Testen

Rijtest: Citroën C4 Cactus, prikt hij nog?

Citroën versmelt zijn C4 en C4 Cactus. Het resultaat is origineler dan een gewone C4, maar minder speciaal dan een Cactus. De Fransen wilden hem bovendien zachter doen rijden. Slaagt hij erin om op dat vlak een echte Citroën te zijn?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 april 2018
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Originele presentatie interieur
  • Pittige 130 pk-motor
  • Verbazingwekkend rijcomfort
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Afwerkingsdetails
  • Nog enkele uitrustingslacunes
  • Tekort aan ondersteuning van de zetels
  • Volume en toegang tot koffer

Bij zijn lancering in 2014 was de Cactus een opvallende crossover, die bewust wilde polariseren. Met zijn “back to basics”-mentaliteit liet hij sommige zaken achterwege, en daardoor was hij niet ver verwijderd van de “low-cost”-filosofie van merken als Dacia. Weliswaar zonder die term te gebruiken. En zonder de basisprijs.

In de Cactus moest je het doen zonder en toerenteller, een achterbank die je in aparte delen kon neerklappen, achteraan kreeg hij uitklapvensters, het stuur was niet in de diepte regelbaar, het panoramadak kon niet open, enzovoort. Wel kreeg je een futuristisch ogende auto, met een opvallende voorkant, verhoogde bodemvrijheid, dakrails en originele, gekleurde zijdelingse beschermstrook met “Airbumps”.

Twee in een

Het publiek volgde niet (helemaal). Of toch niet zoals verwacht. Citroën verkocht uiteindelijk maar zo’n 270.000 Cactussen. En omdat de gewone C4 aan het einde van zijn carrière was gekomen en een opvolger nog drie jaar op zich zou laten wachten, sloeg Citroën twee vliegen in één klap: de C4 Cactus grondig herwerken en hem als invaller inzetten in afwachting van de volgende C4.

Gladder en eleganter?

Het resultaat ziet er dus zo goed als nieuw uit. De opvallendste wijzigingen aan de buitenkant: een nieuw radiatorrooster met XXL-logo, verdwenen dakrails (ze worden nog wel als optie aangeboden) en verdwenen verbindingsstrook tussen de achterlichten. Maar dit springt nog het meest in het oog: de Airbumps op de deuren worden vervangen door discretere exemplaren, die lager worden geplaatst. Ze zijn voortaan ook uitgevoerd in hard plastic.

Rijkelijker aangekleed

Citroën maakte van de gelegenheid gebruik om de aankleding van de Cactus wat aan te passen. Het stuur is nu ook in de diepte verstelbaar, de achterbank neerklapbaar in twee delen (60/40). De geluiddemping gaat er aanzienlijk op vooruit, dankzij extra isolatie en dikker glas voor de ruiten. Toch blijven er nog wat kleinigheden over: de achterruiten klappen nog steeds uit, er is nog geen toerenteller of zonnewering in het panoramadak. De laaddrempel van de koffer blijft weinig praktisch en de plastics in het interieur flatteren nog steeds weinig.

Royaal comfort

De voornaamste technische wijziging van de facelift zit in de schokdempers. Die krijgen nu dubbele hydraulische progressieve druklagers, die het wegcontact filteren zonder aan het dynamische weggedrag te knagen. Dat merk je vooral op grote oneffenheden, die spectaculair opgevangen worden.

De zetels krijgen een nieuwe bekleding: de “Advanced Comfort”-zetels combineren een zachte buitenkant met een stevigere binnenkant. Dat geeft de indruk dat je in een zetel zit. Of in een oude Citroën… De zijdelingse steun blijft nog wel voor verbetering vatbaar. In versies met gerobotiseerde versnellingsbak verdwijnen de voorzetels uit één stuk. De Cactus heeft vooraan nu steeds twee afzonderlijke zetels.

Interessante interieurruimte

De C4 Cactus is wat korter dan de klassieke modellen in dit segment. Dat merk je vooral aan de koffer: de Cactus is 4,2 meter lang en moet het doen met 348 liter aan kofferruimte, vergeleken met meer dan 400 liter bij de concurrenten die meer dan 4,4 meter lang zijn. De hoge laaddrempel maakt de toegang niet makkelijk. De ruimte achteraan is dankzij de lange wielbasis dan weer interessant, zeker gezien de buitenafmetingen.

Tot 130 pk

De Cactus krijgt nog enkele stevigere motoren onder de kap. De topversies zijn nu een 130 pk-versie bij de benzinemotoren en een 120 pk-versie bij de dieselmotoren. Wij reden met de 1.2 PureTech van 130 pk, die pittige prestaties neerzette dankzij het lage gewicht van de Citroën. De rest van het motoraanbod draait rond de 1.2 driecilinder bij de benzinemotoren (een atmosferische versie van 82 pk of een turboversie van 110 pk) en de 1.6 BlueHDi diesel (100 pk). De oude gerobotiseerde versnellingsbak op de 1.2 PureTech 110 maakt plaats voor een volwaardige EAT6-automaat. De prijs? Tussen € 17.000 en € 24.000.

Besluit

In zijn nieuwe versie blaast de C4 Cactus warm en koud. Zijn rijcomfort en origineel dashboard vallen in de smaak, maar zijn uitrusting blijft wat “kaalgeplukt” en sommige materialen blijven te goedkoop om een stevige voet aan de grond te krijgen in het segment van de VW Golf. Benieuwd of de klanten het nieuwe, gladdere ontwerp van de Cactus deze keer wel kunnen smaken.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km