Testen

Test: Lexus LBX, luxe in zakformaat

Lexus breidt zijn gamma uit naar beneden met deze LBX, een kleine crossover die toch dezelfde luxe belooft als zijn grote broers. Een geslaagde zet?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 21 december 2023
  • Lexus
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Lexus-luxe in een klein formaat
  • Zacht rijgedrag
  • Geslaagde, zuinige en betrouwbare hybride motor
  • Beperkte zitruimte achterin
  • Beperkend optiebeleid
  • Onaangenaam motorlawaai onder belasting

Lexus, het luxemerk van Toyota, is eerder zeldzaam op de Belgische markt. Om een breder publiek aan te spreken, breidt het merk zijn gamma uit naar beneden met deze crossover LBX (4,19 m lang), gebaseerd op de Toyota Yaris Cross, maar dan met een meer chique insteek. Het model komt terecht in de nog vrij beperkte markt van hoogwaardige kleine SUV’s, waar de Audi Q2, DS 3 en Mini Countryman al aanwezig zijn. De LBX heeft geen gewone verbrandingsmotoren of volledig elektrische versies, maar enkel een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn.



Braaf design, mooie materialen

De meeste Lexussen hebben een opvallend design, dat soms zelfs wat te complex wordt. De kleine LBX pakt het een stuk rustiger aan, met vloeiende lijnen. Een minder polariserende look dan zijn grote broers, dus, met als doel een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Ook het interieur is vrij sober vormgegeven. Het is wel bekleed met mooie materialen, met de keuze uit stof, kunstleer van een goede kwaliteit, microvezel of zelfs echt leer (semi-aniline). Voor het koetswerk kan je kiezen uit verschillende tweekleurige tinten met een zwart dak. Maar er is geen panoramadak mogelijk, hoewel je dat wel kan krijgen op de Toyota Yaris Cross...

Geconnecteerd kleintje

Wat de multimedia betreft, beschikt de LBX over een digitaal instrumentenpaneel (standaard 7 inch, 12,3 inch vanaf het tweede uitrustingsniveau) en een centraal aanraakscherm van 9,8 inch dat een mooie resolutie heeft. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay (met of zonder kabel) en Android Auto (enkel met kabel). Het is ook mogelijk om de auto te ontgrendelen en te starten met je smartphone, zelfs zonder hem uit je zak te moeten halen. Een smartphone die je trouwens ook kan opladen via inductie en waarmee je de auto zelfs vanop afstand kan besturen voor manoeuvres.

Chic, maar niet ruim

Het afwerkingsniveau en de bouwkwaliteit aan boord zijn over het algemeen van een zeer hoog niveau, al zijn er nog wel enkele harde plastics te vinden op de klep van het handschoenkastje en de onderkant van de middenconsole. Maar dat hoeft de chique sfeer niet te verpesten.

Hoewel de passagiers vooraan comfortabel zitten, word je op de achterbank veel minder verwend: de zitruimte is er beperkt, zowel voor de benen als voor de schouders. En de hoge gordellijn zorgt voor kleine glasoppervlakken, wat voor een ingesloten gevoel zorgt en kinderen het zicht naar buiten belemmert. In het midden zit je bovendien klem tussen de twee andere passagiers op de achterbank, met ook nog eens je hoofd tegen het plafond als je groter bent dan 1,75 m. Er is geen verschuifbare achterbank, met slechts de basis qua modulariteit (in twee delen neerklapbare achterbank, 60/40-verdeling). De kofferruimte is correct, zonder meer. Qua binnenruimte is het dus duidelijk dat de LBX gebaseerd is op de Yaris, en niet op de Corolla.

Hybride zonder stekker

Er is maar één motorisatie te vinden onder de kap: een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn, afgeleid van die van de Toyota Yaris/Yaris Cross, maar dan met meer vermogen en gekoppeld aan een krachtigere batterij. Het geheel bestaat uit een atmosferische 1,5 liter-driecilinder op benzine (die niet voor storende trillingen zorgt) en een elektromotor, voor een gecombineerd vermogen van 136 pk. De prestaties zijn niet overweldigend, maar wel correct (0-100 km/u in 9,2 seconden, topsnelheid begrensd op 170 km/u). Het probleem is dat de CVT-automaat van Toyota nog steeds de motor te veel laat loeien onder vollast, wat voor een onaangenaam lawaai zorgt aan boord. Zoals de rest van het Lexus-gamma is de LBX dus vooral aangenaam bij rustig rijden, zonder het rechterpedaal te diep in te drukken. Dan brengt die CVT-automaat de koets soepel en schokvrij in beweging, wat zeer aangenaam is in de stad en in de file.

De batterij kan niet via een stekker worden opgeladen, en vult zich enkel via de benzinemotor en de recuperatie van remenergie. Je kan maar 2 tot 3 kilometer volledig elektrisch rijden, maar de batterij is wel zeer snel weer vol. En het algemene rendement van deze hybridisering is zeer goed, met een gemiddelde van 4,9 l/100 km tijdens deze test met afwisselend stadsverkeer, kleine kronkelweggetjes en op de snelweg.

Wendbaar rijgedrag

De LBX is speciaal ontworpen voor een Europees clienteel. De ingenieurs vertellen ons dat ze de dynamiek van de compacte Audi’s, Mini’s en BMW’s als referentiepunt hebben genomen. Het compromis comfort/rijdynamiek is dan ook geslaagd: de demping is niet superzacht, maar nooit oncomfortabel, terwijl de koetswerkbeweginen (rollen en duiken) zeer goed onder controle blijven. De vooras is efficiënt en de LBX voelt wendbaar aan in de bochten. Alleen jammer dat het stuurgevoel ontbreekt.

Prijs Lexus LBX

Deze kleine en chique SUV is ook duur, van 33.580 euro tot 39.760 euro, maar dat is ook het geval bij zijn concurrenten. De LBX is verkrijgbaar in vijf uitvoeringen (LBX, Elegant, Relax, Emotion, Cool) waaraan je nog verschillende optiepakketten aan kan toevoegen. Al is het niet altijd even gemakkelijk om je weg te vinden in de configurator. Zoals wel vaker het geval is bij Aziatische constructeurs, zijn de opties niet à la carte beschikbaar, maar hangen ze af van het gekozen uitrustingsniveau. Gelukkig is de basisversie al correct uitgerust (17-inch lichtmetalen velgen, automatische airco, achteruitrijcamera, navigatie). En de hybride crossover kost weinig in gebruik (laag benzineverbruik, minder slijtage aan de remmen dankzij regeneratie, geen klassieke versnellingsbak of koppeling).

Ons verdict

Ja, de kleine Lexus LBX heeft dezelfde luxe en bouwkwaliteit als zijn grote broers. Hij verdient dus zijn premiumbadge en heeft niets te benijden van de concurrentie. De LBX onderscheidt zich vooral met zijn zacht rijgedrag en zijn zuinige hybride aandrijflijn, die ook nog eens betrouwbaar belooft te zijn (10 jaar/200.000 km garantie). Het valt nog te bezien of dat voldoende is om Europese klanten te lokken, die nog steeds erg gehecht zijn aan de bekendere merken als Audi, Mini of zelfs DS als ze veel geld willen uitgeven aan een (kleine) auto... Want ondanks de onbetwistbare kwaliteiten, is Lexus er nog altijd niet in geslaagd om een gelijke te worden van de Duitse premiumconstructeurs in de ogen van de Europese klanten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km