Testen

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

Sinds 2012 telt Mazda deze grote 6 in zijn rangen. Zowel de klassieke berline als de praktische break lijken al die tijd wat onder de radar te blijven. Vorig jaar kreeg de Mazda 6 nog een discrete facelift. Wij kijken aan de hand van de populairste motor wat die inhoudt.

  • Bervoets Wim
  • 30 mei 2019
  • Mazda
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Geslaagde interieurruimte
  • Volledige uitrusting
  • Beperkt motoraanbod
  • Matige hernemingen
  • Optiebeleid

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

Vandaag is het als constructeur geen evidente opgave om een grote berline in je gamma te verkopen. Vaste waarden als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Peugeot 508 staan onder druk, en wijken uit naar coupévormen om nog op de radar van de klanten te blijven. Kijk maar naar de Volkswagen Arteon en nieuwe Peugeot 508. Mazda daarentegen houdt nog even vast aan zijn 6, die het in 2012 introduceerde, en die na een lichte update in 2015 nu aan zijn ingrijpendste facelift toe is.

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

De tekentafel

Al is ‘ingrijpend’ met een korrel zout te nemen: naar goede Aziatische gewoonte heeft Mazda doorheen de jaren enkele kleinere tussentijdse updates doorgevoerd, zodat de grootste wijzigingen aan het design vooraan te vinden zijn. Het radiatorrooster wordt wat meer naar onderen getrokken en krijgt een meer uitgesproken 3D-effect. Het loopt over in de koplampen, die eveneens een nieuwe lichtsignatuur kregen. De mistlampen zijn voortaan ingewerkt in diezelfde koplampen, waardoor de bumper onderaan werd hertekend. Achteraan krijgt de kofferklep een nieuw design en worden de uitlaatpijpen wat meer naar de hoeken geduwd. Nieuwe velgen en een aangepaste rode kleur (Soul Red Crystal) maken het lijstje af.

Het oog voor detail dat de Japanse ingenieurs erop nahouden, merk je binnenin. Nieuwe ventilatiemonden geven het dashboard een strakker cachet, de binnenverlichting werd aangepast, de materialen opgewaardeerd (tot dat van de zonnekleppen toe), enzovoort. Het infotainmentscherm is voortaan 8 duim groot, het head-updisplay wordt op de voorruit geprojecteerd in plaats van op een glazen plaatje. De zetels werden ook aangepakt: ze zijn breder en dikker gevuld, steunen beter en zijn voor het eerst voorzien van zetelventilatie als je voor een lederen interieur kiest.

Het maakt het interieur van de Mazda 6 een rustgevende en aangename plek om te toeven. De afwerkingskwaliteit staat op hoog niveau, net als het plaatsaanbod. Passagiers vooraan en achteraan hebben ruim plaats voor al hun ledematen. Maar dat hoeft niet te verbazen voor een auto die 4,87 meter lang is. Een koffervolume van 480 liter blijft meer dan aanvaardbaar.

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

De testbank

Mazda maakte van de invoering van de WLTP-procedure gebruik om zijn motoren efficiënter en responsiever te maken. Het motoraanbod bestaat uit twee benzinemotoren en één dieselmotor. De benzinemotoren zijn de 2.0 Skyactiv-G (145 en 165 pk) en 2.5 Skyactiv-G (194 pk), de dieselmotor de 2.2 Skyactiv-D (150 en 184 pk). Wij kozen voor onze testrit de tweeliter van 165 pk in combinatie met manuele zesbak.

Die belooft geen sportieve prestaties: 0-100 km/u duurt 9,3 seconden en zijn topsnelheid ligt op 216 km/u. Mazda zweert immers nog steeds bij grote atmosferische motoren, en dat vertaalt zich in het motorkarakter: je moet de viercilinder op toeren laten komen voor hij het beste van zichzelf geeft. Dat betekent dus ook regelmatig terugschakelen om in te halen. Het is gelukkig alleen dan dat de Skyactiv-G zich laat horen, want Mazda besteedde de nodige aandacht aan geluidsisolatie.

Het is dus comfortabel rijden in deze Mazda 6. Echt sportief rijdt hij niet – daarvoor zijn de proporties onder meer te groot – maar eerlijk en efficiënt zeker wel. Mazda pakte de ophanging en stuurinrichting aan zodat deze 6 vloeiender, stabieler en preciezer reageert. Het zijn kleine ingrepen, maar ze werpen hun vruchten af.

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

De rijpolitie

De adaptieve cruise control in de Mazda 6 werd geüpdatet, waardoor hij nu volledig tot stilstand komt wanneer je voorligger dat ook doet. Een nieuwe 360-gradencamera doet zijn intrede, terwijl een dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning nog steeds van de partij zijn.

De gadgets

Het infotainmentsysteem aan boord van de Mazda 6 is voortaan ook voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. Verder bevat de Japanner zowat alles wat je nodig hebt, met digitale radio, smartphone-integratie en navigatie. Handig: het infotainmentscherm is een touchscreen tot je begint te rijden. Dan bedien je het alleen nog met de intuïtieve draaiknop op de middenconsole.

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

De rekening

Het prijskaartje van deze Mazda 6 bedraagt € 30.590, of je hem nu als berline of als break neemt. Typisch Mazda is dat de optielijst zo goed als onbestaande is. Wil je bepaalde zaken als leder of een chiquere aankleding, dan moet je een uitvoering hoger gaan shoppen. Maar de basisversie is al royaal uitgerust, met onder meer navigatie, digitale radio, adaptieve cruise control, automatische airco met twee zones, achteruitrijcamera, led-koplampen, enzovoort.

Voor het verbruik spreekt Mazda van 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 148 g/km. Wij rondden onze test af met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km.

Het verdict

De updates voor de Mazda 6 maken hem niet alleen WLTP-proof, maar houden hem ook scherp in een segment dat stevig onder druk staat en waar hij sowieso al een discreet bestaan leidde. Dat heeft hij wellicht te danken aan een motoraanbod dat bij ons weinig populair is. Toch spreekt er heel wat in het voordeel van deze ruime Japanner: zijn afwerkingskwaliteit, ruimte, comfortabel rijgedrag en royale uitrusting zijn daar maar enkele voorbeelden van.

Rijtest: Mazda 6 Skyactiv-G, onder de radar

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km