwielaandrijving verkiest de achteras, waardoor de BMW je gedecideerd in de bocht duwt. Een differentieel tussen de achterwielen, meesturende achterwielen en (optionele) actieve antirolstangen zorgen ervoor dat deze 8-Reeks efficiënt en precies stuurt zonder een krimp te geven, en zelfs kleiner gaat aanvoelen dan hij is. In die mate dat je snel overmoedig kunt worden en bijna zou vergeten dat de limieten van dit soort auto’s vaak verder liggen dan die van de chauffeur.

Luchtvering heeft ook de 8-Reeks Cabrio niet, waardoor hij bij een rustigere rijstijl of het betere flaneerwerk al eens wat stugger wil reageren dan je zou verwachten bij dit formaat van auto. Adaptieve dempers zijn dan weer wel standaard. De wind- en geluidsisolatie is ook met de kap naar beneden meer dan behoorlijk. Het karakter van grote, snelle, dakloze tourer staat hem dan ook beter dan dat van hardcore sportieveling.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De rijpolitie

Hier blijft BMW trouw aan zijn klassiekers: de 8-Reeks Cabrio krijgt standaard een head-updisplay en een cruise control, met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp. Uitbreiden kan uiteraard mits je bijbetaalt in de optielijst. Dan komen er een adaptieve cruise control met filehulp bij, rijstrookhulp, uitgebreide verkeersbordherkenning, uitgebreide parkeerhulp, nachtzicht en parkeerhulp die de laatste 50 afgelegde meters onthoudt en die zelfstandig in omgekeerde richting kan afleggen.

De gadgets

Ook hier de nodige klassiekers, aangevuld met enkele nieuwigheden. De virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey BMW” is standaard, net als navigatie, optioneel is er een digitale sleutel waarmee je de status van je auto vanop afstand checkt, uitgebreide navigatie met informatie over parkeerplaatsen, tv-functie, digitale radio, enzovoort.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De rekening

De BMW 8-Reeks Cabrio is zowat € 8.000 duurder dan de gesloten versie. Voor de M850i komt de rekening daardoor op € 138.150. Ga je volledig voor luxe, comfort en exclusiviteit, dan loopt die totaalfactuur natuurlijk nog stevig op, richting € 160.000 en meer. Dan zit je in het prijsbereik van zijn rechtstreekse concurrent bij de Duitse premiummerken, de Mercedes S-Klasse Cabrio, die vanaf € 151.855 begint. Het verbruik tot slot? BMW geeft 10 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 229 g/km. Wij klokten met redelijk wat snelwegkilometers af op 11,4 l/100 km.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Het verdict

De BMW 8-Reeks Cabrio is in alle opzichten de dakloze variant van de 8-Reeks: een geslaagde grand tourer om comfortabel en soepel kilometers mee te vreten. De M850i xDrive is een bloedsnelle en hyperefficiënte machine, maar een met een stevig prijskaartje…

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.990
2020
45.856 km

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km