Testen

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

BMW breidt zijn 8-Reeks-familie in sneltempo uit. Na de 8-Reeks Coupé kwam er al snel een 8-Reeks Cabrio, en ook de 8-Reeks Gran Coupé heeft zich intussen al prijsgegeven. Wij reden de cabrioletversie in zijn krachtigste variant: als M850i.

  • Bervoets Wim
  • 06 augustus 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënt weggedrag
  • Krachtige en explosieve motor
  • Hoog gewicht
  • Kleine koffer (gezien de afmetingen)
  • Vorm en toegang achterbank

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De originele BMW 8-Reeks uit de jaren 90 was een echt nichemodel. De luxueuze grand tourer bestond alleen als coupé, en moest het zonder M-model doen – al probeerde de 850 CSi die rol wel deels over te nemen. Niets van dat alles vandaag: de 8-Reeks krijgt een volwaardig gamma, met coupé, cabriolet, vierdeurscoupé en heuse M-afgeleiden.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De tekentafel

De verwantschap met de gesloten versie steekt deze 8-Reeks Cabrio niet onder stoelen of banken: hij houdt er een gelijke lengte op na (4,84 meter) en hanteert dezelfde designtaal: het brede niervormige radiatorrooster, de breed uitlopende koplampen en de hoge achtersteven met nauwe achterlichten. Het M-sportpakket is natuurlijk standaard op deze M850i, en accentueert de bumpers en luchtgeleiders nog meer.

Geen stalen wegklapdak voor deze 8-Reeks Cabrio – dat gebeurt bij dit kaliber van auto’s trouwens zelden – maar een stoffen kap die in 15 seconden opent en sluit. Dat kun je al rijdend tot 50 km/u. BMW heeft er een erezaak van gemaakt om het extra gewicht om de mindere stijfheid te compenseren te beperken, al neemt dat niet weg dat de M850i Cabrio nog vlot twee ton in de schaal werpt.

Het interieur komt linea recta uit de Coupé, en maakt dus gebruik van hetzelfde hightech barokke dashboard en instrumentenpaneel. De kwaliteitsindruk, afwerkingskwaliteit en materialen zijn prima, maar staan eerder op hetzelfde (hoge) niveau als de 5-Reeks en X5 dan op het niveau van een echt vlaggenschip. De plaatsen vooraan zijn royaal, die achteraan vooral qua beenruimte te krap bemeten en dan nog eens lastig toegankelijk met traag schuivende stoelen. Je gebruikt de achterbank dus beter als extra bagageruimte, temeer omdat er in de koffer 70 liter minder bagage past dan in de Coupé: 350 liter in plaats van 420 liter.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer
Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De testbank

Wie bruut geweld onder de motorkap verwacht, krijgt dat ook. De 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s produceert maar liefst 530 pk en 750 Nm. En dan hebben we het nog niet over de M8, met 600 pk (en zelfs 625 pk als M8 Competition)… In combinatie met de achttrapsautomaat en de xDrive-vierwielaandrijving sprint deze BMW M850i Cabrio vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden. Sneller dan goed voor je is, dus. Aan de soundtrack mag dan wel gewerkt zijn, die is de moeite, zeker met de kap naar beneden.

De M850i krijgt de nodige chassistovenarij. De xDrive-vierwielaandrijving verkiest de achteras, waardoor de BMW je gedecideerd in de bocht duwt. Een differentieel tussen de achterwielen, meesturende achterwielen en (optionele) actieve antirolstangen zorgen ervoor dat deze 8-Reeks efficiënt en precies stuurt zonder een krimp te geven, en zelfs kleiner gaat aanvoelen dan hij is. In die mate dat je snel overmoedig kunt worden en bijna zou vergeten dat de limieten van dit soort auto’s vaak verder liggen dan die van de chauffeur.

Luchtvering heeft ook de 8-Reeks Cabrio niet, waardoor hij bij een rustigere rijstijl of het betere flaneerwerk al eens wat stugger wil reageren dan je zou verwachten bij dit formaat van auto. Adaptieve dempers zijn dan weer wel standaard. De wind- en geluidsisolatie is ook met de kap naar beneden meer dan behoorlijk. Het karakter van grote, snelle, dakloze tourer staat hem dan ook beter dan dat van hardcore sportieveling.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De rijpolitie

Hier blijft BMW trouw aan zijn klassiekers: de 8-Reeks Cabrio krijgt standaard een head-updisplay en een cruise control, met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp. Uitbreiden kan uiteraard mits je bijbetaalt in de optielijst. Dan komen er een adaptieve cruise control met filehulp bij, rijstrookhulp, uitgebreide verkeersbordherkenning, uitgebreide parkeerhulp, nachtzicht en parkeerhulp die de laatste 50 afgelegde meters onthoudt en die zelfstandig in omgekeerde richting kan afleggen.

De gadgets

Ook hier de nodige klassiekers, aangevuld met enkele nieuwigheden. De virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey BMW” is standaard, net als navigatie, optioneel is er een digitale sleutel waarmee je de status van je auto vanop afstand checkt, uitgebreide navigatie met informatie over parkeerplaatsen, tv-functie, digitale radio, enzovoort.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

De rekening

De BMW 8-Reeks Cabrio is zowat € 8.000 duurder dan de gesloten versie. Voor de M850i komt de rekening daardoor op € 138.150. Ga je volledig voor luxe, comfort en exclusiviteit, dan loopt die totaalfactuur natuurlijk nog stevig op, richting € 160.000 en meer. Dan zit je in het prijsbereik van zijn rechtstreekse concurrent bij de Duitse premiummerken, de Mercedes S-Klasse Cabrio, die vanaf € 151.855 begint. Het verbruik tot slot? BMW geeft 10 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 229 g/km. Wij klokten met redelijk wat snelwegkilometers af op 11,4 l/100 km.

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

Het verdict

De BMW 8-Reeks Cabrio is in alle opzichten de dakloze variant van de 8-Reeks: een geslaagde grand tourer om comfortabel en soepel kilometers mee te vreten. De M850i xDrive is een bloedsnelle en hyperefficiënte machine, maar een met een stevig prijskaartje…

Rijtest: BMW M850i xDrive Cabrio, dakloze grand tourer

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km