Testen

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

Afgelopen jaar legde Toyota’s luxedochter Lexus vooral de klemtoon op zijn nieuwe berline, de ES, en de compacte SUV, de UX. Tussendoor werd er ook een andere SUV voorgesteld: de verlengde RX, met plaats voor zeven.

  • Bervoets Wim
  • 08 januari 2019
  • Lexus
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Esthetisch geslaagde verlenging
  • Geluiddemping
  • Kofferruimte
  • Standaarduitrusting
  • Hoog gewicht
  • Noodzitjes derde zitrij
  • Optiebeleid
  • Weinig dynamisch rijgedrag

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

Moeten we echt nog eens zeggen dat SUV’s populairder zijn dan ooit? Constructeurs kunnen ze niet snel genoeg aanslepen in alle maten en gewichten: van kleine, compacte crossovers tot volwaardige slagschepen met zeven zitplaatsen. Lexus is met de NX, UX en RX goed vertegenwoordigd in alle segmenten, en dekt met deze RX L ook de lading van de SUV met zeven plaatsen.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

De tekentafel

Het hoeft niet te verrassen dat de Japanners de gewone RX als basis namen voor de langere versie. Maar de ingenieurs gingen niet aan de slag met de wielbasis: ze verlengden het koetswerk achteraan met 11 centimeter, waardoor de RX L een gevaarte van 5 meter lang wordt. Tel dat op bij een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,70 meter (een goeie centimeter meer dan de gewone RX) en deze RX L is geen SUV die je zomaar makkelijk ergens parkeert.

Dat neemt niet weg dat de designers erin geslaagd zijn om de extra koetswerklengte esthetisch goed te verbergen: de daklijn ligt iets hoger, de achterruit loopt iets steiler af en de C-stijl is iets forser. Maar door de combinatie van vloeiende en vooral scherpe lijnen zie je de verschillen pas echt wanneer je de twee naast elkaar zet. De lijnen van de Lexus verdelen trouwens nog steeds de meningen: ofwel hou je wel van de manga-looks van deze RX L, ofwel vind je het maar niets.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

De derde zitrij beperkt de kofferruimte van de RX L natuurlijk drastisch, maar biedt tegelijk heel wat moduleerbaarheid. Met alle rugleuningen rechtop is er amper 176 liter voor de bagage, maar met knoppen in de koffer kan je de derde zitrij neerklappen en 474 liter vrijmaken. Schuif je de tweede zitrij dan nog eens naar voren (dat kan over een lengte van 15 centimeter), dan maak je zelfs 591 liter vrij. Benut je de kofferruimte helemaal en leg je alle zetels plat, dan stapel je van de vlakke laadvloer tot het dak 1.656 liter.

Wie de derde zitrij wil benutten, moet wel enkele toegevingen doen. Want hoewel de hoofdruimte achteraan voldoende is voor volwassenen, is de beenruimte dat zelfs amper voor kinderen.  Die hebben dan wel een eigen airco om mee te spelen. Schuif je de tweede rij naar voren om de passagiers op rij drie meer plaats te geven, dan neem je op rij twee ook kostbare plaats weg. Beschouw de Lexus RX L dan ook vooral als een iets ruimere vijfzitter, die voor korte ritten twee kleine passagiers kan meenemen.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd
Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd
Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

De testbank

Verder maakt deze RX 450h L net als de gewone RX gebruik van een hybride aandrijflijn. Lexus combineert een 3,5 liter grote V6 van 262 pk met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 313 pk. Een tweede elektromotor op de achteras springt bij om de achterwielen aan te drijven wanneer dat nodig is en dient anders als generator om de batterij op te laden op basis van remenergie.

De batterij van deze RX 450h L laadt zichzelf dus op, en dat is niet het enige waarin deze Lexus verschilt van stekkerhybrides. De Japanner gaat continu op zoek naar het meest optimale samenspel tussen benzine- en elektromotor, en kiest daarbij vooral in de stad en bij constante snelheden voor elektrisch. Hij doet het bovendien zonder de pure elektropower bij het accelereren, waardoor je automatisch wat rustiger gaat rijden: 0-100 km/u duurt 8 seconden rond, de topsnelheid is beperkt tot 180 km/u.

Een ontspannen rijstijl gaat hem het beste af: dan is het optimaal profiteren van het rijcomfort en de geluiddemping. Dynamisch doet de RX L wat je van hem vraagt, maar dan het liefst gezapig. Het hoge gewicht van vlot 2,2 ton kan de Japanner dan ook niet helemaal maskeren, net als zijn imposante lengte. Hou je je rechtervoet wat in toom op de snelweg, dan kun je uiteindelijk afkloppen op een gemiddeld verbruik van zo’n 9 l/100 km, drie liter meer dan wat Lexus zelf opgeeft. Gooi je wat meer stadsverkeer in de mix, dan kunnen daar nog wel enkele tienden af.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

De rijpolitie

Lexus bundelt de meeste van zijn veiligheidsvoorzieningen in Lexus Safety System +, dat onder meer een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning omvat, adaptieve cruise control met rijstrookhulp, verkeersbordherkenning enzovoort. Om het imposante koetswerk vrij van krassen en deuken te houden, is er een 360-gradencamera, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

De gadgets

In de basisversies is het infotainment 8 duim groot, in de hogere uitvoeringen 12,3 duim. De bediening verloopt nog steeds via Lexus’ eigenzinnige touchpad, dat de nodige gewenning vergt. Het infotainmentscherm is wel in ruime mate personaliseerbaar, maar begint stilaan zijn leeftijd te tonen. Voor audiofielen is er ten slotte nog een Pioneer-geluidsinstallatie of een van Mark Levinson.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

De rekening

Lexus vraagt € 67.190 voor zijn RX L, en dat is precies € 3.700 meer dan de gewone RX. De Business Line (€ 72.490) voegt uitgebreide rijhulp, lederen zetels en zetelverwarming toe. Executive Line (€ 75.950) breidt de rijhulp nog verder uit, voegt een panoramadak en zetelverwarming achteraan toe. Privilege Line (€ 86.250) drijft de luxe helemaal door, met de Mark Levinson-geluidsinstallatie, het grote infotainmentscherm, uitgebreid elektrisch verstelbare zetels, enzovoort. Een klassieke optielijst heeft de Lexus RX L naar goede Japanse gewoonte niet.

Het verdict

De Lexus RX 450h L is een SUV met zeven zitplaatsen die zijn transformatie goed weet te maskeren. Het resultaat is een uit de kluiten gewassen SUV, die eigenlijk het best te gebruiken is als vijfzitter met ruimere koffer en twee noodzitjes. De hybride aandrijflijn is er een die we van Toyota en Lexus gewoon zijn: een die het best met een ontspannen rijstijl gereden wordt.

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

%%snip_11%%

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km