Testen

Rijtest: Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 130, Frans enigma

De Citroën C4 Cactus is wat van zijn stekels kwijt. Dat zie je meteen: zijn opvallende “airbumps” zijn gekrompen, en hij neemt voortaan een dubbele plaats in het gamma in. Wat blijft er over van dat eigenzinnige karakter van de C4 Cactus?

  • Bervoets Wim
  • 30 oktober 2018
  • Citroen
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Geslaagd rijcomfort
  • Origineel interieur
  • Vlakke zetels
  • Vorm en afmetingen koffer
  • Wat bravere looks

Bij zijn debuut in 2014 was de Citroën C4 Cactus op zijn zachtst gezegd een opvallende verschijning. Hij introduceerde zowat eigenhandig Citroëns huidige designtaal, met de dubbele rij koplampen en de opvallende luchtkussens op de flanken, de airbumps. De gefacelifte versie neemt vandaag ook de plaats van de gewone Citroën C4 in, die einde carrière was, en ondergaat dus enkele wijzigingen.

De tekentafel

Die zie je vooral aan de buitenkant. Het meest in het oog springend zijn dus de airbumps, die krimpen en voortaan hun plaats onderaan de deuren krijgen. Daardoor verliezen ze wel hun beschermende werking tegen deuren die te enthousiast worden opengezwierd. Ook de voorkant ziet er duidelijk anders uit, met onder meer het Citroën-logo dat in het radiatorrooster werd ingewerkt, terwijl de achterkant nieuwe led-lichten krijgt maar zijn verbindingsstrook tussen die lichten verliest. Begrijpelijk dat Citroën voor wat bravere looks koos, want de originele Cactus viel niet bij iedereen in goede aarde, maar het neemt wat van het karakter weg van deze eigenzinnige Fransman.

Binnenin verdwijnt de “voorzetel-uit-één-stuk” door de komst van een nieuwe automaat. Citroën monteert wel Advanced Comfort-zetels met “memory foam”, die behaaglijk en comfortabel zitten, maar zijdelingse steun missen. Een pijnpunt bij moderne Citroëns, maar de Fransen zijn er zich van bewust. Goed nieuws is er wel voor het stuur, dat voortaan ook in de diepte verstelbaar is, en de achterbank, die in twee delen neerklapt. Minpunten blijven er nog voor de nadelen van Citroëns gewichtsbesparing: de C4 Cactus weegt amper 1,1 ton maar daarvoor sneuvelden wel dingen als handgrepen, en klappen de achterste zijruiten naar buiten.

Met een lengte van 4,16 meter valt de C4 Cactus qua afmetingen nog het best te vergelijken met crossovermateriaal als de Hyundai Kona. Idem voor het plaatsaanbod vooraan en achteraan, dat in de Fransman eveneens wat aan de krappe kant is. Ook de kofferruimte van de Citroën zit met 348 tot 1.170 liter in dezelfde grootteorde. Alleen jammer dat de laaddrempel van deze Cactus te hoog is om echt praktisch te zijn.

De testbank

Voor onze testrit kozen we de 1.2 PureTech met 130 pk, de krachtigste driecilinder uit de PSA-stal in deze C4 Cactus. De turbobenzine is gekoppeld aan een manuele zesbak, en haalt daardoor 100 km/u in 8,1 seconden en een topsnelheid van 208 km/u. Het motoraanbod van de C4 Cactus werd recent trouwens lichtjes herschikt: de 110 pk-versie van diezelfde 1.2 PureTech is de enige andere benzinemotor, in combinatie met een manuele zesbak of EAT6-automaat. De 1.6 BlueHDi maakte plaats voor een 1.5 BlueHDi, die 100 pk sterk is en eveneens een manuele zesbak heeft.

Maar terug naar die PureTech van 130 pk. Die vult de C4 Cactus aardig aan, zit nooit echt om vermogen verlegen en weet wel weg met de Citroën dankzij het lage gewicht. Bovendien is hij mooi gedempt, waardoor hij zich nooit laat gelden in het interieur. Tel daarbij de “progressive hydraulic cushions”, die stevige schokdemperbewegingen beter opvangen, en je krijgt een royaal rijcomfort.

In tegenstelling tot wat Citroën je graag wil doen geloven, levert dat niet het effect van een zwevend tapijt op, maar de C4 Cactus is wel de comfortabelste auto in zijn segment. De aangepaste schokdempers absorberen de stevigste schokken op wegdek waar de ophanging op de proef wordt gesteld. Een “gewone” demper zou je die schokken veel duidelijker laten voelen, en daar maakt deze C4 Cactus wel degelijk het verschil. En bovendien zijn de “progressive hydraulic cushions” volledig standaard.

De rijhulp

Op vlak van rijveiligheidssystemen rijdt de vernieuwde C4 Cactus het gat met de concurrenten dicht. Een noodremhulp, cruise control en snelheidsbegrenzer zijn standaard, terwijl hogere uitvoeringen er nog parkeersensoren, automatische koplampen en een achteruitrijcamera bij doen. In de optielijst noteren we nog rijstrookhulp, een vermoeidheidswaarhscuwing, verkeersbordherkenning en een dodehoekwaarschuwing. Daarmee is deze Citroën up-to-date.

De gadgets

Standaard voorziet Citroën een 7 duim groot touchscreen met Bluetooth-verbinding. In de hogere uitvoeringen komt daar Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink bij, terwijl de topuitvoering standaard navigatie en digitale radio voorziet.

De rekening

De basisprijs van deze vernieuwde Citroën C4 Cactus bedraagt € 18.900. Daarvoor krijg je alleen maar de 1.2 PureTech met 110 pk in de uitvoering Live, al is die wel meer dan correct uitgerust. De uitvoering Feel begint vanaf € 20.600, maar beperkt ook daar de keuze tot de 1.2 PureTech 110 en de 1.5 BlueHDi 100. “Onze” 1.2 PureTech 130 is er alleen in de duurste uitvoering Shine, en kost je dan € 23.650.

Citroën geeft voor de PureTech 130 een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 113 g/km. Wij klokten uiteindelijk af op een aanvaardbare 6,1 l/100 km.

Het verdict

De Citroën C4 Cactus blijft een wat eigenaardige auto. Die eigenzinnigheid siert hem wel, maar zorgt aan de andere kant voor wat praktische ongemakken. Dat neemt niet weg dat hij met de 1.2 PureTech 130 een aangename en comfortabele keuze is voor wie staat op rijcomfort en minder wakker ligt van rijdynamiek.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km