Testen

Voor de prijs van een moto !

Met zijn vijf deuren en zijn sprankelende driecilinder krijgt de nieuwe Alto een prijskaartje opgespeld dat je eerder op een middenklasse motor verwacht …
  • Piette François
  • 10 maart 2009
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • 5 deuren
  • Draaicirkel
  • Lichtheid
  • Priis
  • Verbruik
  • Achterraampjes openen minimaal
  • Fragiel kunststof
  • Rubberachtige koppeling
  • Vibraties in traagloop

 

Ah, de Alto. Twintig jaar al rijdt dit micro-stadwagentje over onze wegen. De in 1979 voorgestelde Alto is aan zijn zevende generatie toe hoewel de Japanse constructeur in 2006 gedurende drie jaar de productie stopte. Maar de mindere conjunctuur kwam een handje toesteken en zorgde ervoor dat het segment meer dan ooit de wind in de rug kreeg.

Minder dan 6.000 euro

Alleen al in de maand februari wist de Belgische invoerder goed 650 exemplaren aan de man te brengen terwijl de auto pas in de maand maart bij de concessies terecht kwam. De reden is makkelijk te vinden. De Alto staat met 8.699 euro immers erg goed geprijsd. Van die prijs mag je dadelijk nog eens 15 % van aftrekken vermits de auto minder dan 105 gr/km CO2 uitstoot (103 om exact te zijn). Voor de inwoners van Wallonië gaat daar nog eens 1000 € vanaf die de deelregering hen schenkt. Na even uitrekenen kom je op slechts 5.969 € uit…

Niet slecht …

Voor die prijs krijg je een auto van 3,5 meter met vijf deuren en een kleine koffer. Hij wordt in India in de fabrieken van Manasar gebouwd en eigenlijk is hij de haast perfecte kopie van de toekomstige Nissan Pixo. De auto is behoorlijk afgewerkt maar toch moet je je tevreden stellen met harde en snel beschadigde (krassen) kunststofonderdelen. Bovendien zoeken de passagiers tevergeefs naar een handgreep en, wat minder is voor een 5-deurs, kunnen de raampjes achteraan maar beperkt open.

Stadsvlo

Maar de eigenlijke roeping van de auto is de stad. Hij keert op een zakdoek en de kleine 996 cc metende driecilinder is vrij bereidwillig. Al bij al levert hij toch 68 pk en die hebben weinig moeite met de 855 kg van de kleine vlo. Aan het uiteinde van de motor wordt een manuele vijfbak gemonteerd (4-bak automaat in optie) waarbij de hoogste gang voor een lager toerental erg lang is uit gevallen. De geluiddemping is goed geslaagd maar in traagloop wil de motor nogal vibreren. Het genormaliseerde verbruik ligt op 4,4 liter per honderd en daar heeft zelfs een motor het moeilijk mee. ESP is verkrijgbaar in optie wat in dit segment eerder zeldzaam is.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.990
2020
45.856 km

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km