Testen

CO2-uitstoot daalt met 20 gram

Doordat de CO2-uitstoot van 119 naar 99 g/km daalt, wordt de Seat Leon Ecomotive plots heel wat aantrekkelijker. Dankzij de overheidskorting van vijftien procent wordt hij ruim 3.000 euro goedkoper. Na de facelift van de standaardversie en de komst van de nieuwe Cupra R brengt Seat nu een nieuwe versie van de Leon Ecomotive uit. Hoewel hij op het salon van Brussel voorgesteld wordt, is het wachten tot de lente voor de auto geleverd wordt. In Spanje, in de buurt van de fabrieken van Martorell in Barcelona, mocht de pers de Leon Ecomotive testen.
  • Piette François
  • 02 december 2009
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Geruisloosheid
  • Prijs inclusief premies
  • Soberheid
  • Kwaliteit van kunststof
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Minder goede acceleratie

Buiten het Ecomotive-logo verschilt deze versie aan de buitenzijde haast niet van een andere Leon. Toch zorgen enkele aerodynamische aanpassingen voor een Cx (luchtindringingscoëfficiënt) van 0,30. Zo sluiten de lamellen van het radiatorrooster volledig aan en zorgen kleine deflectoren voor de wielen voor een beter geleide luchtstroom. De koetswerkhoogte bleef onveranderd, maar de druk van de banden met lage rolweerstand is 0,3 kg/cm2 hoger. Je zal echter nooit een Seat met originele 17-duimsvelgen zien. Ook in optie zijn die velgen niet beschikbaar want die verhogen immers het gewicht van de auto.

4,5 l/100 km

Uiteraard zorgt niet alleen de lagere luchtweerstand ervoor dat de Ecomotive onder de symbolische grens van 100 g CO2/km daalt. Ook de oude 1.9 TDI van 105 pk met pompinjectoren moest wijken voor de nieuwe - maar even sterke – 1.6 TDI met common rail. De sprint van 0 naar 100 km/uur duurt nu een fractie langer (11,7 seconden tegenover 10,9 seconden). Maar dankzij het hogere koppel van 250 Nm vanaf 1.500 omwentelingen per minuut herneemt de nieuwe Leon Ecomotive erg vlot. Het gemiddelde verbruik daalt van 4,5 l/100 km naar 3,8 l/100 km. Het resultaat van de genormaliseerde cyclus is niet altijd even realistisch, maar ook tijdens onze testrit over bochtige weggetjes met veel hernemingen bleef het verbruik toch beperkt tot 4,5 l/100 km.

Vijf, geen zes

De motor verricht zijn werk uitzonderlijk stil en ook de vibraties zijn duidelijk minder dan die van de vorige versie. Aan de motor wordt een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen gekoppeld. De tweede, derde en vierde versnelling werden wat langer. Toch vraag je jezelf af waarom deze zuinigheidskampioen geen versnellingsbak met zes versnellingen krijgt. Waarschijnlijk zal de kostprijs hierin meespelen.

Energierecuperatie

De motor en de versnellingsbak verlagen de CO2-uitstoot met 9 g/km, de aerodynamica doet er nog eens 3 g/km van af. Dankzij het start&stop-systeem mag je de resterende 8 g/km er ook nog van aftrekken. Als de snelheid gedurende vier seconden lager dan 3 km/uur is, wordt het systeem ingeschakeld. Een van de nadelen van de eerste start&stop-systemen was dat de radio en de gps bij de herstart even onderbroken werden. Seat heeft hier een mouw aan gepast door een spanningstabilisator van 12 volt in te bouwen. Een start&stop-systeem legt de motor tientallen keren per dag stil en herstart die dan weer. Het is dan ook logisch dat dit enkel kan bij een perfect opgeladen batterij. Een batterij opladen kost echter energie en dus brandstof. Daarom wordt de Leon Ecomotive uitgerust met een energierecuperatiesysteem. Aan het stuur merk je niets van al deze systemen. Behalve aan de pomp: die moet je immers pas na 1.400 kilometer opnieuw gaan opzoeken.
Dankzij de regeringskorting kost de Seat Leon Ecomotive slechts 16.000 euro. Zonder daarbij te moeten inboeten op het vlak van rijplezier. Als je minder dan 15.000 km per jaar aflegt, moet je bovendien slechts om de maand langs het tankstation.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km